Σχετικά καλή χρονιά σε ό,τι αφορά τα εγκαίνια καταστημάτων σούπερ μάρκετ ήταν το 2002, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε πως οι επιχειρήσεις κινήθηκαν σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης και πως τα περιθώρια ανάπτυξης των αλυσίδων, ως προς το δίκτυο των καταστημάτων τους, στενεύουν. Αρκετές φωνές προειδοποιούν για κορεσμό της αγοράς, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και σε αρκετές μικρότερες πόλεις όπου οι ανάγκες του πληθυσμού για αγορές καταναλωτικών ειδών φαίνεται να καλύπτονται από το υπάρχον εμπορικό δίκτυο.
Σχετικά καλή χρονιά σε ό,τι αφορά τα εγκαίνια καταστημάτων σούπερ μάρκετ ήταν το 2002, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε πως οι επιχειρήσεις κινήθηκαν σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης και πως τα περιθώρια ανάπτυξης των αλυσίδων, ως προς το δίκτυο των καταστημάτων τους, στενεύουν. Αρκετές φωνές προειδοποιούν για κορεσμό της αγοράς, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και σε αρκετές μικρότερες πόλεις όπου οι ανάγκες του πληθυσμού για αγορές καταναλωτικών ειδών φαίνεται να καλύπτονται από το υπάρχον εμπορικό δίκτυο.
Τα τελευταία χρόνια είδαμε να ιδρύονται καταστήματα με μεταξύ τους απόσταση λίγα μόλις μέτρα, ενώ η ελλιπής υποδομή σε πανελλαδικό επίπεδο δεν βοήθησε –σε αρκετές περιπτώσεις– την ανάπτυξη σούπερ μάρκετ με προδιαγραφές όπως θα τις ήθελαν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους (εύκολη πρόσβαση, εύκολος ανεφοδιασμός στους σωστούς χρόνους, άνετοι χώροι στάθμευσης κλπ). Οι ιδρύσεις νέων καταστημάτων το 2002 επιβεβαιώνουν τις δηλώσεις στελεχών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ πως η βασική επιλογή για τα επόμενα χρόνια είναι τα μεσαίου –για τη χώρα μας– μεγέθους καταστήματα, καθώς και η ανάπτυξη με τη μέθοδο του franchise, κυρίως στην περίπτωση των discount (τα 16 από τα 30 νέα καταστήματα της DIA HELLAS λειτούργησαν με franchise).
Πρώτη η πρωτεύουσα
Στο σύνολο της χώρας λειτούργησαν 103 νέα καταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με την πλειονότητά τους να ανήκει στην Περιοχή Πρωτεύουσας (20). Στο σύνολο του Νομού Αττικής (Περιοχή Πρωτεύουσας και Υπόλοιπο Νομού Αττικής) ιδρύθηκαν 31 νέα καταστήματα, ενώ στον Νομό Θεσσαλονίκης 17. Ακολουθούν η Πελοπόννησος και η Κεντρική Μακεδονία με 9 εγκαίνια σούπερ μάρκετ η κάθε μία.
Ξεχώρισε η DIA HELLAS
Από τις μεγάλες αλυσίδες είχαμε τις περισσότερες ιδρύσεις νέων σούπερ μάρκετ. Μάλιστα η DIA HELLAS ξεχώρισε με διαφορά από την δεύτερη σε εγκαίνια αλυσίδα που ήταν η… συγγενής ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (30 και 16 αντίστοιχα). Ακολουθούν οι ΑΤΛΑΝΤΙΚ και ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ με 8 καταστήματα, η ΜΑΣΟΥΤΗΣ με 6, η ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ με 7 (5 η ΑΦΟΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ και 2 η ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ) και η ΜΕΤΡΟ με 4. Μεταξύ των υπολοίπων μεγάλων αλυσίδων αξίζει να σημειώσουμε την ίδρυση 1 μεγάλου σούπερ μάρκετ 2000 τ.μ. από τη ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ, καθώς και τις σημαντικές επενδύσεις που έγιναν από την ΑΛΦΑ-ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ σε ανακαινίσεις καταστημάτων της ΤΡΟΦΟ.
Μειώνονται τα μεμονωμένα σούπερ μάρκετ
Η πτωτική τάση των μεμονωμένων σούπερ μάρκετ συνεχίζεται. Το 2002 τα μεμονωμένα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν σε αριθμό κατά -10,2%. Αυτή είναι άλλωστε η αιτία για την οποία παρουσιάζεται μείωση και στον συνολικό αριθμό των σούπερ μάρκετ σε πανελλαδικό επίπεδο (-0,79%) παρά την αύξηση που σημειώθηκε στον αριθμό των σούπερ μάρκετ που ανήκουν σε αλυσίδες. Η αύξηση αυτή ήταν της τάξης του 4,7%.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΒΛΕΠΕ ΣΤΗΝ ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΜΑΣ "ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 2003"