Οι έλληνες χρήστες των social media μπορεί να χαρακτηριστούν «έμπειροι», εφόσον κατά το 50% δηλώνουν ότι τα χρησιμοποιούν πάνω από τρία χρόνια, σύμφωνα με την πανελλήνια έρευνα του εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα «Στάση, αξιοποίηση και εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα social media».

Με την έρευνα, που διεξήχθη στα τέλη του 2011 σε δείγμα 1.050 έμπειρων χρηστών του internet, που είναι ενεργοί στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές, κατά το 68% οι Έλληνες επισκέπτονται τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (πχ το Facebook), ενώ κατά το 60% blogs και forums. Επίσης, 1 στους 2 Έλληνες αναζητά πληροφορίες σε σελίδες με reviews χρηστών.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, ενώ χρησιμοποιούν συχνά τα social media, οι Έλληνες είναι πολύ ενεργοί μόνο στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, καθώς περίπου ο ένας στους δύο αφήνει εκεί συχνά το σχόλιό του. Τα ποσοστά αλλάζουν αρκετά σε ό,τι αφορά τη σχέση των χρηστών με τα blogs και forums, όπου μόνο 1 στους 5 κάνει συχνά σχόλια, καθώς και τις σελίδες με reviews χρηστών, όπου μόνο 1 στους 10 αφήνει συχνά κάποιο σχόλιο.

Το γεγονός, όπως εκτιμούν οι ερευνητές, το εξηγεί η μεγαλύτερη εξοικείωση των ελλήνων χρηστών με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook), έναντι των άλλων τύπων social media, των blogs και των σελίδων με reviews χρηστών. Επιπροσθέτως, οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης έχουν ως κύριο ρόλο την κοινωνικοποίηση των χρηστών -στοιχείο σημαντικό από άποψη συνάφειας με την ελληνική κουλτούρα- κι όχι την ενημέρωσή τους για κάποιο συγκεκριμένο θέμα.

Ταυτόχρονα, τα σχετικά ευρήματα συσχετίζονται με το γεγονός ότι τα blogs/forums/chats μόλις πρόσφατα άρχισαν να αξιοποιούνται επαγγελματικά από ελληνικούς οργανισμούς κι εταιρείες, για προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών ή για ενημέρωση.

Εμπιστοσύνη στα social media
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα όταν οι χρήστες ερωτώνται για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στα διαφορετικά είδη social media. Σε αντίθεση με τα προαναφερόμενα αποτελέσματα, οι χρήστες δηλώνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε σελίδες με reviews (43%). Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (πχ Facebook) συγκεντρώνουν ποσοστό εμπιστοσύνης μόλις 16%, γεγονός που συσχετίζεται με τα πρόσφατα κρούσματα κακόβουλης χρήσης τους.

Η υψηλή εμπιστοσύνη στα reviews εξηγείται από το γεγονός ότι τα σχετικά σχόλια (posts) σε αυτά έχουν αναρτηθεί από άτομα τα οποία έχουν ήδη αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα και εκφράζουν την προσωπική τους εμπειρία.

Το word of mouth συνεχίζει και στον ηλεκτρονικό χώρο να κατέχει την πρώτη θέση στην εμπιστοσύνη των χρηστών. Παράλληλα, σκιαγραφείται έτσι η ωριμότητα των σοβαρών ελληνικών εταιρειών πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών online, οι οποίες δίνουν πλέον τη δυνατότητα στους online πελάτες τους να αξιολογούν τις υπηρεσίες που δέχονται και να το εκφράζουν δημοσίως.

Εξερευνώντας τις στάσεις των χρηστών απέναντι στα social media, οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι 1 στους 2 δηλώνει εξοικειωμένος με τη χρήση τους, ενώ μόλις 1 στους 4 δοκιμάζει τα καινούργια applications του Facebook, γεγονός που δείχνει ότι οι χρήστες των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης τα χρησιμοποιούν στην απλή τους μορφή ένα κάποιο χρονικό διάστημα, προκειμένου να εναρμονιστούν με τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα.

