Η ΜΑΣΟΥΤΗΣ διατίθεται να προχωρήσει αυτόνομα, υλοποιώντας ένα σχέδιο δημιουργίας νέων καταστημάτων (τριών ή τεσσάρων φέτος στη Β. Ελλάδα) και εξαγορών μικρότερων αλυσίδων. Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ομίλου ΜΑΣΟΥΤΗΣ είναι η στρατηγική διασπορά και η δομή των καταστημάτων του (grand, μεσαία και μικρότερα καταστήματα), καθώς και οι καλές σχέσεις που αναπτύσσει με τους πελάτες του. Μετά από μόλις ένα χρόνο λειτουργίας, το club των πιστών πελατών της ΜΑΣΟΥΤΗΣ έχει σήμερα πάνω από 180.000 μέλη. Στόχος της για το 2002 είναι να υπερβούν οι πωλήσεις της τα 112 δισ. δρχ., τονίζει σε συνέντευξή του ο κ. Χαράλαμπος Πέτρου, διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας.
Στα μέσα Ιανουαρίου όλοι στη Δ. ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ περίμεναν από μέρα σε μέρα τη μεγάλη είδηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την έγκριση της εξαγοράς της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ, εξέλιξη που πλέον αναδεικνύει τη βορειοελλαδική εταιρεία σε κυρίαρχο όμιλο στην αγορά της Θεσσαλονίκης, με 100 και πλέον καταστήματα στο δυναμικό της. Για την πορεία της εταιρείας, τα σχέδιά της αλλά και τις εξελίξεις στο ελληνικό λιανεμπόριο μίλησε στο «σ.σ.» ο διευθυντής μάρκετινγκ, κ. Χαράλαμπος Πέτρου.
σελφ-σέρβις: Eνδέχεται να συνεργαστεί η ΜΑΣΟΥΤΗΣ με κάποιον ελληνικό ή ξένο όμιλο;
Χαράλαμπος Πέτρου: Σήμερα δεν υπάρχει συνεργασία με κανέναν άλλο όμιλο, ελληνικό ή ξένο. Το αν μελλοντικά θα προκύψει κάτι τέτοιο, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει αυτή τη στιγμή. Έχουμε δει να συμβαίνουν πάρα πολλά τα τελευταία χρόνια, οι εξελίξεις στο χώρο του λιανεμπορίου είναι γρήγορες, οπότε δεν μπορούμε να κάνουμε καμία πρόβλεψη για το τι πιθανώς θα συμβεί στο μέλλον. Όμως η διάθεση της ΜΑΣΟΥΤΗΣ είναι να προχωρήσει αυτόνομα και ένα τέτοιο σχέδιο αυτόνομης ανάπτυξης υλοποιεί με τη δημιουργία νέων καταστημάτων και με εξαγορές μικρότερων αλυσίδων.
Σταθερά βήματα για την ενδυνάμωση της εταιρείας στην Β. Ελλάδα
σελφ-σέρβις: Αθηναϊκές αλυσίδες «μπήκαν» στην αγορά της Θεσσαλονίκης και της βόρειας Ελλάδας. Εσείς σχεδιάζετε επέκταση προς τα νότια; Υπάρχει στα σχέδιά σας προσανατολισμός και προς περιοχές εκτός Ελλάδος;
Χαράλαμπος Πέτρου: Το βραχυπρόθεσμο πρόγραμμά μας για τα επόμενα δυο-τρία χρόνια περιλαμβάνει την ανάπτυξή μας στο χώρο που λειτουργούμε, τη βόρεια Ελλάδα και αυτό γιατί κρίνουμε ότι πρέπει να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τη θέση μας. Από κει και πέρα δεν αποκλείεται, στο πλαίσιο ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, να δραστηριοποιηθούμε και σε άλλες περιοχές εντός Ελλάδας. Σε ό,τι αφορά την εκτός συνόρων επέκταση, ενδιαφέρον είχαμε και εξακολουθούμε να έχουμε για τα Βαλκάνια. Πρόκειται για μία αγορά που την παρακολουθούμε διαρκώς, αλλά θεωρήσαμε -ακριβώς επειδή δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμη η κατάσταση στις χώρες των Βαλκανίων- ότι η οποιαδήποτε κίνησή μας εκεί θα είχε αυξημένο ρίσκο, κάτι που δεν είμαστε διατεθειμένοι να αναλάβουμε. Η ΜΑΣΟΥΤΗΣ βαδίζει πάντοτε σταθερά.
