Η κατηγορία των pet food, που η συμμετοχή της στο καλάθι του δυτικοευρωπαϊκού νοικοκυριού την κατατάσσει στις δέκα πρώτες του σούπερ μάρκετ, υπόσχεται πορεία σταθερής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.

Η κατηγορία των pet food, που η συμμετοχή της στο καλάθι του δυτικοευρωπαϊκού νοικοκυριού την κατατάσσει στις δέκα πρώτες του σούπερ μάρκετ, υπόσχεται πορεία σταθερής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.

Η ετήσια κατανάλωση των βιομηχανοποιημένων ζωοτροφών για τα μικρά κατοικίδια (σκύλους και γάτες), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ Α.Ε. υπολογίζεται σε περίπου 25 χιλιάδες τόνους και εκτιμάται ότι αποφέρει τζίρο περίπου 25-26 δισ. δρχ. Περίπου τα18 δισ. δρχ. προέρχονται από τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ τα υπόλοιπα από εκείνες των pet shops. Κατά την τελευταία τετραετία η αγορά της κατηγορίας παρουσιάζει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σε αξία περίπου 7%-8%.

Σύμφωνα όμως με τις εκτιμήσεις της εταιρίας ΡΟΗ Α.Ε., η ετήσια κατανάλωση των προϊόντων της κατηγορίας το 1999 ανήλθε σε περίπου 33 χιλιάδες τόνους, που απέδωσαν τζίρο 18-20 δισ. δρχ., εκ των οποίων περίπου τα 11,5 δισ. δρχ. προήλθαν από τα σούπερ μάρκετ.

Από την εταιρία ΣΕΛΕΚΤΑ ΑΕΕ εκτιμάται ότι η ετήσια κατανάλωση των προϊόντων της κατηγορίας είναι περίπου 35 χιλιάδες τόνοι, εκ των οποίων οι 3.000 παράγονται στην Ελλάδα (κυρίως κομμένο ρύζι, ζυμαρικά κ.ά.).

Ποσοτική αύξηση της διανομής

Όπως και στα στοιχεία της κατανάλωσης, έτσι και στα στοιχεία για τα μερίδια των καναλιών διανομής υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ των εκπροσώπων της αγοράς.

Το 65% της διανομής των προϊόντων της κατηγορίας γίνεται από τα σούπερ μάρκετ, το υπόλοιπο 35% από τα pet shops. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της AC Nielsen, τα καταστήματα τροφίμων κατά την τελευταία διετία παρουσίασαν μια αύξηση των πωλήσεών τους στα προϊόντα της κατηγορίας της τάξης του 10% σε αξία και του 15% σε όγκο (πηγή: ΡΟΗ). Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΕΛΕΚΤΑ, η σχέση των μεριδίων διανομής μεταξύ σούπερ μάρκετ και pet shops είναι 57%/43%, ενώ σύμφωνα με τη διαφορετική εκτίμηση της εταιρίας ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ ΑΕΒΕ η σχέση αυτή είναι 70%/30% και είναι σταθερή. Κοινή εκτίμηση όλων είναι ότι το “άνοιγμα” της αγοράς των ζωοτροφών pet ευνοεί την ποσοτική επέκταση των μεριδίων και των δύο καναλιών διανομής. Το 95% των pet ζωοτροφών που προσφέρονται από την ελληνική αγορά είναι εισαγόμενες.

Σε ποσοστό 65% επί του συνόλου της αγοράς προτιμάται η κονσέρβα (νωπή τροφή) και κατά 35% η ξηρά τροφή. Στο ράφι του σούπερ μάρκετ κυριαρχεί κατά 80% η κονσέρβα -το μερίδιο της ξηράς τροφής είναι 20% (πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ). Στο σύνολο της αγοράς το 30% της ξηράς τροφής είναι premium και το 70% είναι standard (πηγή: ΡΟΗ).

Εξαιρετικά μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης

Σήμερα στη χώρα μας υπολογίζεται ότι διατρέφονται κατ’ οίκον περίπου 1,5 εκατομμύρια γάτες και 700 ή 800 χιλιάδες σκύλοι (σ.σ: σημαντική απόκλιση παρουσιάζουν οι εκτιμήσεις κυρίως ως προς τον πληθυσμό των οικόσιτων γατών, απόκλιση της τάξης του +-100%. Πάντως, ο πληθυσμός των 1,5 εκατομμυρίων -πηγή ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ- συμπεριλαμβάνει εν δυνάμει το μεγάλο πλήθος των μικρών αιλουροειδών που, διατηρώντας αυτονομία κινήσεων, βρίσκουν πάντα ένα πιάτο γεμάτο δίπλα στις πόρτες των φιλόζωων…).

Ο πληθυσμός των κατοικίδιων εκτιμάται ότι αυξάνεται ετησίως με ρυθμό 3%-4%. Ωστόσο, πολύ σημαντικότερος (ως ένδειξη για τις τάσεις της αγοράς) είναι ο ρυθμός της αλλαγής του τρόπου της διατροφής τους, δηλαδή η πρόοδος του βαθμού της “θερμιδικής κάλυψής” τους από τις βιομηχανικά παραγόμενες τροφές. Στην Ελλάδα σήμερα ο συντελεστής της κάλυψης των μικρών κατοικίδιων, με τις θερμίδες που προσφέρουν οι βιομηχανοποιημένες ζωοτροφές, εκτιμάται περίπου στο 19%-20% για τις γάτες και μόλις στο 8%-9% για τους σκύλους, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 55%. Από αυτή την άποψη η δυνητική ανάπτυξη της αγοράς των βιομηχανοποιημένων ζωοτροφών στη χώρα μας, στην πορεία της προσέγγισης του ευρωπαϊκού μέσου όρου, είναι εξαιρετική (πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ).

Μια από τις 10 πρώτες κατηγορίες προϊόντων σε ζήτηση στην Ευρώπη

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αγορές όπως της Γαλλίας, της Αγγλίας και της Γερμανίας, η συχνότητα της συμμετοχής των ζωοτροφών στο καλάθι του νοικοκυριού είναι τέτοια, που κατατάσσει την κατηγορία τους στις δέκα πρώτες σε ζήτηση από τα σούπερ μάρκετ. Όπως εκτιμάται, περίπου το 35%-40% των δυτικοευρωπαϊκών νοικοκυριών φιλοξενούν μικρά κατοικίδια ζώα (από 20 εκατομμύρια μικρά τετράποδα ζουν στα βρετανικά και τα γερμανικά νοικοκυριά και 15 εκατομμύρια στα γαλλικά!).

Σήμερα στην Ελλάδα ήδη άρχισε να διαμορφώνεται μια ισχυρή τάση θερμιδικής κάλυψης των οικόσιτων κυρίως από τις ξηρές τροφές, καθώς αυτές προσφέρουν, ανά μονάδα βάρους, τριπλάσιο αριθμό θερμίδων από τις νωπές (π.χ. η νωπή τροφή -κονσέρβα για γάτες κατά μ. ο. προσφέρει ανά 100 γρ. 65-70 θερμίδες, ενώ 100 γρ. ξηράς τροφής προσφέρουν 250 θερμίδες). (Πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ).

Το ράφι της… γάτας

Κατά μέσο όρο μια σούπερ premium ξηρά τροφή για γάτες κοστίζει 1.700-2.000 δρχ. το κιλό, ενώ οι μέσης τιμής τροφές αυτής της υποκατηγορίας περίπου 700 δρχ. και των οικονομικότερης τιμής περίπου 300 δρχ. το κιλό. Αντίστοιχα, μια κονσέρβα, της οποίας η σούπερ premium εκδοχή είναι η ατομική μερίδα, κοστίζει περίπου 1.700 δρχ. το κιλό, οι μέσης τιμής κονσέρβες αυτής της υποκατηγορίας περίπου 600 δρχ. και των οικονομικότερης τιμής περίπου 400 δρχ. ανά κιλό. Και στις δύο υποκατηγορίες η διαφορά κόστους μεταξύ των μέσης και οικονομικότερης τάξης προϊόντων είναι ασύγκριτα μικρότερη από τη διαφορά τους με την σούπερ premium τάξη κόστους. Όμως, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται ένα είδος “διχοτόμησης” της προσφοράς προς τις περιοχές του κόστους των δύο άκρων (τα προϊόντα της μεσαίας περιοχής τείνουν είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω).

Στο ράφι του σούπερ μάρκετ η κονσέρβα των 400 γρ. κατέχει περίπου τα 4/5 της προτίμησης των κονσερβών της τροφής για τις γάτες. Τελευταία αναπτύσσεται η προσφορά των ατομικών μερίδων του ενός γεύματος (συσκευασίες των 100 γρ.), οι οποίες ήδη κατέχουν το 16% της αγοράς. Το υπόλοιπο -περίπου 5%- αφορά τις κονσέρβες των 200 γρ. (από τις οποίες ξεκίνησε η αγορά για να περάσει κατόπιν στις κονσέρβες των 400 γρ. και να καταλήξει στην πρόταση των ατομικών μερίδων).

Η προτίμηση στις διαφορετικές συσκευασίες της ξηράς τροφής για τις γάτες στο σούπερ μάρκετ, περίπου μοιράζεται μεταξύ των συσκευασιών των 400 γρ. από τη μια και των 1½ ή δύο κιλών από την άλλη (πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ).

Το ράφι του… σκύλου

Κύριος παράγοντας στην επιλογή μεγέθους συσκευασίας τροφής για το σκύλο είναι το μέγεθος/βάρος του ζώου (κυμαίνεται μεταξύ 4 και 75 κιλών, ανάλογα με τη ράτσα του σκύλου). Κατά κανόνα το μέσο βάρος των σκύλων που φιλοξενούν τα ελληνικά νοικοκυριά είναι περί τα 15 κιλά (ειδικότερα εκτιμάται ότι κατά το 50% του πληθυσμού τους είναι κάτω των 15 κιλών).

Ένας σκύλος μέχρι 15 κιλά χρειάζεται 400-800 γρ. νωπής τροφής ανά γεύμα. Όμως ένα ζώο βάρους 40 κιλών χρειάζεται περίπου 1½ κιλά ανά γεύμα. Η προτίμηση τύπου κονσέρβας που κυριαρχεί κατά 50% (ράφι σούπερ μάρκετ), με βάση τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού των σκύλων στη χώρα μας είναι βάρους 1.200 γρ. Ακολουθούν, με προτίμηση σε ποσοστό 30%, οι κονσέρβες των 400 γρ. και με 20%, οι κονσέρβες των 800 γρ. (η αγορά ξεκίνησε από τις κονσέρβες των 400 γρ., στράφηκε στις κονσέρβες των 800 γρ. και για λόγους εξοικονόμησης προσανατολίστηκε στη λύση των 1.200 γρ. ή των φτηνών κονσερβών των 1.600 γρ.).

Η προτίμηση στις διαφορετικές συσκευασίες της ξηράς τροφής για τους σκύλους στο σούπερ μάρκετ μοιράζεται ως εξής: Υπέρ των συσκευασιών των 3 και 4 κιλών το 60% και υπέρ των συσκευασιών των 1½ το υπόλοιπο 40% (η ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ στις εκτιμήσεις της δεν συνυπολογίζει το μέγεθος της αγοράς των σκυλοτροφών με νιφάδες δημητριακών και ρύζι).

Η αγορά των αξεσουάρ

Με επιφύλαξη εκτιμάται ότι:

  • Η υποκατηγορία των σνακ ζωοτροφών (που άλλοι την περιλαμβάνουν στην αγορά των αξεσουάρ κι άλλοι όχι) υπολογίζεται ότι αποφέρει ετήσιο τζίρο περίπου 2-3 δισ. δρχ.
  • Η βραδυκίνητη, σε σχέση με τις ζωοτροφές, κατηγορία των αξεσουάρ για τα μικρά κατοικίδια (χωρίς τη συμμετοχή των σνακ) εκτιμάται ότι αποφέρει ετησίως περίπου 4 ή 5 δισ. δρχ. Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, σ’ ένα τέτοιο μέγεθος τζίρου το πιθανότερο είναι να συμμετέχουν και οι ετήσιες πωλήσεις των αξεσουάρ για τα οικόσιτα πουλιά και ψάρια.
  • Ετησίως αγοράζονται 3 ή 4 χιλιάδες τόνοι άμμου υγιεινής για τις γάτες, λιανικής τιμής κατά μ.ο. 200-300 δρχ. το κιλό (επί το πλείστον σε πεντόκιλα συσκευασιών). Η βασική κατηγοριοποίηση της άμμου υγιεινής αναφέρεται σε premium (δημιουργίας σβόλων κατακράτησης των υγρών) και σε κοινή (ελευθέρας ροής των υγρών ή μη) και η δευτερεύουσα σε αρωματική και μη. Το 90% του όγκου των πωλήσεων αφορά στην κοινή και στην φτηνή άμμο και το 10% τους τύπους premium (η κίνηση των οποίων καλύπτει περίπου το 25% του ετήσιου τζίρου του προϊόντος). Η άμμος υγιεινής αφήνει μικρά περιθώρια κέρδους στο εμπόριο, αλλά η παρουσία της στο ράφι είναι απαραίτητη.

Τάση ανάπτυξης των private labels

Κατά μέσο όρο, στη δυτικοευρωπαϊκή αγορά το μερίδιο των private labels της κατηγορίας των pet foods είναι περίπου 20%. Το 1998 το μερίδιό τους στο ελληνικό σούπερ μάρκετ είχε περιοριστεί στο 6%, λόγω της έντασης του ανταγωνισμού των δύο επικεφαλής της αγοράς, της ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ και της NESTLE (Friskies), οι οποίες ελέγχουν περίπου τα 4/5 της αγοράς των σούπερ μάρκετ. Σήμερα υπολογίζεται ότι το μερίδιο των private labels έχει ανακάμψει και κατέχει το 10%, ενώ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί, όχι όμως περισσότερο από 14% (πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της AC Nielsen, την τελευταία διετία ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του μεριδίου των private labels ήταν 10% σε όγκο. Ειδικότερα, μεταξύ 1998 και 1999 οι κονσέρβες για σκύλους διπλασιάστηκαν, οι κονσέρβες για τις γάτες αυξήθηκαν κατά 3/4, ενώ η ξηρά τροφή για γάτες από 2,3% το 1998 ανέβηκε στο 7% το 1999 και η ξηρά τροφή για σκύλους, αντιστοίχως, αυξήθηκε από 3,8% σε 4,2%. Ο σταθμισμένος μέσος όρος της διαφοράς τιμής μεταξύ επωνύμων και private labels προϊόντων είναι περίπου -25% (πηγή: ΡΟΗ). Η ΣΕΛΕΚΤΑ εκτιμά ότι το μερίδιο αγοράς των private labels σήμερα είναι περίπου 20% και ότι κατά τα 4/5 αφορά τροφές σε κονσέρβα.

Νέα προϊόντα: βροχή προτάσεων στους φιλόζωους

ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ

Η εταιρία, στο διάστημα της τελευταίας χρονιάς τοποθέτησε στο κανάλι των pet shops τη σούπερ premium σειρά ζωοτροφών ADVANCE. Επίσης, προχώρησε στο λανσάρισμα των σειρών α) των υγρών τροφών για σκύλους PEDIGREE-Fortivil, β) των ξηρών τροφών για τις γάτες WHISKAS και γ) των καινοτόμων τροφών για γάτες, με γεμιστές κροκέτες, WHISKAS Supreme, καθώς και των ατομικών μερίδων νωπών τροφών WHISKAS (τρεις ποικιλίες σε συσκευασίες fresh pack).

Η εταιρία, που την τελευταία τριετία έχει “μερίδιο φωνής” και διαφημιστικής δαπάνης περίπου 60% επί του συνόλου της διαφήμισης της κατηγορίας, υποστηρίζει τα προϊόντα της στα σούπερ μάρκετ με δειγματοδιανομές και κουπονοδιανομές, με προσφορές μειωμένης τιμής (γνωριμίας) ή επιπλέον προϊόντος και με δεύτερα σημεία πώλησης στα καταστήματα. Στην ευρύτατη συλλογή των προϊόντων της περιλαμβάνονται οι επωνυμίες PEDIGREE, CHAPPI, CESAR, LOYAL, ADVANCE για τους σκύλους και SHEBA, WHISKAS, KITEKAT, BREKKIES και ADVANCE για γάτες, καθώς και οι άμμοι υγιεινής για γάτες CATSAN και THOMAS.

ΡΟΗ

Η εταιρία, εμπλουτίζοντας την παρουσία της συλλογής των ζωοτροφών LE CHEF στο ράφι του σούπερ μάρκετ (κονσέρβες των 1.200 γρ. και 400 γρ. για σκύλους και των 400 γρ. για γάτες), προ εξαμήνου τοποθέτησε και τις ατομικές μερίδες των 100 γρ. για γάτες (δισκάκι). Εντός του καλοκαιριού πρόκειται να λανσάρει τις ατομικές μερίδες των 300 γρ. (δισκάκι) και την οικονομική κονσέρβα MENU BY LE CHEF για σκύλους. Σύντομα αναμένεται ότι θα τοποθετήσει στα σούπερ μάρκετ και κονσέρβες με ζυμαρικά και καρότα για σκύλους, καθώς και κονσέρβες πατέ-τροφής για γάτες των 400 γρ. Έχοντας ήδη εμπλουτίσει συνολικά τη συλλογή της (για σκύλους και γάτες) με νέες γεύσεις, η εταιρία πρόσφατα “ανοίχθηκε” στο κανάλι των pet shops, τοποθετώντας τη συσκευασία των 20 κιλών ξηρής τροφής για σκύλους.

Η συλλογή LE CHEF υποστηρίζεται από πέρυσι με τηλεοπτική διαφήμιση και με προωθητικές ενέργειες στα σημεία πώλησης, που περιλαμβάνουν δραχμικές εκπτώσεις και προσφορές του τύπου “3+1”. Η επωνυμία LE CHEF διαθέτει και σειρά αξεσουάρ, που προβάλλεται με δικό της stand στα σημεία πωλήσεων.

PET LΕADER

Η εταιρία, που αντιπροσωπεύει τις διεθνείς επωνυμίες EUKANUBA και IAMS αποκλειστικά για το κανάλι των pet shops, προχώρησε σε έντυπη διαφημιστική καμπάνια προβολής των τροφών EUKANUBA για σκύλους στα περιοδικά ευρείας κυκλοφορίας (δίμηνο Μαίου-Ιουνίου). Πρόκειται για καμπάνια γνωριμίας της επωνυμίας με την ελληνική κατανάλωση, στην οποία προτείνει σήμερα μια πλήρη σειρά σούπερ premium προϊόντων διατροφής για σκύλους κάθε ράτσας, ηλικίας και βαθμού ευαισθησίας (10 προϊόντα, τεσσάρων μεγεθών συσκευασίας το καθένα).

ΣΕΛΕΚΤΑ

Πρόσφατα η εταιρία, που κινεί την επωνυμία των κονσερβών PREMIER, τοποθέτησε στην αγορά -κυρίως των pet shops- σειρά κωδικών νωπής και ξηρής τροφής για σκύλους και γάτες, την προώθηση των οποίων στηρίζει με ενέργειες του τύπου “στα 10 το 1 δωρεάν”.

ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ

Η εταιρία παράγει και προωθεί ρύζι κομμένο, νιφάδες ρυζιού και κροκέτες ζυμαρικών για τη διατροφή των σκύλων. Επίσης, με κύριο όχημα τις κονσέρβες για σκύλους IVAN, εισάγει και προωθεί νωπές και ξηρές τροφές για γάτες και σκύλους, καθώς και άμμο υγιεινής. Η εταιρία ακολουθεί πολιτική χαμηλών τιμών χωρίς παροχές.

ΠΑΣΣΑΛΗΣ ΑΕΒΕ

Την τελευταία διετία η εταιρία εισάγει και εμπορεύεται συστηματικότερα τροφές για σκύλους και γάτες, τις οποίες τοποθετεί κατά 74% σε μικρομεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και κατά 26% στο κανάλι των pet shops. Η εταιρία, που κινεί την επωνυμία ζωοτροφών BONNIE, εδώ και ενάμιση χρόνο διανέμει τις κονσέρβες SIVAS για σκύλους και MISHA για γάτες (προέλευση Δανίας). Στα pet shops διαθέτει τις συσκευασίες των 20, των 10 και των 1½ κιλών ξηρής τροφής της επωνυμίας SIVAS. Yποστηρίζει τα προϊόντα της με εκπτωτικές και ποσοτικές προσφορές.

Ο έντονος ανταγωνισμός στην κατηγορία τα τελευταία χρόνια και ο αυξανόμενος αριθμός των μικρών ανεξάρτητων (σε πολλές περιπτώσεις ευκαιριακών) εισαγωγέων, έχει οδηγήσει στη συμπίεση των τιμών και στην αύξηση των προσφορών προς τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, η διαφημιστική δαπάνη για τα προϊόντα της κατηγορίας το 1999 ανήλθε σε 527 εκ. δρχ., έναντι 435 εκ. δρχ. το 1998 και 465 εκ. δρχ. το 1997. Φέτος αναμένεται αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης.

