Το 2001 θα καταγραφεί ως το έτος στο οποίο το κλίμα στην παγκόσμια αγορά των μέσων μαζικής ενημέρωσης αναστράφηκε, μετά από μια περίοδο τεχνολογικής «επανάστασης».
Το 2001 θα καταγραφεί ως το έτος στο οποίο το κλίμα στην παγκόσμια αγορά των μέσων μαζικής ενημέρωσης αναστράφηκε, μετά από μια περίοδο τεχνολογικής «επανάστασης».
Στην Ελλάδα η εκδοτική βιομηχανία αναπτύχθηκε με γρήγορο ρυθμό, μέσα σ' ένα περιβάλλον αποκρατικοποιήσεων, μείωσης των επιτοκίων κλπ., το οποίο σε ορισμένες περιπτώσεις επέδρασε αρνητικά στην εξέλιξή της.
Οι εφημερίδες και τα περιοδικά δίνουν εδώ και αρκετά χρόνια μία σκληρή μάχη για τη διατήρηση της θέσης τους στην αγορά των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Η έκρηξη των ηλεκτρονικών media και η εμφάνιση του internet κινητοποίησαν τους εκδότες, οι οποίοι αναβάθμισαν τις εφημερίδες, διαφοροποίησαν την ύλη τους και δημιούργησαν -όπως ήταν αναμενόμενο- μια νέα σύνθεση αναγνωστικού κοινού, με διαφορετικά ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Εκτός από τον ανταγωνισμό των ηλεκτρονικών media, οι εφημερίδες είχαν να αντιμετωπίσουν και πολλές ακόμα δυσκολίες, όπως την απότομη αύξηση της τιμής του χαρτιού και τον ευτελισμό της πολιτικής με την οποία ήταν συνδεδεμένα τα περισσότερα φύλλα. Η κατάρρευση του Χρηματιστηρίου από την άλλη πλευρά προκάλεσε μεγαλύτερα προβλήματα, ιδιαίτερα στον οικονομικό Τύπο.
Οι εκδότες επιχείρησαν να καλύψουν τη ζημιά με τακτικά ένθετα, εβδομαδιαία περιοδικά και προσφορές, ενώ διατήρησαν σταθερές τις τιμές των εφημερίδων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιχειρήθηκε η έκδοση φύλλων με νέο, διαφοροποιημένο concept, όπως η ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ και η ΕΚΤΡΟΠΗ, αλλά η πτώση των εφημερίδων συνεχίστηκε και είναι αμφίβολο αν κάποιες από τις έτοιμες λύσεις που υπάρχουν στα συρτάρια των εκδοτικών οργανισμών μπορούν να αναστρέψουν την πορεία. Στα θετικά του 2001 προσμετράται η επιτυχημένη είσοδος και παρουσία της σκανδαλοθηρικής εφημερίδας ESPRESSO και η εμφάνιση νέων ένθετων ή περιοδικών υψηλής ποιότητας όπως το VIEW της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ.
Όσον αφορά την κίνηση των τίτλων, στο διάστημα του πρώτου εξαμήνου έκλεισε μία από τις πλέον ελπιδοφόρες (όταν εκδόθηκε) εφημερίδες, η ΕΞΟΥΣΙΑ, ενώ στη θέση της κυκλοφόρησε για μερικές μόνο εβδομάδες η ΕΚΤΡΟΠΗ. Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ εξέδωσε την εβδομαδιαία εκκλησιαστική εφημερίδα ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ, η οποία επίσης διέκοψε μετά από μερικά φύλλα, όπως εξάλλου και η ΑΘΗΝΑΪΚΗ του Χρ. Ρούσου, που αντιμετώπισε πολλά προβλήματα στη λειτουργία της.
ΕΝΤΥΠΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2001
Τίτλος |
Εκδότης |
Θεματολογία |
«7» |
Χ.Κ. Τεγόπουλος |
Πολιτισμός (ένθετο) |
Auto Injection |
New Enterprises |
Αυτοκίνητο |
AV Pro |
Smart Press |
Επαγγελματικός Ήχος – Εικόνα |
Cinerama |
Σίγμα Άλφα Μι |
Κινηματογράφος |
City (Θεσσαλονίκη) |
Οδηγός πόλης- δωρεάν |
|
Digital Vision |
Vision Press- Τεχνικές |
Οπτικοακουστικά |
Echo & Artis |
Τεχνικές Εκδόσεις |
Μουσική, πολιτισμός |
F1 Racing |
Autotek |
Αγώνες αυτοκινήτου |
Fresh |
Fresh Media |
Ποικίλη ύλη- δωρεάν (Πάτρα) |
Get Together |
ANKPO |
Σχέσεις, γνωριμίες |
Glamour |
Εκδόσεις Λυμπέρη |
Γυναίκα |
High Lights |
Δάφνη Επικοινωνίες |
Πολιτισμός |
Kid΄s Fun |
Top Publications |
Παιδί |
Lobby |
First Media |
Πολιτική, κοινωνία (Πειραιάς) |
Mad Voice |
Mad TV |
Μουσική, νεολαία |
Money Week |
Liaison |
Οικονομικά |
Outdoor |
O΄ Nel |
Υπαίθριος αθλητισμός |
Pop Star |
Liaison |
Μουσική, νεολαία |
Press |
Άρης Τερζόπουλος |
Πολιτική, κοινωνία |
Primus |
Primus Εκδοτική |
Ποικίλη ύλη- Κοινωνία |
PS2 Magazine |
Hyperpress |
Παιχνιδομηχανές |
Real Estate News |
Property |
Real estate, ακίνητα |
Thalassa |
Planet Sea- Τεχνικές |
Ψάρεμα, κατάδυση |
Therapy |
Βασίλης Μπόνιος |
Μουσική, κοινωνία |
Tomorrow |
Hachette Rizzoli |
Internet |
Top Cars |
Motor Press Hellas |
Αυτοκίνητο |
Traffic |
New Traffic Media |
Εφημερίδα |
TV2 |
Liaison |
Τηλεόραση |
View |
Καθημερινή |
Ένθετο περιοδικό |
Voyager |
Hachette Rizzoli |
Ταξίδια, διακοπές |
Άλογο, Σπορ & Θέαμα |
Ιππασία |
|
Γεωγραφίες |
Εκδόσεις Εξάντας |
Γεωγραφία, ιστορία |
Εκτροπή * |
Μ. Ανδρουλιδάκης |
Πολιτική |
Εξωτερικά θέματα |
Ειδική Εκδοτική |
Εξωτερική πολιτική |
Θεατής |
Interartion Arts |
Πολιτισμός |
Ιστορικά Θέματα |
Εκδόσεις Περισκόπιο |
Παγκόσμια ιστορία |
Σελίδες Υγείας |
Πιτσιλίδης |
Υγεία, διατροφή |
Σύγχρονη Ψυχολογία |
Σίγμα Αλφα Μι |
Ψυχολογία, σχέσεις |
Ταυτότητα * |
Ίδρυμα Τύπου |
Θρησκεία, εκκλησία |
In Store |
A&M Consultants |
Λιανεμπόριο- Προώθηση |
ΓΑΒ |
Κυνοφιλία |
|
Attikorama |
Σπύρος Τζέτζιας |
Οδηγός πόλης |
- τίτλοι που δεν κυκλοφορούν
Πίνακας 1. Συνολική κυκλοφορία Α΄ εξαμήνου 2001
Ημερήσια |
2001 |
Κέντρο |
37.948.494 |
Επαρχία |
31.376.402 |
Σύνολο |
69.324.896 |
Πηγή: ΕΙΗΕΑ