Η πρόσβαση στο Internet ξεφεύγει πλέον από τα στενά πλαίσια του προσωπικού υπολογιστή στο γραφείο ή το σπίτι και γίνεται εφικτή από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου και οποιαδήποτε χρονική στιγμή, μέσω συσκευών που χωρούν ακόμα και στην παλάμη του χρήστη, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα ή οι υπολογιστές χειρός.
Η πρόσβαση στο Internet ξεφεύγει πλέον από τα στενά πλαίσια του προσωπικού υπολογιστή στο γραφείο ή το σπίτι και γίνεται εφικτή από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου και οποιαδήποτε χρονική στιγμή, μέσω συσκευών που χωρούν ακόμα και στην παλάμη του χρήστη, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα ή οι υπολογιστές χειρός.
Το πρωτόκολλο WAP, το οποίο και οδηγεί αυτή την εξέλιξη, αποτελεί ένα κομμάτι της σύγκλισης πληροφορικής, τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών, η οποία, σύμφωνα με τις απόψεις των περισσότερων αναλυτών, αναμένεται να αλλάξει το τοπίο της βιομηχανίας του Internet, αλλά και τον τρόπο που ενημερωνόμαστε, αγοράζουμε και επικοινωνούμε.
Νούμερα και αναλύσεις, αλλά και μια ματιά στα όσα συμβαίνουν γύρω μας, επιβεβαιώνουν ότι οι υπηρεσίες κινητών επικοινωνιών και ενσύρματης ή ασύρματης μεταφοράς δεδομένων είναι αυτή την περίοδο δύο από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της βιομηχανίας ICM (Information Communication and Mobile Technology). Όταν λοιπόν αυτοί οι δύο ταχέως αναπτυσσόμενοι τομείς βαίνουν προς σύγκλιση, τότε οι εξελίξεις αναμένεται να μοιάζουν περισσότερο με κοσμογονικές αλλαγές παρά με μια απλή διαμόρφωση του τοπίου.
Δεδομένου ότι η αγορά βρίσκεται ακόμα υπό διαμόρφωση, οι κανόνες δεν είναι ακόμα σαφώς καθορισμένοι και αρκετές αξίες αλλάζουν σε σχέση με την παραδοσιακή τους μορφή. Ορισμένες από τις διαφορές ανάμεσα στα μοντέλα του mobile Internet και του Internet είναι οι εξής:
- Ο ρόλος των portal είναι περισσότερο σημαντικός στο mobile Internet.
- Η διαβάθμιση στην ποιότητα της υπηρεσίας θα έχει σημαντικότερη συμβολή στην επιτυχία ή την αποτυχία του mobile Internet σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη τεχνολογία κινητών επικοινωνιών.
- Το mobile Internet αποτελεί αυτή τη στιγμή σημαντικό πόλο ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά.
Το WAP δημιουργήθηκε από ανάγκη
Η ασύρματη επικοινωνία για μεταφορά δεδομένων είναι πλέον συνυφασμένη με τα κινητά τηλέφωνα και τους υπολογιστές χειρός. Στη χώρα μας οι χρήστες κινητών τηλεφώνων έχουν ξεπεράσει το 50% του πληθυσμού και συνεχίζουν να αυξάνονται με γρήγορο ρυθμό, ενώ οι χρήστες υπολογιστών χειρός με δυνατότητα ασύρματης επικοινωνίας είναι ελάχιστοι. Ως εκ τούτου το πρωτόκολλο WAP θα φτάσει στον Έλληνα χρήστη κυρίως μέσω του κινητού τηλεφώνου.
Ο χρήστης κινητού τηλεφώνου ή υπολογιστή χειρός με δυνατότητα ασύρματης ζεύξης έχει στη διάθεσή του τις πληροφορίες ενός δικτύου υπολογιστών το οποίο μπορεί να είναι το δίκτυο της εταιρίας του ή το Internet, σε οποιαδήποτε περιοχή υπάρχει κάλυψη από τον παροχέα της υπηρεσίας ασύρματης σύνδεσης. Οπότε με ένα κινητό ή δορυφορικό τηλέφωνο έχετε τη δυνατότητα να βρίσκεστε στην… έρημο της Σαχάρας και να ενημερώνεστε για το αποτέλεσμα του αγώνα που σας ενδιαφέρει και με την ίδια ευκολία να ρίχνετε μια κλεφτή ματιά στον τελευταίο τιμοκατάλογο της εταιρίας σας, προκειμένου να ολοκληρώσετε το παζάρι που κάνετε με τους Βεδουίνους για την προμήθεια εμφιαλωμένων νερών.
Η δημιουργία του πρωτοκόλλου WAP (Wireless Application Protocol) προέκυψε από αυτήν ακριβώς την ανάγκη της μεταφοράς και εμφάνισης πληροφοριών σε κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές χειρός. Ίσως ο απλούστερος ορισμός θα μπορούσε να περιγράψει το WAP ως ένα μεταφραστή σελίδων HTML, σε μορφή κατάλληλη ώστε να επιτελούν το ρόλο τους ακόμα και μέσα από συσκευές που θεωρούνται δύσχρηστες σε σχέση με τους υπολογιστές όσον αφορά τη διαχείριση και προβολή της πληροφορίας. Οι σελίδες HTML αποτελούν αυτή τη στιγμή σχεδόν το σύνολο του περιεχομένου στο Internet ή στα εταιρικά Intranet.
Το WAP θα κατακτήσει σύντομα την αγορά
Οι κινήσεις κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων και εταιριών παροχής υπηρεσιών κινητών επικοινωνιών φανερώνουν μια δυναμική προσπάθεια επιβεβαίωσης των προβλέψεων. Το WAP θα φτάσει στον τελικό χρήστη σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο θα αποκτήσει συσκευή με υποστήριξη του WAP και στο δεύτερο θα γίνει συνδρομητής σε υπηρεσίες WAP. Το 1999, μόλις το 20% των κατόχων συσκευών με WAP είχαν και συνδρομές σε υπηρεσίες. Στη διάρκεια του 2000 – 2001, το ποσοστό αυτό αναμένεται να φτάσει το 30%, ενώ το 2004 θα είναι σχεδόν 95%. Στην Ιαπωνία, όπου ο ανταγωνιστής του WAP ονομάζεται I-mode, από την άνοιξη του 1999 μέχρι σήμερα περισσότεροι από ένα εκατομμύριο συνδρομητές χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του και ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτή την περίοδο 90.000 συνδρομητές ανά εβδομάδα.
Τα πρώτα κινητά τηλέφωνα με WAP βρίσκονται ήδη στην ελληνική αγορά, ενώ τα περισσότερα από τα νέα μοντέλα που θα εμφανίζονται πλέον θα υποστηρίζουν το νέο πρωτόκολλο. Το κόστος των συσκευών ξεκινά από τα επίπεδα των 50.000 δραχμών και άρα είναι προσιτό για το ευρύ καταναλωτικό κοινό και όχι μόνο για τους χρήστες που κυνηγούν την τεχνολογία.
Αρκετά ελληνικά portal site, αλλά και εξειδικευμένες υπηρεσίες, είναι ήδη έτοιμες να υποστηρίξουν το WAP με περιεχόμενο, επιτρέποντας το πέρασμα από το στάδιο απόκτησης της συσκευής στο στάδιο της χρήσης. Υπηρεσίες WAP παρέχουν ήδη στους συνδρομητές τους οι εταιρίες PANAFON και TELESTET, οι οποίες επιπλέον έχουν δημιουργήσει και πύλες για πρόσβαση σε περιεχόμενο, σε συνεργασία με εφημερίδες, χρηματιστηριακές εταιρίες κλπ. Η COSMOTE δεν έχει προβεί ακόμα σε κάποιες ανακοινώσεις σχετικά με την παροχή υπηρεσιών WAP, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εξελίξεις αναμένονται πολύ σύντομα και θα είναι ενδιαφέρουσες, καθώς ενδέχεται συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤΕΝΝΑ για την παροχή περιεχομένου.
