Τρεις νέες αγορές του εξωτερικού θα «ανοίξει» η Χήτος ΑΒΕΕ μέσα στους επόμενο δίμηνο για το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι, εντείνοντας στρατηγικά την εξωστρεφή της δράση, ενώ στην εγχώρια αγορά κερδίζει μερίδια. Στη συνέντευξή του ο κ. Τρύφωνας Τζέλης, εμπορικός διευθυντής της εταιρείας, αναλύει τη στρατηγική της, σχολιάζοντας, παράλληλα, τις νέες τάσεις που δημιούργησε στη ζήτηση η οικονομική κρίση.

Όπως μας εξήγησε ο κ. Τρύφωνας Τζέλης στην έναρξη της συζήτησής μας, απαντώντας σε ερώτησή μας σχετικά με τις δυσχέρειες και τις αναγκαιότητες της ελληνικής παραγωγικής επιχείρησης στο δυσμενέστατο περιβάλλον της ύφεσης, «η κρίση στη χώρα μας άλλαξε δραματικά τις συνθήκες της αγοράς, δημιουργώντας ένα σύνθετο περιβάλλον που το χαρακτηρίζουν οι ραγδαίες εξελίξεις και η υψηλή αβεβαιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, το σημαντικότερο όλων και επιτακτικό ως ανάγκη είναι ασφαλώς η επιβίωση των επιχειρήσεων. Παρόλα αυτά εμείς στη Χήτος ΑΒΕΕ «κινούμαστε αντίθετα στο ρεύμα» της δυσμενούς συγκυρίας και συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε.

Έχοντας καταφέρει να διασφαλίσουμε τα μερίδιά μας και διατηρώντας το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι στην κορυφή της κατηγορίας του, όχι μόνο δεν μειώνουμε το προσωπικό μας, αλλά λανσάρουμε νέα προϊόντα, επενδύουμε στην τεχνολογία και την καινοτομία και συνεχίζουμε τις εξαγωγές μας, εστιάζοντας στην ενίσχυσή τους. Ειδικότερα ως προς το τελευταίο, διερευνούμε αγορές που η προμήθεια φυσικού μεταλλικού νερού αποτελεί ζωτική ανάγκη, όπως στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου και τη Μέση Ανατολή.

Πρώτα η ποιότητα κι η εμπιστοσύνη
σελφ σέρβις: Σε συνθήκες παρατεταμένης ύφεσης δεν είναι φυσικό να κλονίζεται η πιστότητα των καταναλωτών στα brands;

Τρύφωνας Τζέλης: Τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, η αύξηση των τιμών σε τρόφιμα και καύσιμα και η αύξηση των φόρων έκανε τους καταναλωτές ιδιαίτερα επιφυλακτικούς και προσεκτικούς σε ό,τι αφορά τους τρόπους που ξοδεύουν τα χρήματά τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι προσφορές και οι εκπτώσεις επηρεάζουν σημαντικά τις επιλογές τους. Γενικά, στο βαθμό που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας διατίθενται φθηνότερα των αντίστοιχων επωνύμων, το καταναλωτικό κοινό φαίνεται να τα προτιμά, αλλά τούτο συμβαίνει κυρίως στις κατηγορίες των μη τροφίμων. Τα κριτήριά του, όμως, αλλάζουν όταν πρόκειται για τα βασικά αγαθά διατροφής, οπότε η προτεραιότητα δίνεται στην ποιότητα του προϊόντος και την εμπιστοσύνη στη μάρκα του, όχι τόσο στην τιμή του. Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι έχει καταχωρηθεί στη συνείδηση του καταναλωτή ως προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας, ενώ ως μάρκα έχει αγαπηθεί για τη συνεχή προσφορά της στην κοινωνία και τον άνθρωπο. Γι’ αυτό, άλλωστε, παραμένει σταθερά πρώτη στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

σελφ σέρβις: Πέραν του ότι ο καταναλωτής επιλέγει πλέον φθηνότερα προϊόντα, προσέχοντας τις επιλογές του, διακρίνετε άλλα ποιοτικά στοιχεία στην αλλαγή της συμπεριφοράς του;

Τρύφωνας Τζέλης: Η οικονομική κρίση, αλλάζοντας εντελώς την αγορά, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη τη δομή της συμπεριφοράς του Έλληνα καταναλωτή, που υπήρξε ανέμελη. Η κρίση δημιούργησε ένα νέο μοντέλο κατανάλωσης, άρα με πιο μόνιμα στοιχεία αγοραστικής συμπεριφοράς, το οποίο εξελίσσεται με τον χρόνο. Ο καταναλωτής της κρίσης απέκτησε αρχικά σύνεση στις αγορές του, περιόρισε τις δαπάνες του και έμαθε να κάνει τις αγορές του με λίστα. Μέσα από την εμπειρία της μακρόχρονης ύφεσης έγινε, ταυτόχρονα, πιο ώριμος, πιο υποψιασμένος αγοραστής. Έτσι, πλέον αναζητά την ιδανική σχέση ποιότητας/τιμής και τη διεκδικεί με τις επιλογές του.

Στο μεταξύ, άλλαξε τις συνήθειές του, την καθημερινότητά του, τον τρόπο της διασκέδασής του. Στράφηκε στην οικογένεια, στους φίλους και εντέλει «στο σπίτι». Γι’ αυτό, άλλωστε, οι δαπάνες του για τα τρόφιμα παρέμειναν λίγο ως πολύ σταθερές, ενώ αντίθετα οι αγορές μη τροφίμων και οι δαπάνες του για τη γαστρονομία εκτός σπιτιού μειώθηκαν κατακόρυφα. Στο πλαίσιο αυτό, μπορούμε να πούμε ότι οι έννοιες της ποιότητας και της οικονομίας, σε συνδυασμό μεταξύ τους, απέκτησαν νέο περιεχόμενο και αξία στη νέα καθημερινότητα του καταναλωτή.

Καινοτομία κι εξωστρέφεια
σελφ σέρβις: Τι προβλέπουν τα επενδυτικά πλάνα της Χήτος ΑΒΕΕ για την επόμενη τριετία;

Τρύφωνας Τζέλης: Για εμάς η κρίση αποτελεί πρόκληση, γι’ αυτό δεν αφεθήκαμε ούτε λεπτό. Συνεχίζουμε να διατηρούμε τα μερίδιά μας, επενδύουμε χωρίς δανεισμό, απορροφήσαμε εξ ολοκλήρου τις νέες μειώσεις μισθών που προέκυψαν από την εφαρμογή του μνημονίου και αφορούσαν στην αύξηση της φορολογίας εισοδήματος και τις ασφαλιστικές εισφορές, ανανεώσαμε τη γυάλινη φιάλη μας, λανσάραμε νέους κωδικούς. Συνεχίζουμε επενδύοντας στην καινοτομία, σε νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, στη δημιουργία νέας επιπλέον γραμμής γυάλινης συσκευασίας και νέων προϊόντων. Το μεγάλο μας στοίχημα, όμως, παραμένει η επιτυχία του πλάνου εξαγωγών.

Η καινοτομία και η εξωστρέφεια αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της επιχειρηματικής μας φιλοσοφίας και εστιάζουμε πλέον μεγάλο μέρος της στρατηγικής μας στον τομέα των εξαγωγών. Η Χήτος ΑΒΕΕ είναι μια ελληνική οικογενειακή επιχείρηση, με 57 χρόνια ιστορίας. Στόχος μας, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, είναι να αντιστρέψουμε το κλίμα, δημιουργώντας νέο μοντέλο ανάπτυξης και προοπτικής. Να συνδέσουμε το προϊόν μας, το Ζαγόρι, με την πρόοδο και την εξέλιξη.

Το στοίχημα των εξαγωγών
σελφ σέρβις: Μιλήστε μας ειδικότερα, λοιπόν, για τις εξαγωγικές επιδόσεις της εταιρείας σας.

Τρύφωνας Τζέλης: Αυτή τη στιγμή το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι βρίσκεται σε 17 χώρες στον κόσμο, ενώ τρεις νέες συμφωνίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Η Χήτος ΑΒΕΕ είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία σε εξαγωγές νερού. Μας δίνει τεράστια ικανοποίηση να βλέπουμε το προϊόν μας, το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι, να είναι τοποθετημένο από την Αυστραλία μέχρι τον Καναδά και από τα Αραβικά Εμιράτα μέχρι την Αφρική. Και μας κάνει ιδιαίτερα υπερήφανους να δεχόμαστε συγχαρητήρια για την ποιότητα και την αξία του από τους συνεργάτες μας ανά τον κόσμο.

Το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι, είναι αποδεκτό για την ποιότητά του σε όλα τα πλάτη και μήκη της γης. Το μείγμα του εξαγωγικού μας προσανατολισμού είναι επιτυχημένο, επειδή συνδυάζει εξίσου υψηλά ποιοτικά standards και διαδικασίες ασφάλειας και ελέγχου, στοιχεία καινοτομίας και διαφοροποίησης, για τη διαμόρφωση εντέλει προτάσεων που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των αγορών που στοχεύουμε. Ουσιαστικά ο στόχος μας είναι να καθιερώσουμε το προϊόν μας και τις συσκευασίες του ως «άξιους πρεσβευτές» της χώρας μας στο εξωτερικό.

Ο «πόλεμος του νερού»
σελφ σέρβις: Κάποιοι λένε ότι ο επόμενος «παγκόσμιος πόλεμος» θα γίνει για το νερό; Πώς το σχολιάζετε;

Τρύφωνας Τζέλης: Πρόκειται για έναν πόλεμο που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. Η κατασπατάληση των φυσικών πόρων της Γης και η έλλειψη υδάτινων πόρων ώθησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε πολιτικές επιλογές, όπως η τιμολόγηση του νερού και η λήψη μέτρων για την εξοικονόμησή του. Με την άδεια της ΕΕ, λοιπόν, ιδιώτες διαχειριστές-πολυεθνικές επιχειρήσεις αποφασίζουν στο όνομα του περιβάλλοντος και της υγείας για τη διαχείριση ενός κοινού αγαθού των πολιτών… Ευτυχώς η ευρωπαϊκή ήπειρος θεωρείται πλουσιότατη σε υδάτινους πόρους η δε χώρα μας είναι πραγματικά τυχερή, καθώς το υπέδαφός της μπορεί να προσφέρει εκπληκτικής ποιότητας νερό σε όλο τον κόσμο!