Μεγάλες απώλειες στα συνολικά του έσοδα μετρά φέτος το οργανωμένο λιανεμπόριο λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος, εντός του οποίου οι εξελίξεις αποτυπώνονται στη συρρίκνωση των οικονομικών μεγεθών, κυρίως σε ό,τι αφορά τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης.

Οι τελευταίες μετρήσεις της Nielsen Greece για τη συνολική εικόνα της σχετικής αγοράς είναι απογοητευτικές. Οι απώλειες εσόδων ξεπερνούν κάθε προηγούμενο. Ειδικότερα. τα στοιχεία που αφορούν σε καταστήματα τροφίμων μεγαλύτερα των 100τμ στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη (εξαιρουμένων της Σκλαβενίτης) μεταξύ του Ιανουαρίου και μέσων του Ιουλίου δείχνουν αρνητική ανάπτυξη στον κλάδο κατά 4,9% μονάδες, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Σε απόλυτες αξίες ο τζίρος της αγοράς περιορίσθηκε στα 4,596 δισ. ευρώ, από 4,833 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Με άλλα λόγια, στο πρώτο εξάμηνο του έτους φαίνεται πως χάθηκαν από το λιανεμπόριο περί τα 250 εκατ. ευρώ και, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, στο τέλος του έτους η «καταμέτρηση» του τζίρου θα αποκαλύψει μεγαλύτερες απώλειες για το σύνολο του κλάδου. Πάντως, στην κατηγορία των ταχυκίνητων προϊόντων η πτώση στο πεντάμηνο υπολογίζεται ότι περιορίστηκε στις 2-2,5 ποσοστιαίες μονάδες. Αντίθετα, με άνοδο 5,7% στην ίδια περίοδο εξελίχθηκαν οι πωλήσεις των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας, που συνεχίζουν σταθερά να αυξάνουν τη συμμετοχή τους στο καλάθι της νοικοκυράς. Στελέχη της αγοράς και των εταιρειών ερευνών κάνουν λόγο για μεγαλύτερες πιέσεις στα μεγέθη του κλάδου, ιδιαίτερα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, οπότε θα φανούν οι πρώτες επιπτώσεις από την εφαρμογή των νέων μνημονιακών μέτρων.

Υπενθυμίζουμε ότι το 2011 η πτώση του τζίρου είχε περιοριστεί στο 2,2%, έναντι του 2010.Επισημαίνουμε δε ότι οι απώλειες εσόδων κατά 4,9% στο προαναφερόμενο διάστημα σημειώθηκαν υπό συνθήκες αύξησης των τιμών σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, είτε διότι το έκριναν σκόπιμο οι παραγωγοί είτε διότι αυξήθηκε ο ΦΠΑ, πράγμα που δείχνει πως, στο βαθμό που ενδιαφέρει η ακριβής καταγραφή του εύρους των συνεπειών της κρίσης, πρέπει να μελετηθούν τα μεγέθη σε όγκο των πωλημένων προϊόντων, όπου τα ποσοστά συρρίκνωσης εμφανίζονται για αρκετές κατηγορίες προϊόντων σαφώς μεγαλύτερα. Επίσης, σημειώνουμε ότι όλα τα στοιχεία πιστοποιούν ότι τις μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζουν τα μικρά σημεία πώλησης. Οι συνέπειες ανά κατηγορίαΕνδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της Nielsen Greece για την πορεία των πωλήσεων σε ορισμένες από τις βασικότερες κατηγορίες προϊόντων την εν λόγω περίοδο.

Σύμφωνα με αυτά, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι άνοδος εσόδων καταγράφηκε στα γάλατα ψυγείου (3,9%), στις σοκολάτες (2,9%), στο συσκευασμένο ψωμί (2,2%), στα αναψυκτικά (0,5%) και στα συσκευασμένα αλλαντικά (1,4%). Αντίθετα, μείωση καταγράφηκε στο συσκευασμένο τυρί (2,8%), το γιαούρτι (4,3%), τα χαρτιά υγείας και τους χυμούς (0,4%) και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (9,3%). Η ανοδική τάση στα έσοδα της κατηγορίας του γάλατος οφείλεται στην πολιτική τιμών της αγοράς κι όχι στη ζήτηση, καθώς σε αυτό το εξάμηνο οι πωλήσεις γάλακτος μειώθηκαν κατά 4,3% σε όγκο.

Αντίστοιχα, οι πωλήσεις επώνυμου τυποποιημένου γιαουρτιού υποχώρησαν κατά 5,8%. Οι απώλειες στην κατηγορία των επιδορπίων γάλακτος έφτασαν το 23,5%. Αντίθετα, τα γάλατα υψηλής παστερίωσης αύξησαν τις πωλήσεις τους σε όγκο σε ποσοστό 3,1%. Στα τυποποιημένα τυροκομικά (εκτός φέτας) οι απώλειες στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο: -7,2% σε όγκο. Τέλος, οι απώλειες στα εμφιαλωμένα κρασιά ήταν 7,7% σε όγκο και 7,3% σε αξία. Σύμφωνα με τις προβλέψεις στελεχών του σχετικού κλάδου, η φετινή χρήση θα κλείσει με γενική μείωση εσόδων στην κατηγορία περίπου 10%.