Νέα ήθη εισάγει η ύφεση στην αγορά καθώς οι καταναλωτές, αναζητώντας τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, δίνουν ώθηση σε λιανεμπορικές επιχειρήσεις που, αξιοποιώντας τις παράλληλες εισαγωγές, καταφέρνουν να πραγματοποιούν σημαντικές προσφορές προσελκύοντάς τους. Την ίδια στιγμή, στη Βόρεια Ελλάδα ανθεί το φαινόμενο των διασυνοριακών αγορών, με προορισμό κυρίως τη Βουλγαρία.

Χιλιάδες καταναλωτές επισκέπτονται καθημερινά σούπερ μάρκετ στη γειτονική χώρα, όπου οι τιμές πολλών προϊόντων, ακόμη και ελληνικών, είναι κατά κανόνα χαμηλότερες. Στη Θεσσαλονίκη αναπτύσσονται δύο εταιρείες σούπερ μάρκετ, οι οποίες διενεργούν παράλληλες εισαγωγές πολλών επώνυμων προϊόντων κατά κανόνα από άλλες χώρες της ΕΕ.

Η μέθοδος αυτή αξιοποιεί το πλεονέκτημα της κοινής ευρωπαϊκής αγοράς, εφόσον ο καθένας μπορεί να αγοράσει ο,τιδήποτε από όποια χώρα της ΕΕ επιθυμεί, παρακάμπτοντας αντιπροσώπους, μεσάζοντες, ενδιάμεσους και συμπιέζοντας στο πλαίσιο αυτό σημαντικά τις τιμές. Αυτές οι παράλληλες εισαγωγές δημιουργούν εκνευρισμό στις μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες, αφού επιτρέπουν ακόμη και σε σχετικά μικρά δίκτυα σούπερ μάρκετ να γίνονται άκρως ανταγωνιστικά και να αποσπούν μερίδια αγοράς.

Η τακτική αυτών των εταιρειών που δουλεύουν με παράλληλες εισαγωγές είναι απλή και συμπυκνώνεται στα εξής: Διαθέτοντας υψηλή ρευστότητα, αγοράζουν επώνυμα προϊόντα από χονδρεμπόρους άλλων κρατών της ΕΕ, τα εισάγουν στην Ελλάδα και τα διαθέτουν μέσω οργανωμένων αλυσίδων, που τα πωλούν είτε μέσω των δικών τους καταστημάτων είτε μέσω συνεργαζόμενων λιανεμπόρων.

Οι συσκευασίες των εν λόγω προϊόντων είναι γραμμένες στα ρουμάνικα, τα βουλγάρικα, τα γερμανικά, τα τσέχικα, τα αγγλικά κλπ, ανάλογα της χώρας προέλευσής τους. Όμως, η προσθήκη μιας αυτοκόλλητης ετικέτας στην πίσω πλευρά της συσκευασίας αρκεί για να δοθούν οι αναγκαίες πληροφορίες στον Έλληνα καταναλωτή…

Στην πραγματικότητα οι παράλληλες εισαγωγές δεν είναι τίποτε άλλο από διασυνοριακό εμπόριο στην κοινή αγορά. Απλά πράγματα: η αλυσίδα «ψωνίζει» απ’ όποιον χονδρέμπορο δίνει την καλύτερη τιμή… Τα μεγάλα δίκτυα δεν αισθάνονται άνετα μ’ αυτή την τακτική, καθώς στη συντριπτική πλειονότητά τους συνεργάζονται με τους εθνικούς και τους τοπικούς αντιπροσώπους των προμηθευτών στη χώρα μας, προτιμώντας την κάποια επιβάρυνση στις τιμές των προϊόντων τους αντί της παροχής υπηρεσιών για την υποστήριξή τους στα καταστήματά τους.

Όμως το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερο προϊόντα παράλληλης εισαγωγής συναντώνται και στις εθνικές αλυσίδες, καθώς προσπαθούν κι αυτές να συμπιέζουν κατά το δυνατόν περισσότερο τις τιμές τους.

Η περίπτωση της 3Β Markets
Μία από τις πρώτες εταιρείες λιανικής στη χώρα, που εδώ και πολλά χρόνια είναι δυναμικά παρούσα στην αγορά και με προϊόντα παράλληλων εισαγωγών, είναι η Βασίλαγας ΑΕ, η οποία έχει στη Θεσσαλονίκη δύο ιδιόκτητα καταστήματα με την επωνυμία 3Β Markets και αποθηκευτικό συγκρότημα.

Η εταιρεία εμπορεύεται ένα κωδικολόγιο 32.000 προϊόντων και έχει πλάνο ανάπτυξης, το οποίο τολμά να υλοποιεί σε περίοδο που οξύνεται η ύφεση. Φέτος πιθανώς θα δημιουργήσει τρία(!) νέα καταστήματα στη Θεσσαλονίκη –από ένα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης και ένα στο κέντρο της.

Ιδιαίτερα το πρώτο πληροφορηθήκαμε ότι θα εγκατασταθεί σε λίαν εμπορικά προνομιακή περιοχή, που φιλοξενεί πολλά εμπορικά κέντρα και λιανεμπορικές εγκαταστάσεις. «Το φαινόμενο των παράλληλων εισαγωγών δεν είναι καθόλου καινούργιο. Είναι τουλάχιστον 30 ετών και δεν αφορά μόνο εισαγωγές από κράτη-μέλη της ΕΕ. Δραστηριοποιούμαστε στην εισαγωγή και εμπορία καφέ-ζάχαρης και άλλων αγροτικών προϊόντων από το 1994.

Όμως, το 2006 δημιουργήσαμε τα δύο καταστήματά μας στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και εντατικοποιήσαμε την εισαγωγή ειδών σούπερ μάρκετ», μας πληροφορεί ο κ. Βασίλης Βασίλαγας, αντιπρόεδρος της ομώνυμης εταιρείας.Η 3Β Markets διαθέτει επιπλέον κι ένα δίκτυο περίπου 35 συνεργαζόμενων καταστημάτων, κυρίως στη Β. Ελλάδα, που ναι μεν χρησιμοποιούν τη φίρμα της εταιρείας, αλλά τα διαχειρίζονται οι ιδιοκτήτες τους.

«Δεν επιβάλλουμε στους συνεργάτες μας να μας πληρώνουν κανενός είδους royalty ή οτιδήποτε άλλο ούτε τους πιέζουμε να παραγγέλλουν μόνο από εμάς. Ας ψωνίζουν όπου βρίσκουν φθηνότερα. Εμείς απλώς φροντίζουμε να τους τα παρέχουμε τις χαμηλότερες δυνατές τιμές κι αυτοί αποφασίζουν αδέσμευτοι», τονίζει ο κ. Βασίλαγας.


Χωρίς προμήθεια για το ράφι
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως στα ράφια και στα ψυγεία της 3B Markets βρίσκονται και πολλά είδη μικρών ελληνικών βιοτεχνιών και βιομηχανιών, ιδιαίτερα τρόφιμα, που δεν απαντώνται σε άλλες αλυσίδες, όπως επίσης και προϊόντα σε μεγαλύτερες, επαγγελματικές συσκευασίες, που διατίθενται σε αξιοσημείωτα καλή σχέση κόστους-οφέλους.

«Δεν υποχρεώνουμε τον όποιο προμηθευτή μας να πληρώνει για να τοποθετήσει τα προϊόντα του στα ράφια μας. Ζητάμε μόνο να προσφέρουν καλές τιμές, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται οι καταναλωτές. Γι’ αυτό πολλά από τα είδη που διαθέτουμε εμείς, δεν θα τα βρείτε πουθενά αλλού», εξηγεί ο κ. Βασίλαγας, τονίζοντας: «Για όποιον δουλεύει σωστά, υπάρχει χώρος στην αγορά».

Όπως μας είπε, ο τζίρος της εταιρείας του κυμαίνεται γύρω στα 22-23 εκατ. ευρώ. «Σήμερα απασχολούμε πάνω από 200 εργαζόμενους. Το 2013 σχεδιάζουμε την επέκτασή μας στην Αττική. Οι επενδύσεις σε έμψυχο δυναμικό και σε πάγια μειώνουν τα κέρδη μας, αλλά η επέκταση μας είναι απαραίτητη».

Στη Θεσσαλονίκη το τελευταίο διάστημα αναπτύσσεται μία ακόμη λιανεμπορική εταιρεία που εμπορεύεται προϊόντα παράλληλων εισαγωγών, η Deal AE, με δύο καταστήματα –στα ανατολικά και στο κέντρο της πόλης. Ήδη σχεδιάζει τη λειτουργία ακόμη δύο καταστημάτων, στη δυτική Θεσσαλονίκη και στην Κατερίνη.

Συνολικά το πλάνο ανάπτυξής της προβλέπει τη δημιουργία οκτώ καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη και τις γειτονικές περιφέρειες ως το τέλος του 2012! Τα Deal απευθύνονται σε νοικοκυριά, επαγγελματίες, που διαθέτουν μικρά σημεία πώλησης αλλά και την αγορά HoReCa.

Διασυνοριακή υπόθεση τα καθημερινά ψώνια
Αναζητώντας φθηνότερες τιμές, αρκετοί καταναλωτές μεταβαίνουν καθημερινά, συστηματικά πλέον, σε γειτονικές χώρες για τα ψώνια τους. Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) έχει εκτιμήσει πρόσφατα ότι περισσότεροι από 600.000 Έλληνες περνούν σε μηνιαία βάση τα σύνορα στις παραμεθόριες περιοχές γειτονικών χωρών για τις αγορές τους.

Σύμφωνα με υπολογισμούς των εμπορικών συλλόγων ακριτικών περιοχών της χώρας, περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ διαρρέουν κάθε χρόνο προς Βουλγαρία, Σκόπια και Τουρκία για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων!… Τα προϊόντα κι υπηρεσίες που προτιμώνται απ’ όσους καταφεύγουν στον …καταναλωτικό τουρισμό, χάριν φθηνότερων τιμών, ανήκουν στις αγορές της ένδυσης-υπόδησης, αλκοολούχων ποτών, τσιγάρων και βενζίνης, οδοντιατρικών υπηρεσιών υγείας και επισκευής αυτοκινήτων.

Για την αντιμετώπιση του φαινομένου και την προσέλκυση καταναλωτών από παραμεθόριες περιοχές στις εγχώριες εμπορικές αγορές η ΕΣΕΕ έχει προτείνει:

– Τη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων όλων των ακριτικών περιοχών, όπως και τη διατήρηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ και την επέκτασή τους σε όλες τις παραμεθόριες περιοχές.

– Την άρση όλων των εμποδίων έκδοσης βίζας (για τρίτες χώρες), με παροχή δυνατότητας έκδοσής της αμέσως με την είσοδο του επισκέπτη στα σύνορα της χώρας.

– Την «αυστηροποίηση» των ελέγχων στους μικροπωλητές γειτονικών χωρών που εγκαθίστανται σε παραμεθόριες περιοχές, κυρίως στις οδικές αρτηρίες κοντά στα σύνορα, προκειμένου αντιμετωπιστεί η λαθραία εισαγωγή εμπορευμάτων.