Αρκετά δύσκολες είναι οι συνθήκες στην αγορά για τις εταιρείες που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα, με τις προκλήσεις να είναι πολλές και ποικίλες. Σε αυτό το περιβάλλον, η εταιρεία Voion από το Τσοτύλι Κοζάνης συνεχίζει να αναπτύσσεται, διοχετεύοντας τα προϊόντα της, κυρίως όσπρια και ρύζι, στη μικρή λιανική.

Όπως ανέφερε μιλώντας στο FOODReporter ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης, Αλέξης Κωτούλας, και η φετινή χρονιά αναμένεται αρκετά δύσκολη, καθώς «για να βγάλουμε τις απαιτούμενες ποσότητες χρειάζεται να διπλασιάσουμε τις καλλιεργούμενες εκτάσεις και πάλι δεν είναι αρκετές, και δεν είναι μόνο σε ελληνικό επίπεδο, είναι σε παγκόσμιο επίπεδο, και αυτό έρχεται να προστεθεί στην αύξηση της τιμής της ενέργειας, στα μεταφορικά, στην αύξηση των επιτοκίων… Όλα αυτά δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα που συμπιέζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και δυστυχώς δίνει πολύ χώρο στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις».

Ένα επιπλέον πρόβλημα, κατά τον ίδιο, έχει να κάνει με το στρεβλό μοντέλο που παρατηρείται στην Ελλάδα και στην κατηγορία των οσπρίων: «Μεγάλο ποσοστό του κόσμου αναγκάζεται να στραφεί σε πράγματα που δεν είναι οι πρώτες του επιλογές λόγω κόστους. Γιατί να συμβαίνει αυτό; Δηλαδή γιατί να μην μπορεί ο Έλληνας να τρώει ελληνικά προϊόντα και να αναγκάζεται να στρέφεται σε άλλες λύσεις λόγω κόστους σε ένα προϊόν που είναι από τη φύση του φτηνό;», διερωτήθηκε.

Πιο θετικές οι προοπτικές το 2024
Όμως δεν είναι όλα «μαύρα». Ο κ. Κωτούλας επεσήμανε πως υπάρχουν ευτυχώς αρκετές ελληνικές βιομηχανίες που ακόμα στηρίζονται σε καλό ελληνικό προϊόν, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην εταιρεία ΤΑΚΕ Nikolopoulou, για τα φαλάφελ της οποίας η Voion προμηθεύει την πρώτη ύλη, που είναι τα ρεβίθια. Η εταιρεία «στηρίζει πολύ ελληνικές παραγωγές, παρά την αυξημένη τιμή. Γιατί αντιλαμβάνεται την έννοια της αλυσίδας, σημείωσε ο κ. Κωτούλας. Μια άλλου τύπου συνεργασία είναι αυτή που έχει η Voion με την Palse, την εταιρεία από την Αθήνα που εμπορεύεται σνακ με βάση όσπρια, έχοντας καταφέρει σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα να μπει στα περισσότερα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Εδώ και λίγους μήνες, η Voion συνεργάζεται με την Palse για την προώθηση των προϊόντων της τελευταίας στο εξωτερικό, βλέποντας πως αυτά έχουν πιάσει τον παλμό της αγοράς, ικανοποιώντας την αυξημένη ζήτηση για υγιεινά σνακ. Άλλωστε, η Voion έχει εμπειρία από αγορές του εξωτερικού, αφού από εξαγωγές προέρχεται περίπου το 35% του ετήσιου τζίρου της, που το 2023 ανήλθε στα 1,8 εκατομμύρια ευρώ. Για φέτος, ο κ. Κωτούλας εκτίμησε πως οι προοπτικές είναι καλύτερες, αν και αυτό θα είναι πιο ξεκάθαρο προς τον Μάιο ή τον Ιούνιο. Στην ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών πιθανότατα θα συνεισφέρει και η είσοδός της στην αλυσίδα Βιολογικό Χωριό, η οποία αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter