Υπό νέο αυστηρότερο πλαίσιο θα διενεργούνται από το 2025 οι προσφορές, οι εκπτώσεις και οι προωθητικές ενέργειες των προμηθευτών και των λιανεμπόρων. Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας σχετικά με το καθεστώς επικοινωνίας των ανακοινώσεων μείωσης τιμών, ο οποίος έχει ισχύ νόμου, θέτει σε διαφορετική βάση τις σχέσεις της αγοράς με τους καταναλωτές.
Στόχος είναι η επιβολή συναλλακτικών πρακτικών που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές, απλούστερη και κυρίως σαφέστερη ενημέρωση του καταναλωτή για το κόστος ενός προϊόντος υπό προσφορά προς αποφυγή παραπλανητικών ή και αθέμιτων πρακτικών,
που ουκ ολίγες φορές συναντώνται στη ζωή της αγοράς.

ε ό,τι αφορά το οργανωμένο λιανεμπόριο, καλείται κι αυτό από το νέο έτος να εφαρμόσει τον Κώδικα Δεοντολογίας για τις μειωμένες τιμές, έχοντας, στο μεταξύ, εκμεταλλευτεί το ολιγόμηνο διάστημα προσαρμογής που του αναγνώρισε το Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε από κοινού με τις παραγωγικές επιχειρήσεις να προσαρμοστεί στο νέο καθεστώς, δίχως ουσιαστικά προβλήματα. Στο μεσοδιάστημα, εκτός από τις σχετικές προετοιμασίες κι αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα συστήματα μηχανογράφησης, οι δύο εταίροι της προσφοράς θα έχουν τον χρόνο να ξεστοκάρουν από τις αποθήκες τους προϊόντα, τα οποία φέρουν επί των συσκευασιών τους αναφορές περί μείωσης τιμών ή άλλων προωθητικών ενεργειών.

Αλλάζει ο τρόπος ενημέρωσης των καταναλωτών
Όμως, ας δούμε πρώτα ποιες αλλαγές επέρχονται στο καθεστώς ενημέρωσης των καταναλωτών για τις εκπτωτικές-προωθητικές ενέργειες, βάσει των όσων προβλέπει ήδη από τις 3 Σεπτεμβρίου φέτος ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας σχετικά με το καθεστώς επικοινωνίας των ανακοινώσεων μειώσεις τιμών. Ειδικότερα:
● Η εφαρμογή του βασίζεται στην τιμή αναφοράς, όπου τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή στην οποία πουλήθηκε το προς έκπτωση προϊόν τις τελευταίες τριάντα ημέρες. Βάσει αυτής της τιμής υπολογίζεται η έκπτωση και άρα η τιμή πώλησης του προϊόντος κατά την εκπτωτική περίοδο.
● Σε καμία περίπτωση η εκπτωτική τιμή δεν πρέπει να υπολογίζεται βάσει της ονομαστικής τιμής, της τιμής δηλαδή στην οποία πουλήθηκε το προϊόν όταν τοποθετήθηκε πρώτη φορά στο ράφι του καταστήματος.
● Ο νόμος απαγορεύει τη χρήση της συνιστώμενης τιμής τιμοκαταλόγου ως τιμής αναφοράς, όποτε ο έμπορος αποφασίζει τη διάθεση του προϊόντος του με μειωμένη τιμή. Ωστόσο, η συνιστώμενη τιμή μπορεί να αποτελεί στοιχείο ενημέρωσης του καταναλωτή υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα του δημιουργεί σύγχυση, με την έννοια, δηλαδή, ότι θα αντιλαμβάνεται άμεσα τη διαφορά μεταξύ τιμής τιμοκαταλόγου και της ονομαστικής τιμής.
● Οι εκπτωτικές περίοδοι δεν μπορεί να ξεπερνούν τις εξήντα ημέρες. Οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια υπερβαίνει το διάστημα των δύο μηνών υπάρχει ο κίνδυνος να θεωρηθεί αθέμιτη πρακτική, με νομικές επιπτώσεις για τον επιχειρηματία.
● Οι τιμές αναφοράς μπορεί να διαφοροποιούνται ανά κατάστημα του ιδίου δικτύου.
● Στις διαδοχικές αυξομειώσεις τιμής ενός προϊόντος η τιμή αναφοράς του είναι πάντα η χαμηλότερη που είχε κατά τις τελευταίες τριάντα ημέρες.
● Σε εκπτωτικές πρακτικές που προβλέπουν τη σταδιακή μείωση της τιμής, δίχως δηλαδή την ύπαρξη κενών διαστημάτων στο πλαίσιο της ίδιας καμπάνιας, ως τιμή αναφοράς θεωρείται η χαμηλότερη τιμή του στη διάρκεια των τριάντα ημερών προ της πρώτης ανακοίνωσης της έκπτωσης τιμής. Κατά συνέπεια η «τιμή αναφοράς» θα παραμένει η βάση υπολογισμού για όλες τις μεταγενέστερες ανακοινώσεις μείωσης τιμής στη διάρκεια της καμπάνιας.
● Στις περιπτώσεις προσφορών στη λογική του «πακέτου», όλοι ισχυρισμοί του λιανέμπορου πρέπει να είναι σαφείς και τα οφέλη για τον καταναλωτή ξεκάθαρα, περιλαμβανομένων και τυχόν προϋποθέσεων ή περιορισμών. Στην αντίθετη περίπτωση η προσφορά σε «πακέτο» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητική, με νομικές επιπτώσεις για τον επιχειρηματία.
● Για τις προσφορές σε «πακέτο» δεν κρίνεται αναγκαία η αναφορά στην αρχική τιμή. Κάτι ανάλογο ισχύει για τις συνδυαστικές προσφορές. Ωστόσο, πριν την έναρξη της όποιας προσφοράς απαγορεύεται η αύξηση της τιμής.
● Για τις προσφορές-«κράχτες» ο έμπορος δεν πρέπει να παραπλανά τον πελάτη του ως προς το διαθέσιμο απόθεμα, τα επιμέρους χαρακτηριστικά του προϊόντος και τη δυνατότητα παράδοσής του, ούτε επιτρέπεται να τον ωθεί πιεστικά στη λήψη άμεσης απόφασης αγοράς του συγκεκριμένου προϊόντος.
● Όταν ο έμπορος επικαλείται τον ισχυρισμό «δωρεάν», αυτός πρέπει να αναφέρεται στο τίμημα. Δίνεται, ωστόσο, η δυνατότητα από τον νόμο στο κόστος αγοράς τέτοιων προϊόντων να μην περιλαμβάνονται κόστη όπως τα ταχυδρομικά τέλη, οι τηλεφωνικές κλήσεις, η αποστολή γραπτών μηνυμάτων ή τα τέλη μεταφοράς, παράδοσης και παραλαβής του προϊόντος.
● Στις προσωποποιημένες εκπτώσεις δεν είναι υποχρεωτική η αναφορά της ονομαστικής τιμής. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο όταν οι εκπτώσεις απευθύνονται σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών.
● Οι προαναφερόμενοι περιορισμοί δεν ισχύουν για τα ευαλλοίωτα τα προϊόντα.
● Στον Κώδικα Δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μειωμένων τιμών εμπίπτουν εκτός από τα φυσικά καταστήματα και τα ηλεκτρονικά, ενώ ανάλογοι περιορισμοί ισχύουν για τα εκπτωτικά καταστήματα, τα καταστήματα τύπου outlet.

Η νέα καθημερινότητα της αγοράς
Ποιες αλλαγές θα φέρουν στη λειτουργία του κλάδου, στις σχέσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές τους και στις συναλλακτικές τους σχέσεις με τους καταναλωτές, όλες οι προαναφερόμενες ρυθμίσεις, όπως αυτές ορίζονται στον νέο νομοθετημένο Κώδικα Δεοντολογίας;

