Καίγονται μήνα με τον μήνα τα αποθέματα δυνάμεων του κλάδου. Είναι πλέον ζητούμενο, αν ο τζίρος στα τέλη του έτους εμφανίσει θετικό, έστω οριακά, πρόσημο. Τα μηνύματα σχετικά με το κλείσιμο του πρώτου εξαμήνου του 2021 μπορεί κανείς να πει ότι είναι αποθαρρυντικά, εφόσον συνεκτιμήσει ότι αφενός η ανοδική τάση του τζίρου έχει περιοριστεί πια λίγο πάνω από το 1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και αφετέρου, η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης δεν ανταποκρίνεται στις αρχικές προσδοκίες.

H καθυστερημένη έλευση των Βρετανών τουριστών στα τουριστικά μας θέρετρα (19 Ιουλίου), η επιθετική μετάλλαξη «Δέλτα» του κορονοϊού και η αύξηση των κρουσμάτων στη χώρα, όπως παντού στον κόσμο, κονταίνουν τις προσδοκίες για τις φετινές επιδόσεις του κλαδικού τζίρου. Ο στόχος πριν την εκκίνηση της καλοκαιρινής σεζόν ήταν η κάλυψη του 50% του τζίρου της τουριστικής αγοράς το 2019 ή, αλλιώς, η 100% αύξηση των εσόδων σε σχέση με το προηγούμενο καλοκαίρι. Όμως, είναι ήδη φανερό πως ο πήχης χαμηλώνει, ενώ είναι άγνωστο το για πόσες ακόμα εβδομάδες θα συνεχιστεί αυτή η καθοδική πορεία των προσδοκιών… Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά προμηνύουν απώλειες εσόδων και για τις επιχειρήσεις του κλάδου, κυρίως για τα δίκτυα με ισχυρή παρουσία σε τουριστικές περιοχές.
Μετά τον Αύγουστο, η αγορά θα μπει στην αγχώδη και σκληρή πραγματικότητα του Σεπτεμβρίου, οπότε τα έξοδα των περισσότερων νοικοκυριών, φορτωμένα με τα σχολικά, τα φορολογικά και τα λοιπά βάρη, θ’ αρχίζουν να «κοκκινίζουν» τους προϋπολογισμούς τους, οπότε θ’ αρχίσουν οι περικοπές των δαπανών, μεταξύ άλλων, και για τα προϊόντα καθημερινής ανάγκης. Κατόπιν έπεται ένα εξαιρετικά δύσκολο τρίμηνο για την αγορά του κλάδου, καθώς οι αλυσίδες θα βρίσκονται ενώπιον των στοιχείων επίδοσής τους την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, όταν το δεύτερο ολικό lockdown είχε δώσει φτερά στον τζίρο. Η σύγκριση προδικάζεται καταθλιπτική.

Σήμερα, λοιπόν, πολλά στελέχη του κλάδου ήδη προετοιμάζονται για την κρυάδα της μηδενικής ανάπτυξης και κάποια άλλα προβλέπουν ως ισχυρό ενδεχόμενο το αρνητικό πρόσημο στις ετήσιες πωλήσεις των εταιρειών τους. Αρκεί κανείς, λένε, να σταθμίσει την εξέλιξη των εσόδων τον Μάιο, οπότε εμφάνισαν μια σοκαριστική πτώση γύρω στο 9% συγκριτικά με τον Μάιο του 2020, για να εικάσει τη συνέχεια. Η επίδοση αυτή, λένε, αντιστοιχεί σε μια πραγματική διαρροή τζίρου γύρω στα 100 εκατ. ευρώ στο σύνολο της αγοράς. Όσο για τον Ιούνιο, ακούγεται ότι οι απώλειες εσόδων μετριάστηκαν μεταξύ 2% και 3%. Όταν θα διαβάζεται η σελίδα αυτή, ο αναγνώστης θα ξέρει τα ποσοστά με βεβαιότητα.

Είδη bazaar και υπέρ μάρκετ χτυπούν τις πρωτιές
Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους την καλύτερη επίδοση την πέτυχαν τα είδη bazaar, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν άνω του 10% συγκριτικά με το 2020. Ανοδικά κατά 2,5% κινήθηκαν τα τρόφιμα, αλλά με βαρίδια εξελίχθηκαν οι αγορές των ειδών προσωπικής περιποίησης και ομορφιάς, που έχασαν το 3%-4% των περυσινών πωλήσεών τους, όπως και των ειδών καθαρισμού του σπιτιού, που επίσης απώλεσαν κάτι περισσότερο από 2% των περυσινών τους εσόδων.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία έχει ενδιαφέρον να σχολιαστεί η ζωντάνια της κίνησης κατά το εν λόγω εξάμηνο στα υπέρ μάρκετ. Οι πωλήσεις τους εμφάνισαν αύξηση της τάξης του 8%-9%, πράγμα που εξακολουθεί να δηλώνει μια πραγματική στροφή των καταναλωτών στις μεγάλες αίθουσες πωλήσεων. Μάλιστα, όπως λέγεται με παιγνιώδη διάθεση, αν η πανδημία διαρκέσει για κάμποσο καιρό ακόμα, ο μέσος πελάτης του σούπερ μάρκετ δύσκολα πια θα ξεκόψει από τη συνήθεια να επισκέπτεται συχνότερα και για περισσότερες αγορές τα πολύ μεγάλα καταστήματα του κλάδου…