Ο κλαδικός τζίρος εξελίσσεται, όπως λέμε, “μια χαρά”, με άνοδο 2,8% στην αξία στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους, όπως δείχνουν τα σχετικά στοιχεία της IRI Hellas. Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, η ανάπτυξη αυτή προέρχεται από την αύξηση κατά 4,6% των τροφίμων που ζυγίζονται ενώπιον του πελάτου και κατά 2,2% όλων των σταθερού barcode προϊόντων. Από τα τελευταία το προβάδισμα στη μεγέθυνση τζίρου είχαν τα τυποποιημένα τρόφιμα, οι πωλήσεις των οποίων ελέω ανατιμήσεων αυξήθηκαν κατά 3,5% στο επτάμηνο έναντι 1,1% των προϊόντων περιποίησης ομορφιάς και -1,5% των προϊόντων φροντίδας του σπιτιού.

Με την πρώτη ματιά είναι αρκετά σαφές το γιατί αυτό το “μια χαρά” ειναι εντός εισαγωγικών: Η ιδιαίτερη προτίμηση των ζυγιζομένων τροφίμων (κατέχουν μερίδιο 23,4% στο σύνολο του κλαδικού τζίρου) είναι πια μια σταθερή ένδειξη για τη στροφή του κοινού στις φτηνότερες λύσεις διατροφής -κι αυτό πριν καν αρχίσουμε να συζητούμε τις υποκαταστάσεις ειδών διατροφής από φθηνότερα είδη τροφίμων…Αν σε αυτό προστεθεί η ενίσχυση του μεριδίου τζίρου των PL προϊόντων κατά 10% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά (έναντι ανόδου 2,8% του συνόλου της αγοράς), δηλαδή στο 15,9 επί του ετήσιου κλαδικού τζίρου σε αξία, είναι φανερό πως δεν δικαιολογείται ο υπερθετικός περί ανθεκτικότητας του κλάδου στην επίθεση της ακρίβειας. Αν ληφθεί δε υπόψιν ότι ότι στο επτάμηνο οι “καθαρές” ανατιμήσεις (δηλαδή συνυπολογιζόμενης από την IRI Hellas της άμβλυνσης της ακρίβειας λόγω των προσφορών και εκπτώσεων) ανήλθαν στο 4% όταν οι πωλήσεις σε τεμάχια υποχώρησαν σε συγκρίσιμη βάση κατά 1,7% (σε “τεμάχια¨είπαμε, όχι σε πραγματικό όγκο), λογικά οι διοικήσεις των αλυσίδων πρέπει να ανησυχούν, μήπως πλάι σε αυτό το ¨μια χαρά¨προαναγγέλλεται το…”και δυο τρομάρες”.

Κακά τα ψέματα, ο πληθωρισμός δεν μπορεί να σώσει για πολύ ακόμα τη φαινομενική υγεία του τζίρου, ενόσω οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις, μπαίνοντας στο φθινόπωρο, κουρελιάζουν τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και τεντώνουν τις αντοχές προμηθευτών και λιανεμπόρων να απορροφούν ένα μέρος τους. Ενδεικτικά ήδη το ποσοστό του λεγόμενου προωθητικού τζίρου στο επτάμηνο και σε συγκρίσιμη βάση έχει μειωθεί στο 24,5% από 25,9% πέρισυ, μια μείωση που στην ανάλυσή της από την IRI δείχνει ένα ¨συμμάζεμά” του στα τρόφιμα στο επίπεδο ενός 23,4%  επί των συνολικών τους πωλήσεων από 24,8% πέρυσι, στα προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, αντίστοιχα, στο 32,1% από 34,2% πέρυσι και στα προϊόντα φροντίδας για το σπίτι στο 23,1% από 28,4% πέρυσι. Δεν ξέρουμε, πάντως, τη μέση εξέλιξη του ποσοστιαίου αξιακού βάθους των εκπτώσεων και προσφορών, δηλαδή την ουσία της γοητείας τους για τον καταναλωτή, η οποία φανερώνει εντέλει την ικανότητα της προσφοράς να επενδύει από τα κέρδη της στην προσέλκυση του κοινού.

Εν όψει…κολικών

Το μεγάλο ζόρι οι μάνατζερ του κλάδου θα το νοιώσουν όχι απλώς όταν ο τζίρος σε συγκρίσιμη βάση αρχίσει να κυμαίνεται γύρω στο μηδέν – είναι μάλλον θέμα λίγων μηνών να το ζήσουν και αυτό κι ασφαλώς αφού ξαναφορέσουν τα κοντομάνικά τους-, αλλά κυρίως όταν διαπιστώσουν ότι οι μετατοπίσεις του κοινού στα φθηνότερα είδη θα συνιστά μόνιμη τάση , η οποία θα υπονομεύει τις προβλέψεις κερδοφορίας και τα σχέδια καθενός για επενδύσεις σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Κάποιοι χαίρονται ακόμα το καλοκαιρινό σωσίβιο του πληθωρισμού, που έδωσε ένα σερί τρελλών αναπτύξεων στον κλαδικό τζίρο σε συγκρίσιμη βάση: 9,8% τον Μάιο, 9,5% τον Ιούνιο, 11,1% τον Ιούλιο! Αλλά, ας πούμε, τον Ιούλιο η συμμετοχή των ¨καθαρών” ανατιμήσεων στον τζίρο ήταν 8%, ενώ τον Αύγουστο, ο οποίος αναμένεται επίσης κερδοφόρος, ο πολύς κόσμος, επειδή πήγε ελάχιστες διακοπές–αν όχι καθόλου- αντάλλαξε τις υποσχέσεις της θερινής ραστώνης, τουλάχιστον, μ’ ένα κανονικό καλάθι ψώνια. Αύριο θα ανταλλάσσει τι έναντι τινός; Συνεπώς το σωσίβιο αποτύπωμα των πληθωριστικών πιέσεων στο εξής θα φέρει κολικούς…