Ανώτατα στελέχη του κλάδου, με τα οποία συνομίλησε το «σελφ σέρβις», επεσήμαναν, μεταξύ άλλων, ότι κύρια προτεραιότητα της αγοράς είναι να μεριμνήσει ώστε να εξαντληθούν από τις αποθήκες των λιανεμπορικών αλυσίδων όλα τα στοκ των υπό προώθηση προϊόντων. Εκτιμάται ότι μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων στην πλειονότητά τους τα προϊόντα αυτά θα έχουν πουληθεί, οπότε από το νέο έτος το εμπόριο και η βιομηχανία θα μπορούν να εφαρμόσουν τον νέο κώδικα χωρίς προσκόμματα. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει σε τίποτα τους δύο εταίρους της αγοράς να προετοιμάζονται για το νέο καθεστώς προσφορών και εκπτώσεων, επαναπροσδιορίζοντας τακτικές, πρακτικές και πολιτικές. Η βασικότερη σχετική αλλαγή είναι ότι οι προμηθεύτριες εταιρείες, προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους υπό καθεστώς έκπτωσης, θα ζητήσουν από το λιανεμπόριο να μεσολαβήσει, ώστε να έχει αυτό την κύρια ευθύνη διαχείρισης των εν λόγω προϊόντων και να είναι σε θέση να τα αποσύρει στη λήξη της εκπτωτικής περιόδου.

Το λιανεμπόριο θα έχει τον πρώτο λόγο
Για κάθε παραγωγική εταιρεία η υλοποίηση προωθητικής ενέργειας προϋποθέτει αλλαγές στη γραμμή παραγωγής, νέες συσκευασίες και κυρίως τη διάθεση στην αγορά τεράστιων ποσοτήτων, η πώληση των οποίων απαιτεί μεγάλα διαστήματα χρόνου, εμπλέκοντας σχετικά το σύνολο των εταιρειών σούπερ μάρκετ. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις πρέπει πλέον να έχουν περιορισμένη διάρκεια, δύσκολα η βιομηχανία θα μπορεί να διαχειρίζεται η ίδια ανάλογες δράσεις. Υπό αυτή την έννοια τον πρώτο λόγο θα τον έχει το λιανεμπόριο, το οποίο, σε συνεργασία με τις προμηθεύτριες εταιρείες, θα αναλαμβάνει να υποστηρίξει σχεδόν το σύνολο των προωθητικών ενεργειών.

Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου, θα υπάρξουν περιπτώσεις κατά τις οποίες η βιομηχανία θα έχει τον πρώτο λόγο, αναλαμβάνοντας την ευθύνη της απόσυρσης των προϊόντων της από την αγορά και –το σημαντικότερο– τη ζημία από τη μη διάθεση των όποιων ποσοτήτων τους απομένουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ κατά τη λήξη των εκπτωτικών περιόδων.

Συνέπεια των προαναφερόμενων είναι ότι λιανέμποροι και βιομήχανοι θα κληθούν να επαναπροσδιορίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις στο πεδίο των προσφορών και των εκπτώσεων, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται γενικότερα στις μεταξύ τους ετήσιες συμφωνίες. Μάλιστα, γνωστός παράγοντας του κλάδου επισημαίνει ότι, στο πλαίσιο των περιορισμών που τίθενται, στο εξής οι προωθητικές ενέργειες της βιομηχανίας δεν θα γίνονται οριζόντια στην αγορά του κλάδου, αλλά ανά αλυσίδα και προφανώς θα προβλέπουν διαφορετικούς χρόνους εκτέλεσης, όπως και διαφορετικό μίγμα προϊόντων ή και ποσοστά έκπτωσης ανά προϊόν. Αυτό θα υποχρεώνει τις αλυσίδες να «κυνηγούν» τον ανταγωνισμό τους πόρτα-πόρτα και κωδικό τον κωδικό, προκειμένου να ενημερώνονται σχεδόν καθημερινά για τις προωθητικές ενέργειες των ανταγωνιστών τους ώστε να ζητούν αντίστοιχες για εκείνες ή καλύτερες συμφωνίες από τους προμηθευτές τους.

Ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ισορροπήσει η αγορά στα νέα δεδομένα αναμένεται να είναι μεγάλος. Την προσοχή των εταιρειών θα τραβήξει ασφαλώς και ο καταναλωτής, ο οποίος σύντομα θα αντιληφθεί σημαντικές αλλαγές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται ότι η θετική έκπληξη των πελατών τους θα είναι σοκαριστική.

Τι αναμένεται να συμβεί
Ας δούμε, όμως, τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη. Ειδικότερα, όπως εξηγούν υψηλά ιστάμενοι παράγοντες του κλάδου, από το 2025 αναμένονται τα εξής:
● Θα υπάρξει αισθητή μείωση των προσφορών σε on back promotion, τύπου «1+1 δώρο», «50% έκπτωση», «+30% περισσότερο προϊόν» κ.ά.
● Ενώ θα μειωθούν τα stickers επί των συσκευασιών, θα πληθύνουν τα stickers επί των ραφιών, δηλαδή τα stickers που θα διαχειρίζονται απευθείας οι λιανέμποροι.
● Η διάρκεια των προσφορών θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό, αφού δεν θα ξεπερνά στην καλύτερη των περιπτώσεων τις εξήντα ημέρες. Αυτό θα έχει συνέπεια να μειωθεί και ο αριθμός των προσφορών, επειδή μετά τις εξήντα ημέρες θα πρέπει να παρέλθει διάστημα τουλάχιστον τριάντα ημερών, προκειμένου να διαμορφωθεί η νέα ονομαστική τιμή, βάσει της οποίας θα μπορεί να οριστεί η επόμενη έκπτωση.
● Οι προσφορές ενδέχεται να γίνουν δυναμικότερες, με μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων, αφού θα είναι λιγότερο συχνές.
● Γενικότερα θα αλλάξει η εικόνα κι η οργάνωση των ραφιών στα σούπερ μάρκετ. Ο αριθμός των υπό προώθηση κωδικών θα περιοριστεί σημαντικά και η διαχείρισή τους θα καταστεί ταχύτερη, άρα οικονομικότερη, ενώ τα στοκ τους θα περιοριστούν. Οι καταναλωτές θα βλέπουν τα ράφια για μεγαλύτερο διάστημα χωρίς σημαντικές σχετικές αλλαγές. Στην πράξη θα έχουν λιγότερες εναλλακτικές επιλογής ανά προϊόν, με βάση την τιμή, το μέγεθος της συσκευασίας ή τον αριθμό των τεμαχίων ανά κωδικό.
● Θα υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αξιολόγηση της τελικής τιμής πώλησης ενός προϊόντος ή της ποσότητας της συσκευασίας του σε συνάρτηση με το κόστος της.
● Ο καταναλωτής θα επιλέγει από το ράφι ταχύτερα, αφού θα έχει να συγκρίνει λιγότερα στοιχεία, άρα θα προβληματίζεται λιγότερο σχετικά με τις τελικές επιλογές του. Στο ίδιο πλαίσιο, η πραγματική τιμή πώλησης κάθε προϊόντος που συνηθίζει να ψωνίζει, θα του είναι άμεσα ξεκάθαρη.

Ζητούμενο θα αποτελέσει η διαμόρφωση της μέσης ετήσιας τιμής κάθε προϊόντος. Το ότι θα μειωθούν σε διάρκεια και αριθμητικά οι προσφορές, είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει το συνολικό κόστος αγορών του καταναλωτή. Μένει να φανεί, λοιπόν, αν θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, κρατώντας τις τιμές σταθερές σε μέσα επίπεδα, ή αν θα υπάρξουν ανατιμήσεις, τις οποίες σήμερα ουδείς μπορεί να αποκλείσει.

Πώς να αποφύγετε πιθανά πρόστιμα
Ένας χρήσιμος «οδικός χάρτης» 17 ερωτήσεων και απαντήσεων
Ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μειώσεις τιμών περιλαμβάνει έναν εξαιρετικά χρήσιμο και ενδιαφέροντα «οδικό χάρτη» 17 ερωτήσεων και απαντήσεων, με τις οποίες λύνονται τα σοβαρότερα προβλήματα που συνήθως δημιουργούνται στην αγορά, όταν ένας έμπορος προσφέρει υπό καθεστώς έκπτωσης κάποιο προϊόν. Η ανάγνωση των όσων ακολουθούν, πέραν του ότι είναι εξαιρετικά διαφωτιστικά για παραγωγούς και λιανέμπορους, είναι βέβαιο ότι θα τους βοηθήσει να γλιτώσουν πρόστιμα, που θα τους επιβάλλονταν σε περιπτώσεις ακούσιων παρερμηνειών του νόμου.

1. Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ μεγάλων και μικρών ή μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναφορικά με τον τρόπο παρουσίασης των εκπτώσεων;
Όχι. Τόσο η ενωσιακή όσο και η εθνική νομοθεσία δεν κάνει κάποια διάκριση ανάμεσα στις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων ανάλογα με το μέγεθός τους σε ό,τι αφορά τις ανακοινώσεις μείωσης τιμής. Ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει το ίδιο επίπεδο προστασίας ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης.

