Ο κλάδος των τυποποιημένων snacks είναι αρκετά δυναμικός και χαρακτηρίζεται από αρκετές καινοτομίες και έντονο ανταγωνισμό.rnΕκπρόσωποι των εταιρειών απαντούν σε 5 βασικά ερωτήματα που αφορούν την πορεία του κλάδου.

Ο κλάδος των τυποποιημένων snacks είναι αρκετά δυναμικός και χαρακτηρίζεται από αρκετές καινοτομίες και έντονο ανταγωνισμό. Εκπρόσωποι των εταιρειών TASTY FOODS ABΓΕ (Σωτήρης Γιαννόπουλος, Marketing Director), Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ (Νέλλη Παππά, Marketing Director), ΕΒΓΑ ΑΕ (Κάσση Αντωνιάδου, Product Μanager), PROCTER & GAΜBLE HELLAS SA (Νικόλας Μπαρούτης, Trade Marketing) και TSAKIRIS ΑΒΕΕ, μέλος του Ομίλου Εταιρειών PLIAS (Ερατώ Ζογανά, Brand Manager), απαντούν σε 5 βασικά ερωτήματα που αφορούν την πορεία του κλάδου.

  • Ποιες είναι οι προοπτικές εξέλιξης του κλάδου;
  • Ποιες γεύσεις προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές;
  • Πως προωθείτε τα προϊόντα σας στα περίπτερα, καταστήματα ψιλικών και στα γαλακτοπωλεία;
  • Ποια είναι η διαφοροποίησή σας σε σχέση με τον ανταγωνισμό;
  • Σκοπεύετε να λανσάρετε νέα προϊόντα; Ποια και πότε;

TASTY FOODS ΑΒΓΕ

  • Ο κλάδος των snacks δεν περιλαμβάνει μόνο τα αλμυρά snacks, στα οποία ηγείται η TASTY FOODS, αλλά και τα γλυκά snacks, όπως είναι τα κρουασάν και τα μπισκότα. Μιλώντας γενικά για την κατηγορία “τυποποιημένα snacks”, θα λέγαμε ότι ο κλάδος εμφανίζει διαφορετικές τάσεις σε όλους τομείς του κλάδου. Η συνολική αγορά των snacks αγγίζει τα 250 δισ. δρχ., δεν έχει όμως να επιδείξει μεγάλη ανάπτυξη και χαρακτηρίζεται από σταθερότητα. Στις επιμέρους βέβαια κατηγορίες, ο κλάδος των snacks παρουσιάζει ανάπτυξη ή πτώση. Για παράδειγμα, η αγορά της σοκολάτας, λόγω των καιρικών συνθηκών, παρουσιάζει εμφανή πτώση, σε αντίθεση με την αγορά των αλμυρών snacks που παρουσιάζουν άνοδο. Αυτή είναι και η λεγόμενη κλασική αγορά των snacks, την οποία ορίζουμε με τα πατατάκια, τα γαριδάκια και τα snacks από καλαμπόκι, η οποία παρουσιάζει μια αύξηση της τάξης του 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η τάση αυτή θα διατηρηθεί και την επόμενη χρονιά, με διαφορετικούς όμως ρυθμούς ανάπτυξης.

Οι προοπτικές εξέλιξης του κλάδου θα είναι ιδιαίτερα σημαντικές με την προοπτική ότι θα βασίζονται σε δύο σημεία: Στις επενδύσεις των εταιρειών στο χώρο της τεχνολογίας, αλλά και στις επενδύσεις στα συστήματα διανομής και logistics. Με τα στοιχεία που διαθέτει η TASTY FOODS, ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό της ανάπτυξης του κλάδου για το 2001 (80%) προέρχεται από την ανάπτυξη της εταιρείας. Τέλος, οι προοπτικές εξέλιξης του συγκεκριμένου κλάδου θα εξαρτηθούν και από την αύξηση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης στην Ελλάδα, η οποία χαρακτηριστικά υπολείπεται των αντίστοιχων καταναλώσεων σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

  • Ανάλογα με το ηλικιακό group στο οποίο ανήκουν, οι γεύσεις που προτιμούν οι καταναλωτές διαφέρουν σημαντικά. Έτσι, τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 8-12 ετών καταναλώνουν κυρίως “προϊόντα εξώθησης”, όπως τα LOTTO, ΔΡΑΚΟΥΛΙΝΙΑ και ΠΑΚΟΤΙΝΙΑ. Οι έφηβοι, αντίθετα, προτιμούν πιο έντονες γεύσεις, όπως paprika, barbeque, pizza, DORITOS και, τέλος, οι ενήλικες (35+) προτιμούν πιο απλές γεύσεις, την κλασική και τη ρίγανη.

  • Η TASTY FOODS από τον Αύγουστο του 1998 αποφάσισε να “σερβίρει” απευθείας τα σημεία πώλησης για ένα πολύ απλό λόγο. Θέλαμε τα προϊόντα μας, η φρεσκάδα μας, να φτάνουν στα σημεία πώλησης το χρόνο που εμείς ορίζουμε. Έτσι λοιπόν πήραμε την τύχη στα χέρια μας και δημιουργήσαμε ένα ξεχωριστό σύστημα διανομής. Αναλάβαμε εμείς το service των σημείων διανομής, τοποθετούμε το προωθητικό μας υλικό, βλέπουμε τις ανάγκες του καταστήματος, όχι απαραίτητα σε επίπεδο κιβωτίου, αλλά και σε επίπεδο φακέλου και ενημερώνουμε τους καταστηματάρχες για τα νέα μας προϊόντα. Με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκε αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ του πωλητή της TASTY FOODS και του καταστηματάρχη, γιατί και οι δύο πλευρές έχουν ένα κοινό στόχο: Την αύξηση των πωλήσεων του σημείου πώλησης.

Το σύστημα αυτό είναι πολυέξοδο γιατί η συγκεκριμένη επένδυση απαιτεί μεγαλύτερο σε αριθμό ανθρώπινο δυναμικό (αυτή τη στιγμή απασχολεί 400 άτομα), αλλά με αυτόν τον τρόπο ελέγχουμε τα σημεία πώλησης και ουσιαστικά παρέχουμε σωστό service.

  • Το εργοστάσιο της TASTY FOODS κατασκευάστηκε το 1997 και είναι από τα πρώτα σε τεχνολογία σε όλη την Ευρώπη. Το βασικό μας χαρακτηριστικό είναι η ποιότητα σε όλα τα στάδια και επίπεδα. Η ποιότητα μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τον ανταγωνισμό. Επενδύουμε πολύ στη συνταγή των προϊόντων χτίζοντας ταυτόχρονα εμπόδια στον ανταγωνισμό μας. Με αυτόν τον τρόπο ο καταναλωτής “εισπράττει” σε αξία, η οποία δεν είναι μόνο θέμα τιμής. Είμαστε πεπεισμένοι πως οι καταναλωτές κερδίζουν από τη γεύση, την ποιότητα, τις πρώτες ύλες, τις προωθητικές ενέργειες. Εμείς στην ΤASTY δεν θα διακυβεύσουμε ποτέ την ποιότητα για να καλύψουμε ένα επίπεδο τιμής. Μειώσαμε επίσης το περιθώριο κατανάλωσης από 100 σε 70 ημέρες, παίρνοντας μια αρκετά τολμηρή απόφαση, για να έχουμε μόνο ευχαριστημένους πελάτες. Τέλος αξίζει να σημειώσουμε πως πάντοτε οι κινήσεις της TASTY FOODS είναι ξεκάθαρες, γι’ αυτό και οι καταναλωτές εδώ και 25 χρόνια προτιμούν προϊόντα της εταιρείας μας.

  • H TASTY FOODS μέσα στο 2001 έφερε καινούργιες γεύσεις στα RUFFLES, στα DORITOS, στα LAY’S, δημιούργησε καινούργιες γεύσεις και καινούργια σχήματα στα CHEETOS και μπήκε στη διαδικασία να φτιάξει καινούργια snacks. Μια καινούργια ενέργεια είναι τα POKEMON, τα CHEKERS, το ΤΕΡΑΣΤΙΟ. Αυτή τη στιγμή λανσάρουμε την καινούργια γεύση ρίγανη και στα LAY’S και στα RUFFLES. Η ρίγανη αποτελεί το 40% της κατανάλωσης στα πατατάκια και είναι εφάμιλλη της κλασικής. Έφτασε, λοιπόν, η “ώρα της ρίγανης”, με περισσότερο άρωμα, γιατί διαπιστώσαμε πως το άρωμα ήταν αυτό που ήθελαν περισσότερο οι καταναλωτές. Με σλόγκαν “ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΣ”, η προσπάθειά μας αυτή θα υποστηριχθεί με έντονη διαφημιστική καμπάνια και προωθητικές ενέργειες.

Ε.Ι.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ

  • Με ρυθμό ανάπτυξης 4% οι προοπτικές εξέλιξης του κλάδου είναι θετικές. Ο βασικός λόγος της θετικής ανταπόκρισης των καταναλωτών είναι η εικόνα που έχουν αποκομίσει για τα προϊόντα. Τα μπισκότα είναι πλούσια σε δημητριακά και υδατάνθρακες, θρεπτικές ουσίες απαραίτητες για τον οργανισμό. Έτσι, σε συνδυασμό με την απόλαυση της γεύσης, τα μπισκότα είναι το απαραίτητο snack για όλες τις στιγμές της ημέρας.

  • Οι γλυκές γεύσεις κατέχουν την πρώτη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών και ιδιαίτερα τα μπισκότα που περιέχουν σοκολάτα.

  • Τα μπισκότα είναι προϊόντα αυθόρμητης αγοράς. Η σωστή τοποθέτηση και οι προωθητικές ενέργειες tailor made στα μικρά σημεία πώλησης είναι η στρατηγική που ακολουθούμε προκειμένου να αυξηθεί η ζήτηση.

  • Η ηγετική θέση της μπισκοτοποιίας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ (μερίδιο αγοράς 70%), η κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών, με προϊόντα που προσφέρουν προστιθέμενη αξία, καθώς και η εγγύηση της ποιότητας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, είναι στοιχεία που μας κάνουν να διαφέρουμε από τον ανταγωνισμό.

  • Θα λανσάρουμε τη νέα σειρά COMI-X (μπισκότα και γκοφρέτες) ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ. Η σειρά COMI-X σχεδιάστηκε ειδικά για παιδιά και αποτελείται από προϊόντα πλούσια σε δημητριακά και γάλα. Τα COMI-X συνοδεύονται από έντονες προωθητικές ενέργειες και μοιράζουν στα παιδιά 80.000 δώρα και αυτοκόλλητα. Θα υποστηριχθούν με έντονη διαφημιστική καμπάνια.

ΕΒΓΑ ΑΕ

  • Τα snacks είναι μια τεράστια κατηγορία, η οποία περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό προϊόντων και απευθύνεται σε ένα ευρύτερο, από πλευράς ηλικίας, καταναλωτικό κοινό. Ειδικά τα κρουασάν, είναι μια ειδική κατηγορία. Συνδυάζουν τη ζύμη με τη γλυκιά γέμιση, είναι χορταστικά και προσφέρουν στον οργανισμό ενέργεια και τόνωση.

Ο κλάδος είναι ιδιαίτερα δυναμικός και παρουσιάζει σημαντική εξέλιξη σε όλους τους τομείς δραστηριότητας: την παραγωγή, την έρευνα, την ανάπτυξη και προώθηση των προϊόντων. Πιστεύουμε πως η αγορά των κρουασάν απέχει από το όριο του κορεσμού και ότι η όξυνση του ανταγωνισμού από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς (Chipita, ΕΒΓΑ, Tottis) θα ωφελήσει στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των προϊόντων κυρίως ως προς την ποιότητα και την καινοτομία.

  • Η γέμιση πραλίνας είναι η γεύση που προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές (80% σταθερά τα τελευταία 3,5 χρόνια). Ακολουθούν οι μαρμελάδες, με πολύ μικρότερο μερίδιο προτίμησης και τέλος οι νέες ασυνήθιστες γεύσεις (panacotta, cappuccino).

  • Χρησιμοποιούμε ένα οργανωμένο πλάνο προωθητικών ενεργειών. Συγκεκριμένα, στο κανάλι “ανοιχτή αγορά”, που είναι τα περίπτερα, τα καταστήματα ψιλικών και τα γαλακτοπωλεία, διαθέτουμε ειδικά μεταλλικά stands-σκαλιέρες για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη προβολή των κρουασάν. Παράλληλα, για την “προώθηση τελικού καταναλωτή” παρέχουμε δωρεάν τεμάχια (π.χ. 1 τεμάχιο δώρο με την αγορά 4 τεμαχίων), price-off (5 τεμάχια-100 δρχ.), αλλά και on pack δωράκια (επιτραπέζια παιχνίδια, κούκλες, κασετίνες, ντόμινο).

  • Η ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική, η ελκυστική παρουσία των προϊόντων μας, το brand name, που λειτουργεί σαν εγγύηση ποιότητας, σε συνδυασμό με τις νέες γεύσεις και την πλούσια γέμιση, είναι τα βασικότερα στοιχεία που μας κάνουν να διαφέρουμε από τον ανταγωνισμό.

  • Η δημιουργία πρωτοποριακών προϊόντων, που να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών, αλλά και στην ενίσχυση των μεριδίων αγοράς του brand Folie είναι ο κύριος στόχος της ΕΒΓΑ.

Έτσι μετά το λανσάρισμα της πρωτοποριακής γεύσης κρέμα cappuccino, αλλά και την επιτυχημένη πορεία του Folie Cartoon, το 2001, το 2002 η αγορά θα περιμένει τις νέες προτάσεις της ΕΒΓΑ.

PROCTER & GAMBLE HELLAS SA

  • Το 2000 η αγορά των snacks ήταν σταθερή σε αξία και ελαφρά πτωτική σε όγκο. Για το 2001 υπολογίζουμε μια ανάπτυξη της τάξης του 6% σε αξία και αντίστοιχα σε όγκο.

  • Οι καταναλωτές προτιμούν περισσότερο τις κλασικές και τις πικάντικες γεύσεις.

  • Προσπαθούμε πάντα το προϊόν μας να έχει δυνατή υποστήριξη, με κύριο γνώμονα την ικανοποίηση των επιχειρηματιών, αλλά και των ιδιαίτερων αναγκών που έχουν τα συγκεκριμένα κανάλια διανομής.

  • Τα πατατάκια Pringles είναι ένα “παγκόσμιο” προϊόν, που κυκλοφορεί σε όλο τον κόσμο με το ίδιο όνομα, διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό με την ακαταμάχητη γεύση του και την πρωτοποριακή συσκευασία του.

  • Τα Pringles προσφέρουν συνεχώς νέες γεύσεις στον καταναλωτή, πράγμα που διαφαίνεται και από τα επιτυχημένα λανσαρίσματα των γεύσεων Cheese & Onion, pizza και Hot & Spicy. Στο μέλλον περιμένουμε ανάλογη συνέχεια με πολλές ευχάριστες εκπλήξεις.

TSAKIRIS ΑΒΕΕ (μέλος του Ομίλου Εταιρειών PLIAS)

  • H κατηγορία των snacks παρουσιάζει την τελευταία χρονιά σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, χαρακτηρίζεται από αρκετές καινοτομίες, υψηλά διαφημιστικά κονδύλια και έντονο ανταγωνισμό. Ο κλάδος εξελίσσεται συνεχώς, γιατί τα snacks απευθύνονται κυρίως στους νέους. Έτσι, ακολουθώντας πολλές φορές και τις διεθνείς τάσεις, βλέπουμε πολλά λανσαρίσματα καινούργιων προϊόντων σε ιδιαίτερα πρωτότυπες συσκευασίες.

  • Στα πατατάκια, που είναι και το κομμάτι των snacks στο οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία Tsakiris, προτιμούν τη φυσική γεύση και τη ρίγανη. Όμως, οι φανατικοί καταναλωτές προτιμούν πιο ιδιαίτερες γεύσεις (barbeque, paprika, pizza).

  • Tα προϊόντα μας φτάνουν στα μικρά σημεία πώλησης μέσω του δικού μας εμπορικού δικτύου (PLIAS Εμπορική). Ανάλογα με το προϊόν ή την περίπτωση, διαθέτουμε και το προωθητικό υλικό (π.χ. stand, προσφορά εμπορίου). Τα σημεία πώλησης επωφελούνται από το γενικότερο διαφημιστικό-προωθητικό πλάνο που απευθύνεται στους καταναλωτές.

  • Τα Tsakiris chips κυκλοφόρησαν το 1954 και από τότε δεν έχουν πάψει αφ΄ ενός να διατηρούν την άριστη ποιότητά τους, την αυθεντική γεύση τους με την υπογραφή του ειδικού στα chips και αφ΄ ετέρου να ανανεώνονται διαρκώς ακολουθώντας τις τάσεις και τις εξελίξεις της αγοράς.

  • Το μεγαλύτερο λανσάρισμα της χρονιάς για την εταιρεία Tsakiris ολοκληρώνεται. Αφορά τα κυματιστά chips CITY, που λανσαρίστηκαν το μήνα Σεπτέμβριο και έχουν ήδη προκαλέσει αίσθηση με τη μοντέρνα συσκευασία τους, το πρωτότυπο όνομά τους, την ξεχωριστή γεύση τους. Υπάρχουν σε δύο γεύσεις, αλάτι και barbeque, στα 100 γρ. και βέβαια ο Tsakiris εγγυάται για την ποιότητά τους.