Σε τιμές κάτω του κόστους πουλήθηκε φέτος το Πάσχα ο οβελίας. Ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ οδήγησε τις τιμές σε επίπεδα κάτω του τιμολογιακού κόστους, όμως την ίδια στιγμή ο τζίρος των εορτών κινήθηκε ανοδικά κατά 13% με 15% σε σχέση με την περσινή Μεγάλη Εβδομάδα.
Σε τιμές κάτω του κόστους πουλήθηκε φέτος το Πάσχα ο οβελίας. Ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ οδήγησε τις τιμές σε επίπεδα κάτω του τιμολογιακού κόστους, όμως την ίδια στιγμή ο τζίρος των εορτών κινήθηκε ανοδικά κατά 13% με 15% σε σχέση με την περσινή Μεγάλη Εβδομάδα.
Τις τελευταίες ημέρες των φετινών πασχαλινών εορτών δύο εκ των ισχυρών του οργανωμένου λιανεμπορίου, στην προσπάθειά τους να αυξήσουν την πελατεία τους, συμπίεσαν τις τιμές του αρνιού στα 4,89 και 4,99 ευρώ το κιλό, σε επίπεδα δηλαδή οριακά κάτω του τιμολογιακού κόστους, ενώ η υπόλοιπη αγορά διέθεσε τον οβελία σε τιμές μεταξύ 5,5 και 6 ευρώ το κιλό. Πάντως παράγοντες του λιανεμπορίου δήλωσαν στο «σ.σ.» ότι για το θέμα αυτό δεν πρόκειται να κατατεθεί καταγγελία στο εξουσιοδοτημένο δικηγορικό γραφείο για μη εφαρμογή του νόμου περί απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους, καθ’ ότι το καθεστώς έκδοσης των τιμολογίων αγοράς είναι ιδιαιτέρως… χαλαρό, οπότε η όποια καταγγελία θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να τεκμηριωθεί. Στο μεταξύ όσον αφορά φέτος στον πασχαλινό τζίρο, οι οργανωμένες αλυσίδες φαίνεται ότι κέρδισαν ένα ακόμη μέρος του μεριδίου αγοράς που μέχρι πρότινος κατείχαν οι μικρότερες αλυσίδες, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα συνοικιακά καταστήματα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις κορυφαίων παραγόντων του κλάδου, η αύξηση του τζίρου ήταν της τάξης του 13% με 15%. Βέβαια στο ποσοστό αυτό, που καταγράφεται κυρίως σε αλυσίδες με παρουσία τόσο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και στις περιοχές γύρω από τα μεγάλα αστικά κέντρα και στην περιφέρεια, περιλαμβάνονται τα έσοδα και των νέων καταστημάτων, των οποίων όμως η συμμετοχή στην πασχαλινή αύξηση δεν ξεπερνά τις 3 με 4 μονάδες. Με δεδομένο λοιπόν ότι το ποσοστό που υπολείπεται κινείται σε υψηλά επίπεδα (9%-11%), όλα δείχνουν ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο πέτυχε φέτος το Πάσχα σημαντική ενίσχυση της παρουσίας του στον κλάδο της λιανικής διακίνησης βασικών καταναλωτικών αγαθών.
Στο τέλος της Μ. Εβδομάδας οι περισσότερες αγορές
Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι κατά τις δύο πρώτες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας η κίνηση ήταν σχετικά υποτονική, οπότε τα σούπερ μάρκετ, οι κεντρικές αγορές των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τα συνοικιακά κρεοπωλεία περιόρισαν ως έναν τουλάχιστον βαθμό τις προμήθειες σε αρνιά και κατσίκια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τις επόμενες ημέρες έως και το Μεγάλο Σάββατο, οπότε η κίνηση αναθερμάνθηκε, να καταγραφούν μικροπροβλήματα επάρκειας στην αγορά κρέατος, όπου εξαντλήθηκαν όλα τα αποθέματα των καταστημάτων.
Αυξημένη η κίνηση στην περιφέρεια
Τέλος, για τη φετινή πασχαλινή περίοδο δύο ακόμη στοιχεία παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον: Ο τζίρος των cash & carry καταστημάτων σημείωσε άνοδο 15% έως 25%! Το ποσοστό ανόδου δικαιολογείται από το γεγονός ότι η έξοδος των κατοίκων των αστικών κέντρων ήταν μαζική και με μεγάλη διάρκεια. Σε οργανωμένη αλυσίδα με καταστήματα στην περιφέρεια, αλλά και σε περιοχές γύρω από την Αθήνα, όπως το Μαρκόπουλο, η Μάκρη, η Λούτσα, το Λαύριο, ο Μαραθώνας κ.ά., το 45% με 50% του τζίρου προήλθε από εμπορικές μονάδες εκτός κέντρου και το υπόλοιπο των εσόδων καταγράφηκε στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα.