Οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη του τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο αναφέρουν συγκράτηση των ανοδικών τάσεων, με αποτέλεσμα τη μείωση του ρυθμού ανόδου των πωλήσεων στο 9μηνο έναντι των αυξητικών τάσεων που καταγράφηκαν στο 8μηνο. Οι πιέσεις που δέχεται το οργανωμένο λιανεμπόριο δεν αποκλείεται να περιορίσουν σε χαμηλά επίπεδα την πραγματική του ανάπτυξη, πράγμα που θα φανεί στους δείκτες με τα συγκρίσιμα οικονομικά στοιχεία του έτους. Oρισμένες αλυσίδες ενδεχομένως θα παρουσιάσουν ρυθμούς πραγματικής ανάπτυξης κοντά στο 4%, ποσοστό από το οποίο, αν αφαιρεθεί ο πληθωρισμός, θα τείνει προς το μηδέν.

Δύσκολος μήνας αποδείχθηκε ο Σεπτέμβριος για τα σούπερ μάρκετ. Οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς για την εξέλιξη του τζίρου των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου αναφέρουν συγκράτηση των ανοδικών τάσεων, με αποτέλεσμα τη μείωση του ρυθμού ανόδου των πωλήσεων στο εννεάμηνο, έναντι των αυξητικών τάσεων που καταγράφηκαν στο οκτάμηνο.

Η συγκράτηση αυτή αποδίδεται έως έναν βαθμό στην κρίση που επηρεάζει γενικότερα την αγορά και στη σύγχυση που δημιουργήθηκε στο καταναλωτικό κοινό μετά τις σχεδόν ταυτόχρονες εξαγγελίες περί «παγώματος» των τιμών και καταγγελίες περί προηγούμενων αυξήσεών τους…

Επίδραση στο τζίρο του Σεπτεμβρίου είχαν όμως και οι περιορισμένες αγορές στα σχολικά είδη. Ο μαθητόκοσμος πίεσε για άλλη μια χρονιά τους γονείς για αγορές επώνυμων άρα και ακριβότερων σχολικών ειδών, που κατά κανόνα διατίθενται από τα εξειδικευμένα καταστήματα και όχι από τις υπεραγορές.

Βέβαια η συγκράτηση των ανοδικών τάσεων στους τζίρους των αλυσίδων οφείλεται και στον κορεσμό της αγοράς από την εξάντληση των περιθωρίων ανάπτυξης των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Οι τεράστιες επενδύσεις που πραγματοποιούνται στον κλάδο την τελευταία 15ετία δεν αφήνουν πλέον περιθώρια για μεγάλα άλματα στις πωλήσεις, με αποτέλεσμα να παρατηρείται κάμψη του τζίρου σε δύσκολες περιόδους, όπως αυτή που βιώνει το λιανεμπόριο εξαιτίας των ανατιμήσεων.

Η επεκτατική πορεία της LIDL έχει συμβάλει και αυτή με τη σειρά της στον κορεσμό της αγοράς. Η ανάπτυξή της μάλιστα έχει την ιδιαιτερότητα ότι δεν καταγράφεται στα επίσημα στατιστικά στοιχεία το κλάδου, αφού η αλυσίδα δεν λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρεία και ως εκ τούτου δεν δημοσιεύει τους ισολογισμούς της. Ωστόσο πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι ο ετήσιος τζίρος της LIDL πρέπει να πλησιάζει τα 300 εκατ. ευρώ, αφού διαθέτει ήδη ένα δίκτυο 103 καταστημάτων, έκτασης περί τα 1.500 τ.μ. το κάθε ένα.

Οι πιέσεις που δέχεται το οργανωμένο λιανεμπόριο δεν αποκλείεται να περιορίσουν σε χαμηλά επίπεδα την πραγματική του ανάπτυξη, πράγμα που θα φανεί στους δείκτες με τα συγκρίσιμα οικονομικά στοιχεία του έτους. Μάλιστα ορισμένες αλυσίδες είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσουν ρυθμούς πραγματικής ανάπτυξης κοντά στο 4%, ποσοστό το οποίο θα τείνει προς το μηδέν αν αφαιρεθεί ο πληθωρισμός.