Οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία προσπαθούν να παρουσιάσουν νέες προτάσεις βαφών, προκειμένου να τονώσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Ωστόσο, καμία σημαντική καινοτομία δεν έχει λανσαριστεί, κυρίως λόγω της ίδιας της φύσης του προϊόντος. Οι περισσότερες καινούργιες προτάσεις αφορούν στην ευκολία χρήσης του προϊόντος, όπως, για παράδειγμα, προσφέρονται ως δώρο στη συσκευασία γάντια, ώστε να αποφεύγεται ο χρωματισμός των χεριών κατά το βάψιμο των αβγών. Παράλληλα, οι εταιρείες του χώρου προβάλλουν επικοινωνιακά τη διαδικασία ως ευκαιρία συγκέντρωσης της οικογένειας, προκειμένου να μοιραστούν από κοινού την εμπειρία του εθίμου.

Στην πραγματικότητα, όπως τονίζουν στελέχη εταιρειών της αγοράς, η πλειονότητα των καταναλωτών, ιδιαίτερα οι πιο νέοι σε ηλικία, δεν γνωρίζουν ούτε την προέλευση ούτε τη σημασία αυτού του εθίμου που κρατάει αιώνες. Από την άλλη πλευρά, επειδή το έθιμο έχει βαθιές ρίζες στον ελληνικό τρόπο και στο Πάσχα των Ελλήνων, οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν μεν στο πασχαλινό τους τραπέζι πασχαλινά αβγά, αλλά αγορασμένα, έτοιμα βαμμένα από το σούπερ μάρκετ. Όπως εκτιμάται, μάλιστα, η μεγαλύτερη καινοτομία στην κατηγορία τα τελευταία χρόνια ήταν ακριβώς το λανσάρισμα έτοιμων βαμμένων αβγών στην αγορά των σούπερ μάρκετ και των αρτοποιείων.

Η βαφή με τις υψηλότερες πωλήσεις παραμένει η κόκκινη, καθώς είναι η περισσότερο δημοφιλής. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πωλούνται και βαφές σε άλλα χρώματα, πχ πράσινο, μπλε ή κίτρινο. Προκειμένου να επιλέξει βαφή για τα αβγά, ο καταναλωτής δίνει βαρύτητα στην προέλευση του προϊόντος, την ποιότητα και, κατά συνέπεια, στην εγγύηση που θεωρεί ότι του παρέχει η επωνυμία της εταιρείας που τη διαθέτει. Η ποιότητα των προϊόντων έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια: πλέον διατίθενται στο εμπόριο βαφές που δεν είναι τοξικές, που είναι φιλικές προς το περιβάλλον, ενώ είναι πολύ πιο πρακτικές στη χρήση τους, συντομεύοντας και διευκολύνοντας τη διαδικασία.

Περαιτέρω πτώση των πωλήσεων

Η τιμή της βαφής παίζει κάποιο ρόλο, αλλά όχι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς από τη φύση του το προϊόν δεν είναι ακριβό. Κατά συνέπεια, στην κατηγορία η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι σχεδόν μηδαμινή, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.

Οι βαφές για τα αβγά τοποθετούνται στις περισσότερες περιπτώσεις στο ράφι, όπου βρίσκονται τα βοηθητικά προϊόντα για την κουζίνα. Η αγορά τους είναι μεν προγραμματισμένη, αλλά είναι εύκολο το προϊόν να λησμονηθεί, γι’ αυτό και γίνεται προσπάθεια να τοποθετείται σε τέτοια σημεία, ώστε να υπενθυμίζεται στον καταναλωτή η αγορά του.

Το συνολικό μέγεθος της αγοράς βαφών για τα αβγά δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια, καθώς επισήμως δεν μετράται. Όπως είναι φυσικό, βέβαια, οι πωλήσεις τους είναι αποκλειστικά εποχικές και πραγματοποιούνται μεταξύ μίας ή δύο εβδομάδων πριν από το Πάσχα.

Ωστόσο, οι πωλήσεις της κατηγορίας επηρεάζονται σημαντικά, όπως επισημαίνουν στελέχη εταιρειών του κλάδου, και από το πόσο νωρίς ή αργά είναι το Πάσχα κάθε χρονιά. Ειδικότερα, αναφέρουν ότι όσο νωρίτερα πέφτει το Πάσχα τόσο χειρότερα εξελίσσονται οι πωλήσεις της, δεδομένου ότι η μικρότερη πασχαλινή έξοδος στην επαρχία, λόγω κακοκαιρίας, σημαίνει λιγότερες κοινωνικές επαφές και, συνεπώς, χαμηλότερη χρήση των πασχαλινών ειδών. Ειδικά φέτος, εκτιμούν στελέχη των προμηθευτών πασχαλινών βαφών για αβγά, οι πωλήσεις θα παρουσιάσουν πτώση, όχι τόσο λόγω του καιρού, όσο του γενικότερου «μουδιάσματος» που προκαλεί η ανασφάλεια και τα άγχη της οικονομικής κρίσης.

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τεύχος 382 (Μάρτιος 2009) του περιοδικού «σελφ σέρβις» (Εκδόσεις Comcenter).