Επίσης, 1 στους 3 δηλώνει ότι τα χρησιμοποιεί γιατί τα θεωρεί σημαντικό εργαλείο της εποχής μας για την ψηφιακή πληροφόρηση, την επικοινωνία, τη διασκέδαση και τις συναλλαγές.


Το Facebook κάνει θραύση στους νεολαίους
Αναλύοντας περισσότερο τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, διαπιστώνεται ότι 1 στους 2 χρήστες δηλώνει πως έχει στο προφίλ του πάνω από 100 φίλους.

Σημαντικό, κι όπως δηλώνουν οι ερευνητές «κάτι που πρέπει να εξεταστεί σε βάθος στο μέλλον», είναι το γεγονός ότι κατά το 45% οι χρήστες δηλώνουν ότι γνωρίζουν προσωπικά μέχρι το 50% των «φίλων» τους.

Οι κύριοι λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες χρησιμοποιούν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι η επικοινωνία με την οικογένεια και τους φίλους (37%), η διασκέδαση (32%) και το να μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο (28%). Την εξήγηση σχετικά την παρέχει μια κριτική ματιά στην κατανομή της συχνότητας χρήσης του Facebook ανά ηλιακή ομάδα, λένε οι ερευνητές.

Πράγματι, από την ηλικία των 14 ετών μέχρι τα 26 οι χρήστες δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Facebook καθημερινά σε ποσοστό άνω του 60%, ενώ από την ηλικία των 34 ετών και άνω, η χρήση του facebook περιορίζεται σε λίγες φορές την εβδομάδα…

Το e-μέλλον είναι εδώ
Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα TNS Digital Life, τα πορίσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν πέρυσι το καλοκαίρι, γενικά πιστοποιείται η μεγάλη δημοφιλία της ψηφιακής επικοινωνίας και πληροφόρησης στην Ελλάδα.

Πράγματι, οι Έλληνες σε ποσοστό 60% (έναντι 61% παγκοσμίως) τα χρησιμοποιούν τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, δηλαδή σαφώς περισσότερο απ’ ό,τι το ραδιόφωνο (43% έναντι 36% παγκοσμίως), την τηλεόραση (42% έναντι 54% παγκοσμίως), τις εφημερίδες (11% έναντι 32% παγκοσμίως) και τα περιοδικά (9% έναντι 14% παγκοσμίως)
 
Αυτή η δημοφιλία είναι εντονότερη στους άνδρες (64%) παρά στις γυναίκες (55%). Το εντυπωσιακό είναι ότι στους νέους ηλικίας 21 ως 24 ετών το ποσοστό της φτάνει το 73%. Με άλλα λόγια, 3 στους 4 νέους λίγο μετά τα 20 επικοινωνεί ψηφιακά τουλάχιστον μια φορά την ημέρα.

Η έρευνα, που διαπιστώνει την υψηλή προτίμηση των Ελλήνων για καθημερινές επισκέψεις σε sites κοινωνικής δικτύωσης (56% έναντι παγκόσμιου μέσου όρου 46%). έδειξε επίσης ότι στην Ελλάδα ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος πρόσβασης στο internet μέσω PC ή laptop είναι 18,3 ώρες (έναντι 17,6 παγκοσμίως) και χρήσης της κινητής τηλεφωνίας οι 0,6 ώρες (έναντι 1,2 παγκοσμίως).

Σε ό,τι αφορά τη στάση των χρηστών απέναντι στις πληροφορίες που σχετίζονται με τα brands στα social media, η έρευνα τους κατανέμει σε τρεις κατηγορίες: Αυτούς που παρεμβαίνουν σχολιάζοντας (Talkers), αυτούς που τις παρακολουθούν (Listeners) και τους ανενεργούς (Inactive). Η πρωτιά στην κατηγορία των «σχολιαστών» ανήκει στους νέους 16-20 ετών (62%), ενώ τους ακολουθούν οι ώριμες ηλικίες 45-60 ετών (51%) και 35-44 ετών (46%).

Κατά την έρευνα το πρωτεύον κίνητρο εμπλοκής του μέσου Έλληνα στο δίκτυο για λογαριασμό ενός brand είναι κατά 55% το άμεσο κέρδος (από την αξιοποίηση εκπτώσεων, προσφορών κλπ).