σελφ-σέρβις: Μετά την εξαγορά της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ θα πρέπει να περιμένουμε και νέες εξαγορές, στο πλαίσιο του στόχου ενδυνάμωσης της θέσης της ΜΑΣΟΥΤΗΣ στη βόρειο Ελλάδα;
Χαράλαμπος Πέτρου: Πάντοτε διατηρούμε επαφές με τους πιθανούς ενδιαφερόμενους και πάντοτε υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες. Είναι κάτι που δεν το αποκλείουμε, αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάτι ανακοινώσιμο.Πλεονέκτημα η στρατηγική διασπορά των καταστημάτων
σελφ-σέρβις: Ποιο είναι το δυνατό σημείο της ΜΑΣΟΥΤΗΣ, αυτό που της δίνει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού;
Χαράλαμπος Πέτρου: Ένα από τα δυνατά μας σημεία είναι η στρατηγική διασπορά του συνόλου των καταστημάτων μας που απαρτίζουν τον όμιλο. Ένα δεύτερο είναι η δομή που έχουμε ως επιχείρηση, με επτά grand καταστήματα που διαθέτουν και άλλες κατηγορίες ειδών εκτός από τα τρόφιμα, αλλά και με τα μεσαία και μικρότερα καταστήματά μας, μέσω των οποίων έχουμε παρουσία σε κάθε γειτονιά. Άρα λοιπόν η στρατηγική διασπορά σε συνδυασμό με τη δομή των καταστημάτων της εταιρείας μάς φέρνουν πιο κοντά στην πόρτα του καταναλωτή. Ένα επίσης δυνατό μας σημείο είναι η ελληνικότητα, η φιλικότητα που διακρίνει τις σχέσεις μας με τον καταναλωτή. Δεν είμαστε μία απρόσωπη επιχείρηση, είμαστε μία ελληνική επιχείρηση με συγκεκριμένη ταυτότητα, ένα μήνυμα που διαχέεται σε όλα τα επίπεδα των συνεργασιών μας.
Η «ελληνικότητα» από μόνη της δεν αρκεί
σελφ-σέρβις: Μιλήσατε για ελληνικότητα. Η ελληνική ταυτότητα μιας επιχείρησης είναι κάτι που επηρεάζει τον καταναλωτή;
Χαράλαμπος Πέτρου: Σε κάποιο βαθμό ναι, εφόσον η ελληνικότητα εκφράζεται μέσα από μία ξεκάθαρη, σαφή ταυτότητα και από μία επιχείρηση η οποία προσφέρει με συνέπεια τις υπηρεσίες που ο καταναλωτής ζητά. Από μόνη της, αν δεν παρέχονται όλα τα υπόλοιπα, δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα. Επειδή όμως η ΜΑΣΟΥΤΗΣ συνδυάζει την ελληνικότητά της με ποιοτικές υπηρεσίες, ποικιλία ευκαιριών και χαμηλές τιμές, πράγματα που είναι σε θέση να προσφέρει στον καταναλωτή χάρη στο μέγεθος που έχει αποκτήσει, παρουσιάζει σημαντική δυναμική ανάπτυξης. Το όνομα ΜΑΣΟΥΤΗΣ έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του καταναλωτή, γεγονός που αποδεικνύεται από την αυξημένη πιστότητα των πελατών μας, η οποία και μας ώθησε στο να λανσάρουμε εδώ και ένα χρόνο την κάρτα μέλους ή το club των πιστών πελατών της ΜΑΣΟΥΤΗΣ.
Πρόκειται για τη Μas Club Card, που ξεκίνησε ουσιαστικά το Δεκέμβρη του 2000 και αποτελεί ένα δυναμικό εργαλείο μάρκετινγκ που βοήθησε να αυξηθεί η ήδη υψηλή πιστότητα των πελατών μας. Σήμερα το club των πιστών πελατών μας έχει πάνω από 180.000 μέλη, αριθμός εντυπωσιακός για τον ένα χρόνο λειτουργίας της κάρτας, Το μέλλον ανήκει στα «καταστήματα της γειτονιάς»
σελφ-σέρβις: Πώς βλέπετε τελικά να διαμορφώνεται η λιανεμπορική αγορά και ποιες είναι οι δυνάμεις που δρουν καταλυτικά σε αυτήν;
Χαράλαμπος Πέτρου: Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, με την εξαγορά και της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ η ΜΑΣΟΥΤΗΣ ουσιαστικά κατακτά την αγορά της πόλης, διαθέτοντας πλέον περισσότερα από 100 καταστήματα. Ωστόσο είναι ενδιαφέρον να δούμε γενικότερα τις εξελίξεις που διαμορφώνουν τη λιανεμπορική αγορά στη χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια λοιπόν παρακολουθούμε την τάση συγκέντρωσης της αγοράς -μέσω εξαγορών των μικρών του κλάδου- σε λιγότερες σε αριθμό αλλά μεγαλύτερες σε μέγεθος επιχειρήσεις, όπως επίσης και τη δημιουργία οργανισμών αγορών, των γνωστών buying groups, που αποβλέπουν στη βελτίωση των διαπραγματευτικών ικανοτήτων όσων λιανέμπορων μετέχουν σε αυτά. Από την άλλη πλευρά βλέπουμε την είσοδο και εδραίωση των ευρωπαϊκών εταιρειών στο χώρο του ελληνικού λιανεμπορίου, κάτι που συντελείται μέσω διαφόρων σχημάτων και στρατηγικών συμμαχιών –βλέπε υπερκαταστήματα CARREFOUR και ΙΚΕΑ ή τη δυναμική είσοδο των discount markets κυρίως με τα DIA και τα LIDL. Πάντως τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά από ό,τι πολλοί φαντάζονταν στις αρχές της δεκαετίας του ΄90.
Έτσι τα ξένα υπερκαταστήματα, αν και αρχικά προσέλκυσαν τον καταναλωτή, δεν κατάφεραν να εξαφανίσουν το «κατάστημα της γειτονιάς». Ο καταναλωτής έχει επιστρέψει στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς και θα το προτιμά, εφόσον εκεί βρίσκει τις ίδιες ευκαιρίες που βρίσκει και στις μεγάλες οργανωμένες μονάδες. Έτσι οι επισκέψεις στα εκτός αστικών κέντρων υπερκαταστήματα έχουν περιορισθεί σημαντικά. Αυτά φυσικά δε σημαίνουν ότι δεν αλλάζει το τοπίο του ελληνικού λιανεμπορίου και οι συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή. Δε θα πρέπει να ξεχάσουμε ένα καινούργιο στοιχείο που μπήκε στην αγορά μας: τα private labels, τα οποία δίνουν στους καταναλωτές την ευκαιρία να επιλέγουν οικονομικότερες λύσεις. Η ΜΑΣΟΥΤΗΣ μπήκε στο χώρο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με τα «Mr. Grand», επιδιώκοντας με τη συγκεκριμένη επωνυμία να προσφέρει ταυτότητα και εγγύηση ποιότητας στα προϊόντα αυτά.
Επενδυτικά σχέδια
σελφ-σέρβις: Η επέκταση της Δ. ΜΑΣΟΥΤΗΣ μέσω της εξαγοράς της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ, αλλά και της δημιουργίας νέων καταστημάτων της τι ύψους επενδύσεις απαιτεί;
Χαράλαμπος Πέτρου: To 2000 πραγματοποιήσαμε επενδύσεις ύψους 3 δισ. δρχ. Το πρόγραμμα των επενδύσεων ήταν του αυτού μεγέθους και το 2001, χωρίς την πρόβλεψη του προϋπολογισμού της εξαγοράς. Σήμερα -και πριν ολοκληρωθεί η εξαγορά- δε θα θέλαμε να κάνουμε αναφορά στην επένδυση για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ. Φέτος η εταιρεία μας πρόκειται να επενδύσει στη δημιουργία 3-4 νέων καταστημάτων στη βόρεια Ελλάδα,ενώ αποβλέπει στη σταθεροποίηση και οργάνωση των εταιρειών που ήδη έχει εξαγοράσει.
