Αύξηση κατά 13,75% παρουσίασαν οι πωλήσεις της υποκατηγορίας των παγωτών στα σούπερ μάρκετ σε ετήσια βάση, από τα 100,7 εκατ. ευρώ του 2022, σε 114,55 εκατ. ευρώ το 2023. Η συγκεκριμένη αύξηση αποτυπώθηκε στα σχετικά στοιχεία που έλαβε το FOODReporter από τη Circana και ενδέχεται να οφείλεται στην αύξηση κατανάλωσης λόγω του αυξημένου τουριστικού κύματος (με το προφίλ αρκετών τουριστών να επιλέγει αγορές μέσα από το οικείο σούπερ μάρκετ στον τόπο διαμονής του), αλλά και από τις περισσότερες καλοκαιρινές ημέρες που επεφύλασσε η περσινή χρονιά στη χώρα μας για τους συνολικούς καταναλωτές.

Οι καταναλωτικές τάσεις του περασμένου καλοκαιριού από το κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου
Κατά τους αμιγείς καλοκαιρινούς μήνες, δηλαδή Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο 2023, σύμφωνα με τη Circana, πραγματοποιήθηκε το 62,9% της αξίας αγορών προϊόντων παγωτού μέσα από το κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου. Οι αγορές της υποκατηγορίας παγωτού αφορούν τα οικογενειακά παγωτά, τα ατομικά παγωτά και τα ατομικά παγωτά στα κατά τόπους ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Ο συγκεκριμένος αριθμός είναι σημαντικά πλειοψηφικός, αλλά για να κατανοήσουμε την αλλαγή των ισορροπιών που έρχεται στην εποχικότητα του παγωτού, φτάνει να σκεφτούμε ότι το υπόλοιπο 36,1% της αξίας κατανάλωσης πραγματοποιείται ουσιαστικά off-season από ένα κανάλι που δεν εξυπηρετεί την άμεση κατανάλωση κατεψυγμένου προϊόντος.

Σε κάθε περίπτωση, το 89,3% των καλοκαιρινών αγορών παγωτού στο οργανωμένο λιανεμπόριο αφορά οικογενειακό παγωτό. Πρόκειται για τη μερίδα κωδικών οι οποίοι είναι συνυφασμένοι με την αγορά στο σούπερ μάρκετ και την κατανάλωση στο σπίτι. Στο σύνολο του έτους, το συγκεκριμένο ποσοστό βρίσκεται στο 89,1%, παραμένει δηλαδή σχεδόν σταθερό. Αντίστοιχα, η κατανάλωση παγωτού ατομικής συσκευασίας βρέθηκε στο 10,9% στο δωδεκάμηνο του 2023 και στο 10,7% στο καλοκαιρινό τρίμηνο του περασμένου έτους. Πρόκειται για μια μειοψηφική συνήθεια που δείχνει όμως να έχει παγιωθεί για ένα τμήμα του κοινού.

Από έτος σε έτος, το ποσοστό αξίας πωλήσεων παγωτού ιδιωτικής ετικέτας έχει παραμείνει σχεδόν σταθερό κατά την προηγούμενη διετία: Από 45,8% το 2022, μειώθηκε στο 45,7% πέρσι.

Ωστόσο, σε απόλυτη τιμή, οι πωλήσεις παγωτού ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν από τα 46,14 εκατ. ευρώ σε 52,34 εκατ. ευρώ. Γίνεται φανερό ότι ακολούθησαν τη συνολική άνοδο αξίας πωλήσεων της κατηγορίας. Αντίστοιχα, στο πρώτο τετράμηνο του 2024, το ποσοστό αξίας πωλήσεων παγωτού ιδιωτικής ετικέτας είναι 45,1%. Στο περιορισμένο χρονικά κομμάτι της αγοράς των μηνών του περσινού καλοκαιριού, η συνολική αξία για παγωτά αγορασμένα μέσα από το κανάλι των σούπερ μάρκετ έφτασε τα 72,1 εκατ. ευρώ. Από εκείνα, το μεγαλύτερο μερίδιο αφορούσε οικογενειακά παγωτά: 89,3%, με τζίρο 64,36 εκατ. ευρώ. Τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας κάλυψαν 33,2 εκατ. ευρώ της συνολικής καλοκαιρινής αξίας πωλήσεων του 2023 (ποσοστό 46%).

Η εποχικότητα
Ως προς τη δυναμική του 2024, στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε στο FOODReporter η Circana, παρατηρήθηκε αύξηση αξίας πωλήσεων της τάξης του 19,6%, από τα 10,46 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα το 2023, στα 12,51 εκατ. ευρώ μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου 2024. Τα συγκεκριμένα στοιχεία δείχνουν επίσης την εποχικότητα, καθώς οι πωλήσεις σε αξία αποτελούν μόλις το 17,4% της αντίστοιχης αξίας πωλήσεων του περσινού καλοκαιριού, ενώ στην περίπτωση του 2024 μιλάμε για τέσσερις μήνες, ενώ για το περσινό καλοκαίρι μόνο για τρεις.

Στο πρώτο τετράμηνο του 2023, βάσει και των ανατιμήσεων που επέφερε ο πληθωρισμός τροφίμων είχαμε την πρώτη φορά που η αξία πωλήσεων παγωτών -και των τριών υποκατηγοριών- ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ, αλλά, από την άλλη, παρατηρήθηκε αύξηση και στο συνολικό όγκο πωλήσεων τετραμήνου: Το 2023, μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου, πωλήθηκαν περισσότεροι από 2.000 τόνοι παγωτού. Οι αντίστοιχες φετινές πωλήσεις πρώτου τετραμήνου σε όγκο ήταν 2.306 τόνοι.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter