Tο εμπόριο της τσίχλας και της καραμέλας είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αυθόρμητη αγορά των προϊόντων από τον καταναλωτή, καθώς δεν παραμένει πιστός σε κάποια συγκεκριμένη μάρκα ή προϊόν.

Tο εμπόριο της τσίχλας και της καραμέλας είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αυθόρμητη αγορά των προϊόντων από τον καταναλωτή, καθώς δεν παραμένει πιστός σε κάποια συγκεκριμένη μάρκα ή προϊόν.

Τα μικρά κανάλια διανομής κατέχουν σημαντικό μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων τσίχλας και καραμέλας, γι’ αυτό και παραμένουν στρατηγικοί συνεργάτες των μεγάλων εταιρειών. Εξαιτίας μάλιστα της δύναμής τους, γίνεται «μάχη» προκειμένου να εξασφαλιστεί η όσο το δυνατόν καλύτερη θέση των προϊόντων στο ράφι.

Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι σταδιακά ενισχύεται το μερίδιο των σούπερ μάρκετ εις βάρος των ψιλικών και περιπτέρων. Βασικός λόγος είναι η γενικότερη αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, αφού οι καταναλωτές επιλέγουν το σούπερ μάρκετ για περισσότερες κατηγορίες από ό,τι στο παρελθόν. Ένας βασικός παράγοντας είναι επίσης η έλλειψη χώρου στα ψιλικά και τα περίπτερα, γεγονός που «απαγορεύει» την παρουσία πολλών προϊόντων. Αυτό οδηγεί τις εταιρείες στο να δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα στην προώθηση των προϊόντων τους και στα σούπερ μάρκετ.

ΤΣΙΧΛΕΣ

Παρ’ όλο που ο ρυθμός ανάπτυξης της συγκεκριμένης κατηγορίας παραμένει σταθερός έως πτωτικός, υπάρχει η δυνατότητα μεγαλύτερης ανάπτυξης με καινούργια προϊόντα, που να ανταποκρίνονται ακόμα περισσότερο στις ανάγκες των καταναλωτών. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, διότι τα τελικά σημεία πώλησης έχουν καλυφθεί κατά 100% και οι εταιρείες στην προσπάθεια τους να αυξήσουν τις πωλήσεις τους λανσάρουν καινούργια προϊόντα για να κερδίσουν χώρο και τζίρο σε μία ήδη κορεσμένη αγορά.

Οι τσίκλες whitening είναι η νέα «μόδα» στην κατηγορία, καθώς προσφέρουν δροσερή αναπνοή και αίσθηση φρεσκάδας. Όπως εκτιμάται, οι καταναλωτές δίνουν επίσης σημασία στη συσκευασία του προϊόντος επιζητώντας κάτι εύχρηστο και μοντέρνο.

Ο Έλληνας καταναλωτής έχει μάθει να περιμένει νέα και μοντέρνα προϊόντα μέσα από παραδοσιακές ετικέτες. Όλες οι εταιρείες που παραδοσιακά πρωταγωνιστούν στην αγορά προσπαθούν να ανανεώνουν την γκάμα των προϊόντων τους είτε με καινούργια προϊόντα είτε με παραλλαγές των ήδη υπαρχόντων. Γενικά υπάρχει καταιγισμός από νέα προϊόντα στην αγορά της τσίκλας και αυτό απεικονίζει τις ανάγκες του καταναλωτή.

ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ

Μικρή διαφοροποίηση έναντι του 2000 σημείωσαν το 2001 οι πωλήσεις της συσκευασμένης καραμέλας σε όγκο, της τάξης του 3,6%. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις σε αξία διαμορφώθηκαν σε 38,6 εκατ. ευρώ έναντι 38,8 εκατ. ευρώ το 2000, παρουσιάζοντας υποχώρηση κατά 0,4% (στοιχεία AC NIELSEN, βλέπε πίνακα).

Στην κατηγορία της καραμέλας, όπως και σε εκείνη της τσίχλας, παρατηρείται σταδιακή μείωση του μεριδίου των μικρών σημείων πώλησης υπέρ των σούπερ μάρκετ. Όπως όμως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, τα μικρά σημεία πώλησης εξακολουθούν να κατέχουν σημαντικό μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων, το οποίο κυμαίνεται σε περίπου 58%-60%.

ADAMS

Η ADAMS, ο ηγέτης της αγοράς της τσίχλας και καραμέλας, με μερίδια που ξεπερνούν το 50% –όπως τονίζουν τα στελέχη της– διαθέτει στην κατηγορία της τσίκλας τα προϊόντα με την επωνυμία Trident, Dentyne Ice, Clorets και Bubbaloo και στην κατηγορία της καραμέλας τα προϊόντα Halls, Clorets και VITA C.

Στην κατηγορία της τσίκλας το νέο προϊόν, που λάνσαρε η εταιρεία πριν από μερικούς μήνες, είναι η Trident White (σε τρεις γεύσεις: Δυόσμος, Μέντα και Φράουλα). Η Trident, η μεγαλύτερη μάρκα της αγοράς, διαθέτει αναλυτικότερα τους εξής τύπους τσίκλας: Trident slab (η «κλασική» πλάκα, σε έξι διαφορετικές γεύσεις: Δυόσμος, Μέντα, Φρούτο, Φράουλα, Κανέλα και Πράσινο Μήλο), Trident Κουτί («κουφέτα» σε δύο γεύσεις: Φράουλα και Μέντα), Trident Advantage («κουφέτα» σε πλαστικό κουτάκι, σε δύο γεύσεις: Μέντα και Δυόσμος) και Trident Kids (σε γεύσεις Bubblegum και Βατόμουρο).

Άλλες τσίκλες που διαθέτει η ADAMS είναι οι εξής: Dentyne Ice σε τέσσερις «παγωμένες» γεύσεις (Μέντα, Κανέλα, Δυόσμος και Midnight Mint), Clorets σε δύο γεύσεις (Original και Arctic Mint), τσικλόφουσκα Bubbaloo σε επτά γεύσεις (νέα γεύση Ανανάς και Τούτι Φρούτι, Πράσινο Μήλο, Φράουλα, Μπανάνα, Κεράσι και Cola), Mini Dentyne, χωρίς ζάχαρη, σε 4 γεύσεις.

Στην κατηγορία της καραμέλας η εταιρεία διαθέτει τα εξής προϊόντα: τη Halls regular (σε μασούρι) στη νέα γεύση Ice Blue καθώς και στις γεύσεις Original, Κεράσι και Honey Lemon, Halls κουτί (χωρίς ζάχαρη) σε γεύσεις Original, Κεράσι και Δυόσμο, τη Halls Vita-C (σε μασούρι) σε γεύσεις Πορτοκάλι, Λεμόνι, Φράουλα και Φρούτο του Πάθους και τη Halls Vita-C σε κουτί (χωρίς ζάχαρη) στη νέα γεύση Strawberry και στη γεύση Assorted Citrus Fruits. Διαθέτει επίσης τις κλασικές Clorets σε μασούρι, καθώς και τις νέες Clorets Powerful Mints Δυόσμο σε πρωτοποριακή συσκευασία σχήματος πιστωτικής κάρτας.

Η ADAMS στοχεύει στην κατά το δυνατό στενότερη συνεργασία με τα μικρά σημεία πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό η ομάδα πωλητών της εταιρείας επισκέπτεται πανελλαδικά χιλιάδες μικρά σημεία πώλησης κάθε μήνα, με σκοπό την ενημέρωση για νέα προϊόντα και προσφορές, καθώς και το merchandising.

Στόχος του merchandising είναι να βοηθήσει το σημείο λιανικής στη διάταξη του χώρου πώλησης, προκειμένου αφ’ ενός να εξυπηρετηθεί ο καταναλωτής και αφ’ ετέρου να μεγιστοποιηθούν οι πωλήσεις. Για το σκοπό αυτό η ομάδα merchandising τοποθετεί ειδικές σκαλιέρες, stands και προωθητικό υλικό, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Τέλος, τον τελευταίο μήνα η εταιρεία προχώρησε στη μείωση της τιμής του Mini Dentyne στα 5 λεπτά, ώστε να δίνεται σαν ρέστα στον καταναλωτή.

ΕΛΓΕΚΑ ΑΕ

Στο σύνολο της αγοράς τσίκλας (dental & lifestyle) η ΕΛΓΕΚΑ κατέχει μία σημαντική θέση, όπως τονίζουν τα στελέχη της, με μερίδιο της τάξης του 22%. Η εταιρεία έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής αγοράς, χάρη στις υποστηρικτικές υπηρεσίες που προσφέρει στους πελάτες της, καθώς και στα γνωστά προϊόντα τσίχλας V6 και Stimorol.

Ειδικότερα διαθέτει στην ελληνική αγορά τα εξής προϊόντα: τις τσίκλες V6 (σε γεύσεις Spearmint + calcium, Freshmint + calcium, White +, Complete, Sweet Cherry with Vit. C, Arctic Breeze, Junior Strawberry & Junior Sweetfruit) και τις τσίκλες Stimorol σε γεύσεις Spearmint (μασούρι και κουτί), Original (μασούρι και κουτί), Yellow and Red Fruit Splash, Big Fresh Strongmint & Spearmint, Bubleboo and Cinnamint.

H V6 για το 2002 λάνσαρε τέσσερα νέα προϊόντα με τελευταίο τη V6 Complete. Η Stimorol λάνσαρε τρεις νέους κωδικούς μέσα στο 2002.

Η V6 ανήκει στην κατηγορία dental (τσίχλες που λόγω των ιδιαίτερων συστατικών τους συμβάλλουν στην υγιεινή των δοντιών), μίας κατηγορίας που ουσιαστικά «άνοιξε» για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το κοινό της V6 μπορεί να χωριστεί σε δύο βασικές ομάδες –λόγω της ευρείας γκάμας γεύσεων: τους αγοραστές της V6 Junior και εκείνους της V6. Η V6 απευθύνεται σε κοινό κυρίως από 6 έως 45 χρόνων. Η Stimorol ανήκει στην κατηγορία της τσίχλας lifestyle. Οι τσίχλες αυτές καταναλώνονται κάθε στιγμή, προσφέροντας ευχάριστη γεύση και αίσθηση φρεσκάδας. Το κοινό στο οποίο απευθύνονται είναι νέοι και νέες ηλικίας 15-24 ετών.

Στα διαφημιστικά μέσα της ΕΛΓΕΚΑ περιλαμβάνονται η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα περιοδικά, η συμμετοχή σε events, καθώς και η οργάνωση διαγωνισμών. Στα τελικά σημεία πώλησης δημιουργούνται pop υλικών, τα οποία έχουν ως στόχο από τη μία να προβάλλουν τα προϊόντα στους καταναλωτές και από την άλλη να ομορφαίνουν τα περίπτερα. Γενικά η pop διαφήμιση επηρεάζει τον καταναλωτή, διότι του υπενθυμίζει το προϊόν τη στιγμή της αγοράς.

Η ΕΛΓΕΚΑ επενδύει κάθε χρόνο σε ανθρώπους και συστήματα που στοχεύουν στην προσέγγιση του περιπτέρου, στη βελτίωση της εικόνας του, καθώς και στη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του.

GLAXO SMITHKLINE ABEE

H εταιρεία διαθέτει στην ελληνική αγορά τις τσίκλες και καραμέλες χωρίς ζάχαρη Aquafresh. Ειδικότερα διαθέτει τις τσίκλες Aquafresh, σε γεύσεις Mild mint, Fresh mint και Whitening (σε κουτάκι των 16 τεμαχίων) και τις καραμέλες Aquafresh σε δύο γεύσεις, Fresh mint και Mild mint, στην ίδια συσκευασία.

H GLAXO SMITHKLINE άρχισε να εφαρμόζει συστηματικά μεθόδους merchandising από το καλοκαίρι του 2000 με ομάδα εκπροσώπων η οποία επισκέπτεται τακτικά τα μικρά σημεία πώλησης. Πρώτο μέλημα της εταιρείας είναι η ενημέρωση των λιανεμπόρων σχετικά με τα προϊόντα της και με οποιαδήποτε καινοτομία. Επιπλέον δίνεται βαρύτητα στη σωστή και εμφανή τοποθέτηση των προϊόντων στο ράφι του περιπτέρου. Στο πλαίσιο αυτό σε ορισμένα σημεία πώλησης τοποθετούνται ξεχωριστά stands για τα προϊόντα της εταιρείας, προκειμένου να κατοχυρώνεται η θέση τους. Στους λιανέμπορους παρέχονται κίνητρα για την επιλογή των προϊόντων Aquafresh, μεταξύ των οποίων δωροκιβώτια, παροχές επιπλέον ποσότητας προϊόντων ανάλογα με τις αγορές κλπ.

UNILEVER HELLAS

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τις τσίκλες AIM. Η ΑΙΜ παρουσίασε στην ελληνική αγορά τρεις νέες οδοντότσιχλες, χωρίς ζάχαρη, συνδυάζοντας προστασία και ευχάριστη γεύση. Αναλυτικότερα λάνσαρε: την ΑΙΜ Acti Gum, με γεύση φρεσκάδας και ενεργή σύνθεση με Zinc Citrate, την AIM Αcti White με γεύση μέντας και ενεργή σύνθεση με Zinc-Citrate και Bicarbonate και την ΑΙΜ Acti Fresh με γεύση φρεσκάδας και σύνθεση με μικροκρυστάλλους και Zinc-Citrate.

Πίνακας 1: Πωλήσεις συσκευασμένης τσίκλας












 

09/2000 – 08/2001

09/2001 – 08/2002

Πωλήσεις σε όγκο (100 packs των 200 τμχ.)

   

Σύνολο αγοράς

103.598

103.280

Σούπερ μάρκετ

37.441

38.697

Ψιλικά – περίπτερα

61.869

60.439

Γαλακτοπωλεία

4.292

4.146

Πωλήσεις σε αξία (ευρώ)

   

Σύνολο αγοράς

85.495.309

90.739.044

Σούπερ μάρκετ

29.545.020

32.037.130

Ψιλικά – περίπτερα

52.557.685

55.227.477

Γαλακτοπωλεία

3.392.260

3.474.091

Στοιχεία GLAXO SMITHKLINE ABEE – AC NIELSEN MARKET ΤRACK (στοιχεία για την ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη –δεν περιλαμβάνονται τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου)

Σταθεροποιητικές τάσεις παρουσιάζουν οι πωλήσεις τσίχλας σε όγκο το δωδεκάμηνο που λήγει τον Αύγουστο του 2002, έναντι του αμέσως προηγούμενου διαστήματος. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις της κατηγορίας διαμορφώθηκαν σε αξία στα 90,7 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 6,1%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του παραπάνω πίνακα, οι πωλήσεις των ψιλικών και περιπτέρων παρουσίασαν μείωση σε όγκο της τάξης του 2,3% κατά το δωδεκάμηνο Σεπτέμβριος 2001- Αύγουστος 2002. Ανάλογη μείωση, της τάξης του 3,4%, παρουσίασαν και οι πωλήσεις τσίχλας στα γαλακτοπωλεία. Η κυριότερη αιτία είναι η μετατόπιση των πωλήσεων από το ολοένα πιο δυνατό κανάλι των σούπερ μάρκετ, το οποίο στο ίδιο διάστημα αύξησε τις πωλήσεις του κατά 3,3% σε όγκο και κατά 8,4% σε αξία.

Παρά τη μείωση όμως, τα ψιλικά και τα περίπτερα παραμένουν το πιο σημαντικό κανάλι διανομής του προϊόντος και αντιπροσωπεύουν το 58,5% των συνολικών πωλήσεων σε όγκο.

Πίνακας 2: Πωλήσεις συσκευασμένης καραμέλας (σε μικρές συσκευασίες)




 

2000

2001

Α’ εξάμηνο 2002

Πωλήσεις σε όγκο (κιλά)

2.381.206

2.293.401

1.221.376

Πωλήσεις σε αξία (ευρώ)

38.828.718

38.656.280

21.436.009

Πηγή: AC NIELSEN – MARKET TRACK (στοιχεία για ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη – δεν περιλαμβάνονται τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου)