Σημαντικές ανακατατάξεις έχουν γίνει τα τρία τελευταία χρόνια στην αγορά των ξυριστικών μίας χρήσης. Τα νέα προϊόντα των εταιρειών εκτοπίζουν από την αγορά τα ξυραφάκια με τη μία λεπίδα. Τα μικρά σημεία πώλησης καταγράφουν σημαντικές απώλειες σε αυτό τον ανταγωνισμό, αφού όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι καταναλωτές δείχνουν πολύ μεγάλη προτίμηση στα καινοτόμα προϊόντα των εταιρειών.

Σημαντικές ανακατατάξεις έχουν γίνει τα τρία τελευταία χρόνια στην αγορά των ξυριστικών μίας χρήσης. Τα νέα προϊόντα των εταιρειών εκτοπίζουν από την αγορά τα ξυραφάκια με τη μία λεπίδα. Τα μικρά σημεία πώλησης καταγράφουν σημαντικές απώλειες σε αυτό τον ανταγωνισμό, αφού όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι καταναλωτές δείχνουν πολύ μεγάλη προτίμηση στα καινοτόμα προϊόντα των εταιρειών.

Οι 3 λεπίδες, ο απόλυτος κυρίαρχος

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, τα νέου τύπου ξυριστικά συστήματα, με τους αποσπώμενους μηχανισμούς των δύο ή τριών λεπίδων, έχουν κερδίσει την προτίμηση ενός πολύ μεγάλου μέρους των καταναλωτών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει μια θεαματική μείωση στις πωλήσεις ξυριστικών μιας χρήσης με μία λεπίδα, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.

Σύμφωνα με στοιχεία από την εταιρεία ερευνών AC Nielsen, η αγορά των ξυριστικών μίας χρήσης στα μικρά σημεία καταστημάτων τροφίμων (<100 τμ²), καθώς και στα σημεία των ψιλικών και περιπτέρων, κινείται πτωτικά τόσο σε όγκο πωλήσεων όσο και σε αξία. Σύμφωνα πάντα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (κυλιόμενο δωδεκάμηνο Ιουλίου/Αυγούστου 2005), η πτώση ανέρχεται σε όγκο πωλήσεων σε 17% και σε αξία σε 16%.

Το 2005 δύσκολη χρονιά

Όπως μας επεσήμανε και η κα Χρυσούλα Γλύτση, marketing manager της Μάρβο ΑΒΕΕ, “ η συνολική ετήσια κατανάλωση σε αξία στα ξυριστικά συστήματα σε κυλιόμενο έτος που τελειώνει Ιούλιο-Αύγουστο του 2005 είναι ανοδική ενώ στα ξυραφάκια μίας χρήσης είναι πτωτική και σε όγκο και σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο”.

Από τα στοιχεία, αλλά και από τις εκτιμήσεις των ανθρώπων που γνωρίζουν καλά την εν λόγω αγορά, προκύπτει πως η παλιά γενιά αυτών των προϊόντων έχει χάσει οριστικά το παιχνίδι. Τα προϊόντα αυτά δεν συγκαταλέγονται στην κατηγορία των λεγόμενων “αυθόρμητων αγορών”. Όπως μας ανέφερε χαρακτηριστικά ένα από τα πιο παλιά στελέχη σε αυτό τον κλάδο “δισεκατομμύρια άνδρες στον πλανήτη ξυπνούν κάθε πρωί και γνωρίζουν ότι πρέπει να ξυριστούν. Αυτό από μόνο του τα λέει όλα. Το ξύρισμα είναι μια καθημερινή ανάγκη για τη συντριπτική πλειονότητα των ανδρών στις σύγχρονες κοινωνίες. Αφορά βέβαια και τη διάθεσή μας, αλλά πάνω από όλα την εμφάνισή μας”. Έτσι οι καταναλωτές δείχνουν πάντα ενδιαφέρον για τα καινούργια προϊόντα και προγραμματίζουν τις αγορές τους. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής δεν αφήνει περιθώρια για να αναζητά κάποιος αυτό το προϊόν στις έξι τα ξημερώματα. Όπως μας επιβεβαίωσε με έμφαση και η κα Χριστίνα Ταγκλή, product manager της BIC-Βιολέξ ΑΕ, “η πτωτική αυτή πορεία οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μετακίνηση καταναλωτών στα ξυριστικά μίας χρήσης 3 λεπίδων, τα οποία τα τελευταία 3 χρόνια παρουσιάζουν θεαματικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η ανάπτυξη των 3 λεπίδων συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας χρήσεώς τους”.

Πολιτική τιμών και προωθητικές ενέργειες

Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου και των πρώτων υλών, οι εταιρείες καταβάλλουν προσπάθειες να συγκρατήσουν τις αυξήσεις των τιμών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Έτσι, οι αυξήσεις που γίνονται συνήθως κυμαίνονται στα όρια του πληθωρισμού ή λίγο πιο πάνω. Εκεί που δίνουν οι εταιρείες πολύ μεγάλη σημασία είναι στη σωστή προβολή των προϊόντων τους, όταν αυτά τοποθετηθούν στο ράφι ή στις προθήκες των περιπτέρων. Καλή τοποθέτηση σημαίνει ορατότητα του προϊόντος στο ράφι και σωστή οργάνωση του ραφιού ώστε η κατηγορία των ξυριστικών μίας χρήσης να είναι ευδιάκριτη και κατανοητή για να διευκολύνει τους καταναλωτές στις αγορές του. Όλα αυτά ισχύουν μόνο για τα ξυραφάκια μιας χρήσης και όχι για τα ξυριστικά συστήματα με τον αποσπώμενο μηχανισμό. Γιατί; Επειδή τόσο τα μεγάλα σούπερ μάρκετ όσο και τα μικρά σημεία πώλησης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κλοπών. Έτσι, για να περιορίσουν την έκταση του φαινομένου αποφάσισαν να διαμορφώσουν ειδικούς χώρους για την τοποθέτηση ειδικά των ξυριστικών συστημάτων. Τα τελευταία τοποθετούνται, συνήθως, είτε σε ειδικές προθήκες δίπλα στα ταμεία είτε σε χώρους που ελέγχονται εύκολα από το προσωπικό των καταστημάτων.