Αυξημένο τζίρο και κέρδη αναμένουν από τη φετινή κίνηση της χριστουγεννιάτικης αγοράς οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που θα προέλθουν κυρίως από τις... εισαγόμενες ανατιμήσεις. Η ανοδική τάση των τιμών το τελευταίο δεκάμηνο σχεδόν στο σύνολο των αγαθών ευρείας κατανάλωσης θα τονώσει μεν τους δείκτες ανάπτυξης αρκετών αλυσίδων απαξιώνοντας, όμως, το οικογενειακό εισόδημα. «Την εξέλιξη του δράματος θα την δούμε από την επομένη των Φώτων», έλεγε με σημασία κορυφαίο στέλεχος της αγοράς. Ως γνωστόν ο τζίρος του κλάδου τον τελευταίο μήνα του έτους έχει συμμετοχή στο σύνολο των ετήσιων πωλήσεων του 11% έως 12,5%, ποσοστό αισθητά αυξημένο έναντι της συμμετοχής των υπολοίπων μηνών του έτους.

Φέτος, λοιπόν, τα Χριστούγεννα θα είναι ακριβά για την τσέπη του καταναλωτή. Οι εμπορικές διευθύνσεις το γνωρίζουν καλά και, όπως αναφέρουν στελέχη τους, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε οι αγορές στα σούπερ μάρκετ να γίνουν πιο ελκυστικές σε ό,τι αφορά το κόστος τους. Βέβαια, γνωρίζουν, επίσης, ότι ο κύριος όγκος του χριστουγεννιάτικου τζίρου είναι ανελαστικός, καθώς αντιστοιχεί είτε σε εποχιακά αγαθά είτε σε προϊόντα καθημερινής ανάγκης, που αποτελούν τις βασικές προμήθειες των νοικοκυριών καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών.

Ομως, κάθε χρόνο το χριστουγεννιάτικο καρότσι περιλαμβάνει και αυθόρμητες -μη προγραμματισμένες- αγορές των καταναλωτών. Αυτές οι αγορές είναι που δίνουν τον έξτρα τζίρο στις αλυσίδες και διπλή χαρά στους πελάτες τους. Στις αυθόρμητες αγορές, λοιπόν, στοχεύουν πολύ περισσότερο φέτος οι εμπορικές διευθύνσεις και τα τμήματα μάρκετινγκ των σούπερ μάρκετ, αφού το πλεονέκτημα αυτό δεν πρέπει να χαθεί στο… όνομα της ακρίβειας.

Οπως δηλώνεται στο «σελφ σέρβις», οι προωθητικές ενέργειες εκ μέρους τόσο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ όσο και των προμηθευτών τους αναμένονται ευρηματικές και πάνω απ’ όλα γενναιόδωρες, ώστε οι καταναλωτές να ενδώσουν στις μη προγραμματισμένες αγορές. Προς εξυπηρέτηση αυτού ακριβώς του σκοπού θα τεθούν και οι προσφορές προς το πελατειακό κοινό του κλάδου μέσω των καρτών πιστότητας, καθώς και των πιστωτικών καρτών που έχουν εκδώσει από κοινού αλυσίδες με τραπεζικά ιδρύματα. Μένει να ελεγχθεί, λοιπόν, η ισχύς του εορταστικού promotion έναντι της ισχύος του φόβου και της αβεβαιότητας που δημιουργούν στους καταναλωτές οι δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες. Αλλωστε, μετά το οδυνηρό άνοιγμα του ασφαλιστικού, σε συνδυασμό με τη φοροεισπρακτική στόχευση του νέου προϋπολογισμού, τις πρωτοφανείς ανατιμήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ κι έναν χειμώνα με λαίμαργους παρά ποτέ καυστήρες, είναι βέβαιο ότι ένα μέρος του 14ου μισθού θα αποθεματοποιηθεί για τις ανάγκες των νοικοκυριών εν ευθέτω χρόνω. «Την εξέλιξη του δράματος θα την δούμε από την επομένη των Φώτων», έλεγε με σημασία κορυφαίο στέλεχος της αγοράς.

Τα στελέχη των αλυσίδων δίδουν γενικότερα μεγάλη σημασία στις πωλήσεις του κρίσιμου δεύτερου δεκαπενθημέρου του Δεκεμβρίου, αφού ο τζίρος του κλάδου τον τελευταίο μήνα του έτους έχει συμμετοχή στο σύνολο των ετήσιων πωλήσεων 11% έως 12,5%, ποσοστό αισθητά αυξημένο έναντι της συμμετοχής των υπολοίπων μηνών του έτους.

Συνωστισμός λόγω… ακρίβειας

Στελέχη-εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ εκτιμούν ότι κατά τη φετινή περίοδο των γιορτών θα ενισχυθεί η τάση της στροφής των καταναλωτών προς τα ράφια του οργανωμένου λιανεμπορίου, κυρίως για αγορές κρέατος, πουλερικών, αλλά και ειδών μαναβικής. Η ενίσχυσή της -ειδικά φέτος- συσχετίζεται περισσότερο από ποτέ με το διογκούμενο κύμα της ακρίβειας, με την απαξίωση των μισθών και των συντάξεων. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει μάλλον να μιλούμε για καταφυγή του καταναλωτικού κοινού στα σούπερ μάρκετ, με στόχο τις αγορές χαμηλού κόστους.

Εκτός του κρέατος, παραδοσιακά αυξημένη αναμένεται η ζήτηση και σε προϊόντα όπως τα γλυκίσματα, τα κρασιά και τα ποτά, οι ξηροί καρποί κλπ, προϊόντα άκρως απαραίτητα στο γιορτινό τραπέζι. Σημειώνουμε ότι κατά την περίοδο των εορτών, στο κόστος των συνολικών αγορών στις οποίες προβαίνουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ, το κρέας συμμετέχει με ποσοστό 13%, τα τυριά με ποσοστό 8,3%, τα γλυκίσματα με 5,3%, τα ποτά με 4,7%, τα αναψυκτικά και τα νερά με 4,2% και τα κρασιά και οι μπίρες με 2,8%.