2. Ποια είναι η τιμή αναφοράς όταν γίνεται οποιαδήποτε μείωση τιμής;
Ο γενικός κανόνας είναι ότι ως τιμή αναφοράς σε οποιαδήποτε ανακοίνωση μείωσης τιμής τίθεται η χαμηλότερη τιμή που ισχύει για τριάντα ημέρες πριν την εφαρμογή της μείωσης. Εξαίρεση υπάρχει στην προοδευτική μείωση τιμής, δηλαδή τις συνεχόμενες διαδοχικές εκπτώσεις κατά τη διάρκεια εξήντα ημερών από την εφαρμογή της πρώτης μείωσης τιμής.

3. Τι είναι η προοδευτική μείωση τιμής;
Η σταδιακή μείωση της τιμής, χωρίς διακοπές, κατά το χρονικό διάστημα εξήντα ημερών από την εφαρμογή της πρώτης μείωσης της τιμής.

4. Επιτρέπεται να γίνεται αναφορά στην προτεινόμενη τιμή τιμοκαταλόγου;
Εάν υπάρχει ανακοίνωση μείωσης τιμής, η τιμή αναφοράς πρέπει να είναι πάντα η χαμηλότερη, η οποία εφαρμόστηκε κατά τις τελευταίες τριάντα ημέρες, με εξαίρεση αυτή που αναφέρθηκε και αφορά στις διαδοχικές εκπτώσεις. Ωστόσο, δεν απαγορεύεται εφόσον η επιχείρηση επιθυμεί να αναφέρει και την προτεινόμενη τιμή τιμοκαταλόγου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν δημιουργεί την εντύπωση ότι αποτελεί τιμή αναφοράς για την ανακοίνωση μείωσης τιμής.

5. Επιτρέπεται να εμφανίζονται τρεις τιμές σε κάθε προϊόν; Δηλαδή η αρχική τιμή ή τιμή αναφοράς, η εκπτωτική τιμή πώλησης του προϊόντος των τελευταίων τριάντα ημερών και η τιμή που θα πωλείται μετά το τέλος των τριάντα ημερών;
Η νομοθεσία δεν εμποδίζει τον πολίτη να αναγράφει άλλες τιμές αναφοράς κατά την ανακοίνωση της μείωσης
της τιμής, αρκεί οι πρόσθετες τιμές να εξηγούνται σαφώς, να μην προκαλούν σύγχυση και να μην αποσπούν
την προσοχή του καταναλωτή από την αναγραφή
της προτεινόμενης τιμής.

6. Σχετικά με τα outlet, φυσικά και ηλεκτρονικά, είναι δυνατή η διατήρηση της αναγραφής τριπλής τιμής; Δηλαδή αρχική τιμή προϊόντος, τιμή outlet και νέα εκπτωτική τιμή outlet;
Ο έμπορος έχει αυτή τη δυνατότητα, αρκεί να μην προκαλεί σύγχυση στον καταναλωτή και να μην του αποσπά την προσοχή από την αναγραφή της προγενέστερης τιμής, καθώς και να είναι σαφές σε αυτόν τι αντιπροσωπεύουν οι άλλες αναγραφόμενες τιμές αναφοράς.

7. Ποια είναι η επιτρεπόμενη πρακτική σε προσφορές που διενεργούνται σε περιόδους εκτός των τακτικών εκπτώσεων;
Ισχύουν οι ίδιοι κανόνες σε κάθε σε ανακοίνωση μείωσης τιμής.

8. Τι γίνεται στην περίπτωση που μία προσφορά αφορά σε μείωση της τιμής με τη μορφή ποσοστού επί της αξίας του συνόλου των προϊόντων; Επιτρέπεται κάτι τέτοιο; Αν όχι, πως θα μπορούσε να υλοποιηθεί σωστά;
Ο καταναλωτής πρέπει να έχει καθαρή εικόνα για την αρχική και την τελική τιμή του προϊόντος στο ράφι προτού προβεί σε αγορά. Κατά συνέπεια ισχύει ο γενικός κανόνας, ότι δεν επιτρέπεται η έκπτωση να υπολογίζεται στο ταμείο. Ωστόσο, ειδικά στην περίπτωση που η μείωση της τιμής εφαρμόζεται ως ποσοστό επί της αξίας του συνόλου των προϊόντων και συνεπώς δεν είναι δυνατή η επικοινωνία της μειωμένης τιμής πριν το ταμείο, η σχετική πρακτική επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι η τιμή των προϊόντων δεν αυξήθηκε αμέσως πριν την ανακοίνωση της σχετικής προσφοράς.

9. Εάν, παρόλο που η ανακοίνωση μείωσης τιμής έχει επικοινωνηθεί σωστά στον καταναλωτή, στην απόδειξη εμφανίζεται άλλη αρχική τιμή, θα υπάρξει κάποια κύρωση προς την επιχείρηση;
Όχι, εφόσον η αποτύπωση στην απόδειξη πληροί όλα τα απαιτούμενα της σχετικής φορολογικής νομοθεσίας. Οι κανόνες της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή επιδιώκουν την διασφάλιση διαφάνειας ως προς κάθε ανακοίνωση περί ύπαρξης μειωμένης τιμής. Σε κάθε περίπτωση η επιχείρηση θα πρέπει να διαθέτει τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία, για να μπορεί να αποδείξει ότι έχει επικοινωνηθεί σωστά στον καταναλωτή η μείωση.

10. Στην περίπτωση της μείωσης τιμών για μία ημέρα, η οποία αφορά πολλές ή μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στην τοποθέτηση των δηλωτικών της τιμής και την επαναφορά τους στην αμέσως επόμενη ημέρα, είναι δυνατή η επικοινωνία της μείωσης τιμής μέσω γενικών δηλώσεων, όπως πανό σε διάφορα σημεία του καταστήματος και όχι σε κάθε μεμονωμένο προϊόν;
Η αναγραφή της προγενέστερης τιμή σε κάθε προϊόν αποτελεί υποχρέωση του εμπόρου ακόμη και όταν η ανακοίνωση αφορά μεγάλο αριθμό προϊόντων. Η προγενέστερη τιμή δε χρειάζεται να αναγράφεται και στο πανό. Ωστόσο η προγενέστερη τιμή για τα επιμέρους αγαθά που καλύπτονται από την ανακοίνωση, πρέπει να αναγράφεται στις σχετικές ετικέτες τιμών στα καταστήματα.

11. Η προωθητική ενέργεια κατά την οποία ένα προϊόν διατίθεται με την ένδειξη «+50% δωρεάν» ή «έξτρα προϊόν» θα θεωρείται ανακοίνωση τιμής με ό,τι αυτό συνεπάγεται (ένδειξη προγενέστερης τιμής και άλλα);
Η προσφορά, για παράδειγμα, επιπλέον προϊόντος σε πλεονεκτική τιμή ή η παροχή δωρεάν προϊόντος δεν συνιστούν ανακοίνωση μείωσης τιμής και συνεπώς δεν υπόκεινται στο γενικό κανόνα περί αναγραφή της τιμής αναφοράς. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται να δίδονται παραπλανητικές πληροφορίες στον καταναλωτή ως προς το πλεονέκτημα που του προσφέρεται, μέσω π.χ. αύξησης της τιμής αμέσως μετά την εφαρμογή της προσφοράς.

12. Πολλά προϊόντα κυκλοφορούν από την παραγωγή τους με stickers, χωρίς αυτά να αποτυπώνουν απαραίτητα μείωση τιμής σε σχέση με την προσφερόμενη τιμή στον καταναλωτή, αλλά σχετίζονται με την τιμολόγηση του παραγωγού προς το κατάστημα. Συνιστούν αυτά τα stickers ανακοινώσεις μείωσης τιμής;
Ναι. Η νομοθεσία περί ανακοινώσεων μείωσης τιμής εφαρμόζεται στον έμπορο, που είναι ο πραγματικός συμβαλλόμενος με τον καταναλωτή. Συνεπώς κατά τη διάθεση των προϊόντων που φέρουν από την παραγωγή μία ένδειξη για μείωση τιμής και εφόσον δεν πρόκειται για ευαλλοίωτο προϊόντα (αυτά εξαιρούνται από το πεδίο της εφαρμογής του νόμου), ο πολίτης πρέπει να διασφαλίζεται ότι οι σχετικές ενδείξεις είναι σύμφωνες με την ισχύουσα νομοθεσία.

13. Δύναται η τιμή αναφοράς, το ποσοστό έκπτωσης και το όφελος να αναγράφονται με μικρότερα γράμματα σε σχέση με την τελική τιμή και η τελική τιμή να αναγράφεται με μεγαλύτερα και bold γράμματα;
Κάθε τρόπος αναγραφή της αρχικής και της τελικής τιμής είναι επιτρεπτός, αρκεί οι πληροφορίες να είναι σαφείς, εύκολα αναγνωρίσιμες και ευανάγνωστες.
14. Μπορεί ένας έμπορος να εφαρμόσει την εξής συνεχόμενη σειρά εκπτώσεων ή προσφορών; Για 15 μέρες έκπτωση, για τις επόμενες 15 μέρες «1+1 προσφορά» και για τις επόμενες 15 μέρες πάλι έκπτωση; Ποια τιμή πρέπει να χρησιμοποιήσει ως τιμή αναφοράς το τελευταίο δεκαπενθήμερο εκπτώσεων; Αυτή που είναι η χαμηλότερη στις τριάντα προηγούμενες ημέρες, περιλαμβανομένης της μοναδιαίας τιμής/αξίας του προϊόντος που διατίθεται σε προσφορά «1+1»;
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει προ της ανακοίνωσης του «1+1» να εφαρμοστεί αύξηση της τιμής του μειωμένου προϊόντος. Αναφορικά με το δεύτερο δεκαπενθήμερο εκπτώσεων, η τιμή αναφοράς θα πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων τριάντα ημερών.

15. Η χρήση εκπτωτικού κουπονιού στο φυσικό ή το ηλεκτρονικό κατάστημα, εφόσον δεν είναι ορατό σε όλους όπως το banner ή το τηλεοπτικό διαφημιστικό, αλλά αποστέλλεται με newsletter ή μέσω e-mail στον πελάτη, οπότε αυτός για να αποκτήσει πρόσβαση, πρέπει να εισάγει έναν μοναδικό κωδικό, υπάγεται στην κατηγορία των προσωπικών εκπτώσεων;
Όταν προσφέρονται μειώσεις τιμών γενικά, μέσω εκπτωτικών κουπονιών ή κωδικών διαθέσιμων σε όλους τους καταναλωτές που επισκέπτονται το φυσικό ή το διαδικτυακό κατάστημα κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων περιόδων, τότε δεν συνιστούν εξατομικευμένες μειώσεις τιμών και συνεπώς δεν εξαιρούνται από τον γενικό κανόνα περί αναγραφή της τιμής αναφοράς.

16. Είναι προσωποποιημένη έκπτωση η αποστολή εκπτωτικών κουπονιών σε ένα επιλεγμένο μέρος μόνο της βάσης επαφών ενός εμπόρου, βάσει κριτηρίων όπως οι προηγούμενες αγορές ή οι προτιμήσεις των καταναλωτών (υπό την προϋπόθεση, φυσικά, ότι τα εν λόγω κουπόνια δεν δημοσιοποιούνται στο κατάστημα ή με άλλο τρόπο καθίστανται προσιτά στο σύνολο των καταναλωτών, όπως π.χ. μέσω banner);
Για μειώσεις τιμών, προκύπτουσες από προηγούμενες αγορές του καταναλωτή, ή εκπτώσεις λόγω εγγραφής του πελάτη σε πρόγραμμα επιβράβευσης πελατών, αποτελούν εξατομικευμένες μειώσεις που δεν υπάγονται στον κανόνα της υποχρέωσης αναγραφής της αρχικής τιμής.

17. Οι ειδικές τιμές υπό τη μορφή έκπτωσης ή μείωσης της τιμής σε πελάτες που έχουν κάρτα μέλους, που εμπίπτουν;
Η κάρτα μέλους δίνει τη δυνατότητα στους κατόχους της να επωφελούνται από εξατομικευμένες μειώσεις τιμών. Τέτοιες πρακτικές που επιτρέπουν στους καταναλωτές να επωφελούνται συστηματικά από μειωμένες τιμές και συγκεκριμένες ατομικές μειώσεις τιμών, δεν εμπίπτουν στους περιορισμούς της νομοθεσίας περί ανακοίνωσης μειώσεις τιμών.