«Ανθεκτικές» παραμένουν οι τιμές των αγαθών καθημερινής ανάγκης, έχοντας καταγράψει στο δωδεκάμηνο του 2013 μέσες μειώσεις 0,3% σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΑΑΝ, και 0,8% σύμφωνα με την ΕΛΣΑΤ, όταν την ίδια περίοδο ο γενικός δείκτης του πληθωρισμού κινήθηκε πτωτικά κατά 1,7% (Δεκέμβριος 2013/2012).

Τα στοιχεία των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης έδειξαν ακόμη μια φορά ότι οι τιμές των προϊόντων υψηλής ζήτησης δεν ακολούθησαν τον ρυθμό αποπληθωρισμού των τιμών που καταγράφεται σε άλλες αγορές, ενώ εκτιμάται ότι όσο η κλάδος εξακολουθεί να αντέχει στην κρίση, εμφανίζοντας απώλειες εσόδων περιορισμένης έκτασης ή και οριακούς ρυθμούς ανάπτυξης, όπως αναμένεται για το 2014, τόσο οι τιμές δεν θα πέφτουν.

Το 2013 χαρακτηρίστηκε από γενναίες μειώσεις τιμών στον τομέα των υπηρεσιών (-4,6%), στην εκπαίδευση (-4%), την αναψυχή (- 3%), τα διαρκή αγαθά (-2,3%), την ένδυση-υπόδηση (-3%), την εστίαση και τα ξενοδοχεία (-3%), όμως τα οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων προϊόντων διατροφής κατάφεραν να φρενάρουν την πτώση στο 0,8%, βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Από την πλευρά τους, πάντως, τα στελέχη των αλυσίδων διατείνονται ότι οι τιμοληψίες της ΕΛΣΤΑΤ δεν καταγράφουν την πραγματική εικόνα των τιμών.

Ειδικότερα, υποστηρίζουν ότι δεν μετρούν το σύνολο των μειώσεων που απολαμβάνουν οι καταναλωτές μέσω των παροχών, κουπονιών και εκπτώσεων, που τους προσφέρονται από τα δίκτυα λιανικής και τους προμηθευτές. Εκ τούτου, ο δείκτης τιμών των τροφίμων εμφανίζεται μεν μειωμένος, όχι όμως σε βαθμό που να αντανακλά την πραγματική κατάσταση της αγοράς.

Οι τιμές ανά κατηγορία
Πάντως, το Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΑΑΝ, που τροφοδοτείται με στοιχεία από τις ίδιες τις αλυσίδες, εμφανίζει τις μειώσεις τιμών αισθητά χαμηλότερες του γενικού δείκτη του πληθωρισμού. Ειδικότερα, από στοιχεία που συγκέντρωσε το σελφ σέρβις προκύπτουν τα εξής ενδιαφέροντα:

  • Σε σύνολο πέντε βασικών κατηγοριών τροφίμων και μη τροφίμων, η μεταβολή των τιμών μεταξύ Δεκεμβρίου 2013 και Δεκεμβρίου 2012 ήταν πτωτική κατά 0,3%.
  • Οι τιμές στα προϊόντα διατροφής ήταν μειωμένες μόλις κατά 0,2%, στα μη αλκοολούχα ποτά κατά -1,5%, στα αλκοολούχα ποτά κατά -0,1%, στα είδη ατομικής φροντίδας κατά -1,3%, ενώ, αντίθετα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού καταγράφηκε μέση αύξηση τιμών κατά 2,4%.
  • Σε επίπεδο υποκατηγοριών: στα τρόφιμα, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά οι τιμές σημείωσαν αύξηση κατά 1,2%, στα δημητριακά και τα παρασκευάσματα μείωση κατά 1,5%, πτωτικά κατά 0,2% κινήθηκαν οι τιμές στα έλαια και τα λίπη, όπως και στις σοκολάτες, τη ζάχαρη, τα γλυκά και τα παγωτά, κατά 0,4%, οριακή πτώση τιμών κατά 0,1% καταγράφηκε στα κρέατα, στα λαχανικά οι τιμές παρέμειναν σταθερές, στα ψάρια σημειώθηκε μείωση τιμών 1,3% και στα λοιπά τρόφιμα υπήρξε οριακή άνοδος τιμών κατά 0,1%.
  • Στα μη αλκοολούχα ποτά η κατηγορία «καφές, κακάο, τσάι» εμφάνισε μείωση τιμών κατά 1,1% και στα αλκοολούχα ποτά τα κρασιά ανατιμήθηκαν κατά 0,4%, τα οινοπνευματώδη κατά 0,3%, ενώ οι τιμές στις μπίρες μειώθηκαν κατά 2,7%.
  • Στους κωδικούς άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, τα είδη καθαρισμού ανατιμήθηκαν κατά 2,6%, όπως και τα λοιπά είδη νοικοκυριού κατά 0,9%.