Στην ανάπτυξη εφαρμογών και περιεχομένου συμβάλλει και η προσπάθεια των κατασκευαστών συσκευών κινητών επικοινωνιών, οι οποίες εκπαιδεύουν τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις στην ανάπτυξη εφαρμογών WAP και στη συνέχεια τους διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό ώστε να τις δοκιμάσουν σε πιλοτικό στάδιο δωρεάν.
Σύμφωνα με τον κο Γιάννη Γιωνά, WAP Program Manager της ERICSSON, η εταιρία παρέχει αυτή τη στιγμή την κατάλληλη υποδομή σε επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτύξουν και να δοκιμάσουν εφαρμογές WAP πριν τις διαθέσουν στον τελικό χρήστη. Για το σκοπό αυτό η ERICSSON HELLAS διαθέτει το απαραίτητο WAP gateway, αλλά και το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, που θα συνεργαστεί με την εκάστοτε επιχείρηση για την ανάπτυξη μιας εφαρμογής.
Παρόμοιες υπηρεσίες παρέχει και η NOKIA, ενώ αρκετές ακόμα εταιρίες βρίσκονται στο στάδιο να δημιουργήσουν στη χώρα μας τις κατάλληλες υποδομές ώστε να παρέχουν σε επιχειρήσεις τη δυνατότητα να δοκιμάσουν πιλοτικά κάποιες εφαρμογές τους.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο WAP από το 2001
Η παρουσία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο Internet έχει αυτή την περίοδο περισσότερο ενημερωτικό χαρακτήρα παρά εμπορικό. Η ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, στα μέσα της άνοιξης έθεσε σε λειτουργία ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με περίπου 6.000 προϊόντα και δυνατότητα πληρωμής με πιστωτική κάρτα. Σύμφωνα με τον κο Μπάμπη Αναστασόπουλο, υπεύθυνο ανάπτυξης ηλεκτρονικού εμπορίου, το ηλεκτρονικό κατάστημα βρίσκεται αυτή την περίοδο σε πλήρη λειτουργία, αλλά γίνονται ακόμα κάποιες αλλαγές με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη. Ο όγκος των παραγγελιών είναι προσωρινά μικρός, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο δεδομένου ότι δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής προβολή. Ο στόχος είναι από το ηλεκτρονικό κατάστημα να προέρχεται το 1% έως 1,5% των εσόδων της εταιρίας μέχρι το τέλος του 2001.
ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ και ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ βρίσκονται ήδη στο στάδιο του σχεδιασμού και αναμένεται να παρουσιάσουν έργο μέσα στην ερχόμενη χρονιά. Η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ συνεργάζεται για το σκοπό αυτό με εταιρία η οποία έχει δημιουργήσει το ηλεκτρονικό κατάστημα της μητρικής DELHAIZE “LΕ LION” GROUP S.A. στο Βέλγιο, ενώ η ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ αναμένεται να ακολουθήσει πιστά την πολιτική της CARREFOUR. Ο ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ τηρεί σιγή ιχθύος, αλλά αυτή είναι μια πάγια τακτική, η οποία συνήθως κρύβει κάποιες σημαντικές εξελίξεις.
Το πέρασμα από το Internet στο mobile Internet είναι ακόμα στο μακρινό ορίζοντα των προαναφερόμενων εταιριών, εκτός κι αν υπάρξουν κάποιες συνταρακτικές αλλαγές. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετές αλυσίδες συζητούν με εταιρίες παροχής κινητών επικοινωνιών, όπως για παράδειγμα η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ με την PANAFON, για την αποστολή μηνυμάτων προσφορών στους χρήστες κινητών τηλεφώνων και μάλιστα όταν αυτοί θα βρίσκονται κοντά σε κάποιο κατάστημα της εκάστοτε αλυσίδας.