Η επέκταση της Lidl σε όλους σχεδόν τους νομούς της Μακεδονίας και Θράκης και ο σκληρός ανταγωνισμός των τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ αποτελεί το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα. Οι εγχώριες αλυσίδες ποντάρουν στη δυνατότητα πώλησης μόνο επώνυμων ειδών και την "εντοπιότητα", αναζητώντας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα από την ένταξή τους σε ομίλους αγορών. Η Αρβανιτίδης διαθέτει 123 καταστήματα στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο, η Γουντσίδης 13 στους νομούς Δράμας και Καβάλας και η Κορυφή 9 στη Θράκη και κυρίως στον νομό Έβρου.

Ο σκληρός ανταγωνισμός των εγχώριων περιφερειακών αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τις ξένες επιχειρήσεις hard discount αποτελεί το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της λιανεμπορικής αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα. Η επέκταση της Lidl σε όλους χεδόν τους νομούς της Μακεδονίας και Θράκης και η αναμενόμενη διείσδυση της, επίσης γερμανικής, Plus διαμορφώνει νέες ισορροπίες.

Η επέκταση λοιπόν της Lidl σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα επιβάλλει προσεκτικές επενδυτικές κινήσεις, καθώς, όπως υποστηρίζουν οι λιανέμποροι, "η επίτευξη αρνητικών αποτελεσμάτων ισοδυναμεί πλέον σήμερα σχεδόν με οικονομική καταστροφή".

Οι εγχώριες αλυσίδες ποντάρουν πλέον στα δύο μοναδικά ισχυρά “χαρτιά” τους, τα οποία είναι η δυνατότητα πώλησης μόνο επώνυμων ειδών και η εντοπιότητα, που πολλές φορές αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την προσέλκυση των καταναλωτών.

Γουντσίδης ΑΕ

Μία από τις πιο “υγιείς” εταιρείες σούπερ μάρκετ είναι η αλυσίδα Γουντσίδης, η οποία, όπως επισημαίνει ο πρόεδρός της, κ. Χρήστος Γουντσίδης, σταδιακά αναπτύσσεται σε όλες τις περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας, ενώ διατηρεί τις βλέψεις της και για την περιοχή της Θράκης.

“Η αγορά διέρχεται μεγάλη κρίση. Το καλάθι της νοικοκυράς μικραίνει και διαπιστώνουμε κάθε μέρα πως η καταναλωτική δύναμη συρρικνώνεται. Δεν μπορώ να μη συμφωνήσω ότι η δυσμενής συγκυρία στην αγορά δεν μας επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό. Σε αυτό βέβαια έχει παίξει σημαντικό ρόλο και η ανάπτυξη των ξένων αλυσίδων, οι οποίες διαθέτουν και μεγάλη γκάμα non food προϊόντων, που αποτελούν "μαγνήτη" προσέλκυσης των καταναλωτών”, επισημαίνει στο “σελφ σέρβις” ο κ. Γουντσίδης.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, η βιωσιμότητα των περιφερειακών εγχώριων αλυσίδων στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό τόσο στη μακρόχρονη παρουσία τους σε τοπικό επίπεδο (η εταιρεία Γουντσίδης υφίσταται εδώ και 50 χρόνια) όσο και στο γεγονός ότι στα ράφια τους είναι τοποθετημένα μόνο επώνυμα προϊόντα, τα οποία προτιμά κατά προτεραιότητα ο καταναλωτής.

Η Γουντσίδης αριθμεί σήμερα 13 καταστήματα στους νομούς Δράμας και Καβάλας, καθώς και κεντρικές αποθήκες, όπου βρίσκονται εγκατεστημένες και οι διοικητικές-οικονομικές υπηρεσίες της. Εντός του 2004 η αλυσίδα απέκτησε δύο ακόμη “κρίκους”: ένα νέο κατάστημα στην περιοχή Κρηνίδες του νομού Καβάλας και ένα δεύτερο μέσα στην πόλη της Δράμας.

Οι πωλήσεις της εταιρείας κατέγραψαν πέρυσι αύξηση της τάξης του 6,19% και προσέγγισαν τα 43,62 εκατ. ευρώ, έναντι 41,08 εκατ. ευρώ το 2003. Σύμφωνα με τον κ. Γουντσίδη, εντός της διετίας 2005-2006 έχει προγραμματιστεί η λειτουργία τουλάχιστον τριών ακόμη καταστημάτων στον νομό Καβάλας, με στόχο να καλυφθούν όλο και περισσότερες περιοχές πληθυσμού 10-15 χιλιάδων κατοίκων. Όπως μας είπε, "τα καταστήματα μας αναπτύσσονται σε 600-700 τμ ή και παραπάνω, αλλά σήμερα η επένδυση για τη δημιουργία τους ολοένα και αυξάνεται, με αποτέλεσμα να απαιτούνται περίπου 900 χιλ. ευρώ για ένα σημείο πώλησης, το οποίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πολυτελές. Εάν υπάρχει διάθεση για μεγαλύτερη επένδυση, τότε το κόστος φτάνει μέχρι και το 1,5 εκατ. ευρώ. Όμως στην περίπτωση που μια σχετική πρωτοβουλία αποδειχτεί ζημιογόνα, τότε ίσως να κινδυνεύσει η βιωσιμότητα ολόκληρης της επιχείρησης”.

Η αλυσίδα Γουντσίδης αποτελεί μέλος του ΕΛΟΜΑΣ. Όπως δηλώνει ο πρόεδρός της, “η ένταξη σε ομίλους αγορών μπορεί να προσδώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις περιφερειακές αλυσίδες, οι οποίες έχουν φτάσει πλέον να διατηρούν πολύ μικρό περιθώριο κέρδους, έτσι ώστε να έχουν την ικανότητα να σταθούν στην αγορά”.

Κορυφή ΑΕ

Σε φάση ανάπτυξης βρίσκεται και η θρακιώτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Κορυφή, η οποία αποτελεί δημιούργημα τεσσάρων συνεταίρων, των κ.κ. Στέργιου Κλαδουρίδη, Πρόδρομου Γρηγοριάδη, Χρήστου Βαργιαμίδη και Μόσχου Μητρουλάκη. Η εταιρεία διαθέτει 9 καταστήματα στη Θράκη, κυρίως στον νομό Έβρου, ενώ φέτος προγραμματίζει τη λειτουργία ακόμη ενός σημείου πώλησης στον Έβρο, συνολικής καλυμμένης επιφάνειας άνω των 1.000 τμ. Οι κεντρικές αποθήκες της εταιρείας είναι ανεπτυγμένες σε ιδιόκτητο ακίνητο, έκτασης 15 στρεμμάτων. Ο τζίρος της για την περυσινή χρήση κυμάνθηκε σε επίπεδα υψηλότερα του 2003.

Το τελευταίο της αλυσίδας κατάστημα δημιουργήθηκε στις εγκαταστάσεις του εμπορικού κέντρου Kosmopolis Center στην Κομοτηνή και αποτέλεσε μία σημαντική επένδυση για την Κορυφή, καθώς, όπως υπογραμμίζουν οι βασικοί μέτοχοί της, διεισδύοντας με αξιώσεις σε μία μεγάλη κλειστή αγορά, αναβάθμισε το κύρος της.

Όπως επισημαίνει ο κ. Βαργιαμίδης, μέτοχος της εταιρείας, “ο ανταγωνισμός από τις ξένες αλυσίδες, ακόμη και στον ακριτικό νομό Έβρου είναι πολύ σκληρός. Νομίζω ότι η λιανεμπορική αγορά θα γνωρίσει μεγάλες ανακατατάξεις εντός της επόμενης τριετίας, με αποτέλεσμα το τοπίο της να αλλάξει σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με το σημερινό”.

Αρβανιτίδης ΑΕΕΕ

Το 2004 "έκλεισε" για την αλυσίδα Αρβανιτίδης με 123 καταστήματα στην κεντρική-δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο. Κατά τη διάρκεια του 2005 αναμένεται ότι θα συνεχιστεί η ανάπτυξή της είτε με τη δημιουργία νέων καταστημάτων είτε με την εξαγορά μικρών τοπικών λιανεμπορικών επιχειρήσεων.

Κατά τη διάρκεια του 2004 η εταιρεία Αρβανιτίδης εξαγόρασε τα καταστήματα της αλυσίδας Γεωργαλάς, τα οποία βρίσκονταν στη Νέα Καλλικράτεια Χαλκιδικής, που ήδη έχουν ενταχθεί πλήρως υπό την κοινή εταιρική ταυτότητα. Όπως επισημαίνουν στελέχη της Αρβανιτίδης, η πύκνωση του δικτύου της εταιρείας μέσα σε συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού αποτελεί μία ιδιαίτερα επίπονη διαδικασία, η οποία μπορεί να ανατρέψει τον όποιο προγραμματισμό. Στο πλαίσιο αυτό, για παράδειγμα, ενώ πέρυσι η αλυσίδα σκόπευε να λειτουργήσει δέκα νέα καταστήματα τελικά δημιούργησε μόνον τα έξι.