Οι νέοι της χώρας μας... ενοικούν στα ψηφιακά μέσα περισσότερο από κάθε άλλο τμήμα του πληθυσμού και δη όχι μόνο ως φιλοξενούμενοι, αλλά και ως οικοδεσπότες. Δηλαδή, η συμμετοχή τους εκεί συνδυάζει την κοινωνικότητα με την ανταλλαγή γνώσης και την ικανοποίηση αναγκών πληροφόρησης με την ικανοποίηση καταναλωτικών αναγκών. Το focus στις σχετικές συμπεριφορές τους, με βάση την παγκόσμια έρευνα TNS Digital Life δείχνει το πόσο ακόμα απέχουν τα brands από την κατανόηση της δεξαμενής ευκαιριών που της προσφέρεται...

Μοιάζει παράδοξο το ότι παρά την εκρηκτικών διαστάσεων μαζικοποίηση της χρήσης του internet και την εκθετική ανάπτυξη των διαδικτυακών social media, οι επενδύσεις, για παράδειγμα, της ελληνικής διαφημιστικής αγοράς για την προβολή των brands στα νέα μέσα κυμαίνεται περίπου στο 2%-5% των συνολικών ετήσιων δαπανών της, όπως εκτιμάται από τους ειδήμονες του τομέα (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη προσδιορίζεται μεσοσταθμικά γύρω στο 20%). Πάντως, την επόμενη διετία, -λένε οι ειδικοί- αναμένεται ο διπλασιασμός των εγχώριων διαφημιστικών δαπανών στα νέα μέσα…

Και να φανταστεί κανείς ότι στην ετήσια έρευνά του για τις online αγορές στη χώρα, το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αναφέρεται σε μια τάξη μεγέθους της περυσινής συνολικής αξίας τους 1,4 δισ. ευρώ, αυξημένης κατά 75% σε σχέση με του 2009! Μάλιστα, η έρευνα εκτιμά ότι ήδη το 13% του συνολικού πληθυσμού της χώρας έχει την εμπειρία των online αγορών. Αν έτσι έχουν τα πράγματα, μάλλον κάτι δεν πάει καλά με τον σχεδιασμό της επικοινωνίας των brands, αυτό λέει η κοινή λογική…

Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να προκαλέσει τον αναγνώστη του να στοχαστεί το όχι μακρινό μέλλον της διαδικτυακής αγοράς -και κοινωνίας εντέλει-, κρίνοντας από τις σχετικές συμπεριφορές κυρίως των νέων μας ηλικίας 21-24 ετών, δηλαδή των καταναλωτών της «επόμενης ημέρας»
 
Σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα εστιάσαμε σκόπιμα το ενδιαφέρον μας, ζητώντας την υποστήριξη των ερευνητών της TNS ICAP, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν, κάνοντας εξειδικευμένα focus στα συμπεράσματα της παγκόσμιας έρευνας της TNS, που μελετά τις online συμπεριφορές των ανθρώπων σήμερα (TNS Digital Life, «Discover how the world lives online»). Η έρευνα διενεργήθηκε πρόσφατα σε δείγμα 50 χιλιάδων ατόμων από 46 εθνικές αγορές (μεταξύ αυτών και της ελληνικής), των οποίων η συμμετοχή στο παγκόσμιο digital life από άποψη πλήθους χρηστών ανέρχεται στο 88%.

Αν στο τέλος της ανάγνωσής του το άρθρο δεν έχει καταφέρει να βάλει «φωτιές» στον αναγνώστη επιχειρηματία, που αγωνιά για τον τζίρο, τη διαφήμιση, την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών του, και που επείγεται για ιδέες αναζήτησης προσοδοφόρων ευκαιριών, καλύτερα ο αναγνώστης να αλλάξει δουλειά…


6 στους 10 νέους κατοικούν στο… Internet
Σε ό,τι αφορά, λοιπόν την Ελλάδα η έρευνα της TNS δείχνει ότι το 38% των Ελλήνων ήδη έχουν έντονη εμπλοκή με τα online μέσα. Όμως, στην περίπτωση των νέων ηλικίας μεταξύ 21 και 24 ετών το ποσοστό αυτό φτάνει το 59%, δηλαδή οι 6 στους 10 νέους αυτής της ηλικίας ανήκουν στην πιστή κοινότητα των χρηστών ψηφιακών μέσων επικοινωνίας.

Μάλιστα, ενώ κατά το 29% επί του συνόλου των ελλήνων χρηστών οι μέσοι χρήστες διαθέτουν περίπου ένα τρίωρο την εβδομάδα για την άντληση πληροφοριών σχετικών με αγορές προϊόντων και υπηρεσιών (αναζήτηση πληροφοριών, έρευνα αγοράς, αναζήτηση απόψεων καταναλωτών για τις εμπειρίες τους κλπ), ο αντίστοιχος χρόνος που διαθέτουν οι χρήστες ηλικίας 21 ως 24 ετών ανέρχεται στις 5,2 ώρες.

Γενικά η έρευνα πιστοποιεί τη μεγάλη δημοφιλία της ψηφιακής επικοινωνίας και πληροφόρησης στην Ελλάδα. Πράγματι, οι Έλληνες σε ποσοστό 60% (έναντι 61% παγκοσμίως) τα χρησιμοποιούν τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, δηλαδή σαφώς περισσότερο απ’ ό,τι το ραδιόφωνο (43% έναντι 36% παγκοσμίως), την τηλεόραση (42% έναντι 54% παγκοσμίως), τις εφημερίδες (11% έναντι 32% παγκοσμίως) και τα περιοδικά (9% έναντι 14% παγκοσμίως). Αυτή η δημοφιλία είναι εντονότερη στους άνδρες (64%) παρά στις γυναίκες (55%).

Πάντως, το εντυπωσιακό είναι ότι στους νέους ηλικίας 21 ως 24 ετών το ποσοστό της φτάνει το 73%. Με άλλα λόγια, 3 στους 4 νέους λίγο μετά τα 20 επικοινωνεί ψηφιακά τουλάχιστον μια φορά την ημέρα (τα αντίστοιχα ποσοστά στις ηλικίες 25-60 ετών κυμαίνονται από 54% ως 60%). Στο ίδιο πλαίσιο, η έρευνα της TNS έδειξε ότι, ενώ στην Ελλάδα ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος πρόσβασης στο internet μέσω PC ή laptop είναι 18,3 ώρες (έναντι 17,6 παγκοσμίως) και χρήσης της κινητής τηλεφωνίας οι 0,6 ώρες (έναντι 1,2 παγκοσμίως), στους έλληνες χρήστες ηλικίας 21 ως 24 ετών οι 6 στους 10 (59%) είναι συστηματικοί κι έντονοι περισσότερο από άλλες ηλικιακές ομάδες. Μόνο οι νέοι μεταξύ 16 και 20 ετών τους πλησιάζουν (58%), ενώ τα ποσοστά του υψηλής εντάσεως καθημερινού ενδιαφέροντος για την ψηφιακή επικοινωνία στις άλλες ηλικιακές ομάδες, κυμαίνονται από 28,7% μέχρι 40,7%.

Ιδιαίτερη σημασία, επίσης, έχει το γεγονός ότι οι Έλληνες μεταξύ 21 και 24 ετών κατά το 65% θεωρούν ότι μελλοντικά θα αυξηθούν οι online αγορές τροφίμων, ρούχων, εισιτηρίων (για θεάματα και ταξίδια) κλπ, όταν την αντίστοιχη πεποίθηση έχουν το 55% του γενικού δείγματος των ερωτηθέντων. Την αξία του ευρήματος ενισχύει το γεγονός ότι κατά το 63% οι ερωτηθέντες του γενικού δείγματος πιστεύουν πως μελλοντικά θα αυξάνεται η σημασία της άντλησης online πληροφοριών σχετικών με αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.


Δώστε brands στην κυβερνοπαρέα!
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη στάση των χρηστών απέναντι στις πληροφορίες που σχετίζονται με τα brands στα social media, η έρευνα τους κατανέμει σε τρεις κατηγορίες: Αυτούς που παρεμβαίνουν σχολιάζοντας (Talkers), αυτούς που τις παρακολουθούν (Listeners) και τους ανενεργούς (Inactive) –βλέπε Διάγραμμα. Η πρωτιά στην κατηγορία των «σχολιαστών» ανήκει στους νέους 16-20 ετών (62%), ενώ τους ακολουθούν οι ώριμες ηλικίες 45-60 ετών (51%) και 35-44 ετών (46%).

Οι νέοι ηλικίας 21-24 ετών, αν και αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σχετικά, παρεμβαίνουν κατά το 45% και μόνο παρακολουθούν κατά το 35%. Το ενδιαφέρον είναι, πάντως, ότι τέτοιες πληροφορίες τις παρακολουθούν περισσότερο από κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα οι άνθρωποι μεταξύ 35 και 44 ετών (51%).

Σύμφωνα με την έρευνα, αν το πρωτεύον κίνητρο για την εμπλοκή του μέσου Έλληνα στο δίκτυο ενός brand, είναι κατά 55% το άμεσο κέρδος (από την αξιοποίηση εκπτώσεων, προσφορών κλπ), για τους νέους ηλικίας μεταξύ 21 και 24 ετών το κίνητρο που υπερέχει είναι η πληροφόρηση για το προϊόν (53% έναντι 40% του μέσου όρου), ενώ έπεται το ενδιαφέρον τους για το άμεσο κέρδος (40%).  Η έρευνα διαπιστώνει ακόμα την υψηλή προτίμηση των Ελλήνων για καθημερινές επισκέψεις σε sites κοινωνικής δικτύωσης (56% έναντι παγκόσμιου μέσου όρου 46%).

Εδώ το εντυπωσιακό είναι η επισκεψιμότητα τέτοιων sites από το 91% των νέων 16-20 ετών, έναντι 50% των νέων 21-24 ετών, αλλά και 59% των ανθρώπων μεταξύ 25 και 34 ετών. Γενικά, όπως διαπιστώνει η έρευνα, οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά κοινωνικά δίκτυα έχουν μεγαλύτερο αριθμό φίλων και μεγαλύτερη επικοινωνία με τα brands!

Μετά από όλα αυτά είναι σαν να καλούνται οι επιχειρήσεις να παραβιάσουν ανοικτές θύρες! Ψέματα;