Ίσως είναι η αγορά με τη μεγαλύτερη ποικιλία γεύσεων και χρωμάτων. Απευθύνεται σε εντελώς διαφορετικές ηλικίες καταναλωτών και τα είδη της βρίσκονται διασπαρμένα σε χιλιάδες σημεία πώλησης. Τσίκλες και καραμέλες μπορεί να αναζητήσει κανείς σχεδόν παντού, ακόμη και στα ιατρεία των πολυκλινικών (αρκεί να μην έχουν ζάχαρη)!

Ίσως είναι η αγορά με τη μεγαλύτερη ποικιλία γεύσεων και χρωμάτων. Απευθύνεται σε εντελώς διαφορετικές ηλικίες καταναλωτών και τα είδη της βρίσκονται διασπαρμένα σε χιλιάδες σημεία πώλησης. Τσίκλες και καραμέλες μπορεί να αναζητήσει κανείς σχεδόν παντού, ακόμη και στα ιατρεία των πολυκλινικών (αρκεί να μην έχουν ζάχαρη)!

Η αγορά της τσίχλας την τελευταία διετία παρουσίασε μια αύξηση της τάξης του 3% σε όγκο και 7% σε αξία, και οι παράγοντες που δραστηριοποιούνται σε αυτήν εκτιμούν ότι η διαφοροποίηση ανάμεσα σε αυτά τα δύο μεγέθη (όγκου και αξίας) οφείλεται αφενός στις «παρενέργειες» του ευρώ και αφετέρου στην αλλαγή των «μειγμάτων» των προϊόντων της κατηγορίας. Άλλη μια τάση που παρατηρείται στην αγορά της είναι τα νέα προϊόντα να πωλούνται ακριβότερα από τους κωδικούς που ήδη διακινούνται στην εγχώρια αγορά.

Περίπτερα και μίνι μάρκετ οι πρωταθλητές πωλήσεων

Σε μια αγορά όπου οι μικροί παίρνουν την «εκδίκησή τους», καθώς τα περίπτερα αναδεικνύονται οι αδιαφιλονίκητοι πρωταθλητές των πωλήσεών της, η αγορά της τσίχλας θεωρείται από τις πλέον σταθερές και κερδοφόρες. Τα προϊόντα της διακινούνται κυρίως από τα περίπτερα, καθώς, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 55% του συνολικού όγκου των προϊόντων της εν λόγω κατηγορίας διακινείται από αυτό το κανάλι διανομής, ενώ το υπόλοιπο 45% από τα λοιπά σημεία λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα τροφίμων -συμπεριλαμβανομένων των μίνι μάρκετ και των γαλακτοπωλείων).

Η κ. Βίκυ Παπουτσάκη, brand manager της Wrigley Confectionary Company, αναφορικά με την πρωτιά των μικρών σημείων πώλησης έναντι των άλλων καναλιών διανομής, μας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «τα μικρά σημεία, και ειδικά τα περίπτερα, είναι ο μεγάλος παίκτης της αγοράς -άρα το βασικό κανάλι διανομής των προϊόντων αυτής της κατηγορίας». Την ίδια εκτίμηση για το εν λόγω κανάλι διανομής έχει και ο κ. Ιωάννης Μανδάλας, εμπορικός διευθυντής της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, ο οποίος είπε στο «μαγαζί μας» ότι «τα δικά μας προϊόντα είναι τοποθετημένα κυρίως στα μικρά σημεία πώλησης. Μέχρι σήμερα καταφέραμε να έχουμε μια πολύ σημαντική παρουσία, κυρίως στην αγορά της Αττικής και της Βόρειας Ελλάδας».

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η εμπορική δραστηριότητα της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου είναι κυρίως εξαγωγική, αφού το 60% της ετήσιας παραγωγής της μαστίχας Χίου προωθείται στις αγορές του εξωτερικού. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα σημαντικότερα προϊόντα (μαστίχα, μαστιχέλαιο, τσίχλα ΕΛΜΑ) της ΕΜΧ είναι προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), ενώ το 2001, ακολουθώντας τις επιταγές του σύγχρονου οικονομικού περιβάλλοντος, πιστοποιήθηκε κατά ISO 9001.

Πριν από μία τριετία τα χιώτικα προϊόντα αυτής της κατηγορίας κατείχαν μόνο το 0,6% της αγοράς ενώ με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία κατέχουν πλέον το 4,8%.

Η Ελλάδα, οι καραμέλες και η ρεβάνς των σούπερ μάρκετ

Μπορεί τα μικρά σημεία πώλησης να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις της τσίχλας, τα σούπερ μάρκετ όμως, καθώς επίσης και τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων, παίρνουν τη ρεβάνς στην αγορά της καραμέλας. Η κατάσταση αντιστρέφεται λοιπόν στην αγορά της καραμέλας, και τα σούπερ μάρκετ εμφανίζονται να κατέχουν το 58% του μεριδίου και τα μικρά σημεία πώλησης το υπόλοιπο 42%.

(Σημείωση: Σύμφωνα με τα στοιχεία των ερευνών αυτής της αγοράς, στα μικρά σημεία πώλησης συμπεριλαμβάνονται μόνο τα περίπτερα, τα ψιλικατζίδικα και οι φούρνοι. Δεν συμπεριλαμβάνονται τα μίνι μάρκετ και τα μικρά καταστήματα τροφίμων).

Η τάση ως εκ τούτου που παρουσιάζεται στην αγορά της τσίχλας να έχει δηλαδή σταθερή ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, δεν συμβαίνει με την αγορά της καραμέλας. Όπως είπε στο «μαγαζί μας» η κ. Βίκυ Παπουτσάκη, «η αγορά της καραμέλας παρουσιάζει μεγαλύτερη εποχικότητα σε δύο περιόδους: τον χειμώνα, όπως είναι φυσικό, αυξάνεται η ζήτηση στις καραμέλες λαιμού, ενώ το καλοκαίρι -λόγω της μεγάλης προσέλευσης τουριστών- τα δικά μας προϊόντα παρουσιάζουν σημαντική ζήτηση, επειδή η εταιρεία μας είναι ο leader της παγκόσμιας αγοράς, ελέγχοντας περίπου το 50% των πωλήσεων. Σας υπενθυμίζω ότι σε περισσότερες από 18 ευρωπαϊκές χώρες κατέχουμε περίπου το 80% της αγοράς. Έτσι, τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης κατά τη θερινή περίοδο».

Μία αγορά σταθερή σε γεύση, τιμές και … merchandising

Όλοι οι άνθρωποι της αγοράς φαίνεται ότι συμφωνούν με την εκτίμηση ότι η κατηγορία γενικώς χαρακτηρίζεται από σταθερότητα στις τιμές. Ίσως αυτός να είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οι εταιρείες του χώρου αποφεύγουν την πολυέξοδη τηλεοπτική διαφήμιση και επιλέγουν άλλους, εναλλακτικούς, τρόπους προώθησης των προϊόντων τους. Συνήθως το έργο αυτό επωμίζονται οι merchandisers και οι περιπτερούχοι. Ας μην ξεχνάμε ότι τo κάθε περίπτερο είναι και ένας λιανοπωλητής. Σε μια χώρα που τα περίπτερά της υπερβαίνουν τα 15.000, είναι λογικό η μάχη της αγοράς να μεταφέρεται στα πιο «καυτά σημεία», τουτ’ έστιν στα περίπτερα. Όπως δήλωσε «στο μαγαζί μας» ο κ. Ιωάννης Μανδάλας «επιδιώξαμε να γίνει, μέσω των προωθητικών ενεργειών μας, συζήτηση μεταξύ των καταναλωτών σχετικά με τα προϊόντα της μαστίχας. Επιλέξαμε τελικώς τη διαφήμιση κυρίως μέσω του έντυπου τύπου, των εφημερίδων και των περιοδικών. Η σχέση μας με την τηλεοπτική διαφήμιση είναι προς το παρόν αρκετά περιορισμένη». Η χιώτικη εταιρεία διαθέτει ήδη τέσσερα καταστήματα προώθησης των προϊόντων της (Αθήνα, Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, Θεσσαλονίκη και Χίο).

Εταιρείες και προϊόντα

Wrigley Confectionary Company

Στην Ελλάδα, η Wrigley αυξάνει συνεχώς το μερίδιό της στη σταθερή μεν, ιδιαίτερα ανταγωνιστική δε, αγορά της τσίχλας. Η ανοδική της πορεία οφείλεται κυρίως στις τσίχλες Orbit (χωρίς ζάχαρη), X-cite, αll-time classic Juicy Fruit και Wrigley με Δυόσμο, καθώς και στις νεολανσαριζόμενες τσικλόφουσκες Hubba Bubba. Παράλληλα με την παγκόσμια στροφή της Wrigley στην αγορά confectionery, η θυγατρική εταιρεία αξιοποιεί στη χώρα μας το οργανωμένο σύστημα πωλήσεων και διανομής που έχει και λανσάρει από πέρυσι τις Orbit Drops, τις καραμέλες χωρίς ζάχαρη.

Cadbury Ελλάς ΑΕ

H Cadbury Ελλάς, μεταξύ των πολλών κωδικών που διαθέτει στην αγορά, έχει δύο προϊόντα με εντυπωσιακή πορεία στην ελληνική αγορά: τις τσίχλες Trident και τις καραμέλες Halls. Τα δύο αυτά προϊόντα αποτελούν την αιχμή του εμπορικού δόρατος της εταιρείας.

Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου

Tα προϊόντα που διαθέτει η Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου είναι τα εξής:

  • Η Μαστίχα Χίου, τριών τύπων αναλόγως του μεγέθους του κόκκου, χαρακτηρισμένη ως προϊόν ΠΟΠ, σε συσκευασίες από 5 γρμ έως 500 γρμ.

  • Η τσίχλα ΕΛΜΑ, χαρακτηρισμένη ως προϊόν ΠΟΠ, σε τρεις παραλλαγές και σε συσκευασία blister των 10 κουφέτων.

  • Η καραμέλα mint ΕΛΜΑ, δύο γεύσεων, σε συσκευασία των 50 δισκίων.