σελφ-σέρβις: Εξακολουθεί να σας ενδιαφέρει η εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο;
Χαράλαμπος Πέτρου: Πριν από τις «μαύρες μέρες του ΧΑΑ» είχαμε καταθέσει την αίτηση εισαγωγής της εταιρείας στην Κύρια Αγορά, αλλά στη συνέχεια, με τη μεγάλη κάμψη που εμφάνισε η αγορά, θα λέγαμε ότι το θέμα «πάγωσε» και από την πλευρά μας. Σήμερα η εισαγωγή στο ΧΑΑ δεν αποτελεί προτεραιότητά μας.2002: στόχος τα 112 δισ. δρχ.
σελφ-σέρβις: Πώς αντανακλάται η ανοδική πορεία της εταιρείας στα οικονομικά της μεγέθη;
Χαράλαμπος Πέτρου: Το 2001 κλείσαμε σε επίπεδο ομίλου -συμπεριλαμβανομένης της ΑΦΟΙ ΜΠΙΣΚΑ- με πωλήσεις 106 δισ. δρχ., όταν ο ενοποιημένος τζίρος το 2000 ήταν περίπου 96 δισ. δρχ. Τα αποτελέσματα αυτά μας κατατάσσουν μεταξύ των πέντε πρώτων αλυσίδων στη χώρα και οπωσδήποτε στην ηγετική θέση στη βόρεια Ελλάδα. Στόχος είναι οι πωλήσεις μας να ξεπεράσουν φέτος τα 112 δισ. δρχ. ανεξαρτήτως του τζίρου της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ. Σημειώστε ότι στα δύο χρόνια από την εξαγορά της ΑΦΟΙ ΜΠΙΣΚΑ καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε τα οικονομικά προβλήματα που είχε η εταιρεία, η οποία στο τέλος του 2001 παρουσίασε θετικά αποτελέσματα. Σε επόμενη φάση θα επιχειρηθεί και η απορρόφηση της ΜΠΙΣΚΑΣ από τη ΜΑΣΟΥΤΗΣ.
25 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣΟΥΤΗΣ
To ξεκίνημα της ΜΑΣΟΥΤΗΣ έγινε το 1976, με την ίδρυση του πρώτου καταστήματός της στην Καρδία Θεσσαλονίκης. Η εταιρεία, που πέρυσι γιόρτασε τα εικοστά πέμπτα γενέθλιά της, διαθέτει δίκτυο 106 καταστημάτων σούπερ μάρκετ και 13 μονάδων cash & carry (δεν συμπεριλαμβάνονται τα 40 καταστήματα της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ, το 80% των μετοχών της οποίας εξαγόρασε πρόσφατα η εταιρεία).
Στα 25 χρόνια της δράσης της αναπτύσσεται κυρίως με «δικά» της καταστήματα. Όμως σταθμό για την επέκτασή της αποτέλεσε η εξαγορά της εταιρείας ΑΦΟΙ ΜΠΙΣΚΑ (53 καταστήματα)στα τέλη του 1999. Παλαιότερα η εταιρεία είχε εξαγοράσει κάποιες μικρές αλυσίδες καταστημάτων στην Καβάλα, στην Κοζάνη και στην Πτολεμαΐδα. Από το σύνολο των λιανεμπορικών και χονδρεμπορικών μονάδων της περίπου οι 70 λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη. Οι υπόλοιπες βρίσκονται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας -από τη Λάρισα έως την Καστοριά δυτικά και την Ορεστιάδα ανατολικά.
Η Δ. ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ μέχρι σήμερα ελέγχεται από τον κύριο μέτοχο, κ. Διαμαντή Μασούτη και μέλη της οικογένείας του.