"Φωτιές" από την P&G στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό

Πέρυσι τον Αύγουστο η αμερικάνικη πολυεθνική εταιρία IAMS εξαγοράστηκε από την PROCTER & GABLE. Πρόσφατα η τελευταία προχώρησε σε μια γιγαντιαία κίνηση τοποθέτησης των προϊόντων IAMS σε όλα τα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ. Μια αναμενόμενη αντίστοιχη κίνηση της P&G στην αγορά της γηραιάς ηπείρου εκτιμάται ότι θα επιφέρει σημαντικές ανακατατάξεις στον ανταγωνισμό.

ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ PET (σε όγκο)





ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΩΝ PET

Σκυλοτροφές: 55%

Γατοτροφές : 45%

ΚΟΝΣΕΡΒΕΣ

65%

Σκύλου: 62%

Γάτας: 72%

ΞΗΡΗ ΤΡΟΦΗ

35%

Σκύλου: 38%

Γάτας : 28%

Σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία και τις εκτιμήσεις της EUKANUBA, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης σε όγκο της ελληνικής αγοράς pet ζωοτροφών (σκύλου και γάτας) κατά την επόμενη πενταετία θα είναι 5% για την κονσέρβα και 8,5% για την ξηρά τροφή. Η διεθνής εταιρία εκτιμά ότι:

  • Σήμερα στην Ελλάδα μόνο κατά 18% τα μικρά κατοικίδια διατρέφονται με βιομηχανοποιημένες ζωοτροφές. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη κυμαίνεται μεταξύ 30% και 60%.
  • Ο συσχετισμός στην προτίμηση ξηρών και νωπών ζωοτροφών συνολικά στην Ευρώπη είναι 60/40 υπέρ των ξηρών τροφών -ακραίο παράδειγμα αγοράς που κυριαρχεί η ξηρά τροφή είναι του Ισραήλ, που η σχέση αυτή είναι 90/10.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της AC Nielsen, κατά την τελευταία διετία η αγορά των τροφών για γάτες παρουσίασε ρυθμό αύξησης 6%-8% και των τροφών για σκύλους 10%-12%.

ΠΗΓΗ: PET LEADER (EUKANUBA)

ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΜΕΡΙΔΙΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΝΩΠΩΝ ΚΑΙ ΞΗΡΩΝ ΤΡΟΦΩΝ (%)*







ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ (%)

PET SHOPS (%)

ΚΟΝΣΕΡΒΕΣ για σκύλους

69

31

ΚΟΝΣΕΡΒΕΣ για γάτες

52

48

ΞΗΡΕΣ ΤΡΟΦΕΣ για σκύλους

35

65

ΞΗΡΕΣ ΤΡΟΦΕΣ για γάτες

54

46

* Τα ποσοστιαία μεγέθη αναφέρονται σε όγκο και σε αξία.

ΠΗΓΗ: ΣΕΛΕΚΤΑ

ΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ

Τα διατροφικά ενδεχόμενα για τον τετράποδο συγκάτοικο ενός καταναλωτή, π.χ. το σκύλο, είναι τα εξής: Να τρώει είτε αγορασμένη έτοιμη τροφή, είτε από το φαγητό της οικογένειας, είτε να “βράζει η κατσαρόλα” για λογαριασμό του. Στην τελευταία περίπτωση έχει υπολογιστεί ότι ένα κιλό μαγειρεμένης τροφής, πλήρους και ισορροπημένης (κρέας ή κοτόπουλο, δημητριακά, λαχανικά κλπ), κοστίζει περίπου 1.000 δρχ. Να γιατί οι (κατά μ.ο.) 550 δρχ. το κιλό της έτοιμης τροφής σε κονσέρβα ελκύει όλο και περισσότερους κυνόφιλους. Η δε ξηρά τροφή είναι πιο συμπυκνωμένη: Κυριολεκτικώς, διότι με τριπλάσιο αριθμό θερμίδων έχει υγρασία που κυμαίνεται στο 9% -έναντι του 80% της νωπής- και μεταφορικώς διότι είναι, κατά μ.ο., φτηνότερη ακόμα 100 δρχ. (450 δρχ.). (Πηγή: ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ)

Αποφασίζει αυτός που αγοράζει ή αυτός που τρώει;

Οι παράγοντες που οδηγούν τον καταναλωτή στην επιλογή “διατροφικού κανόνα” για το ζώο του είναι:

  • Οι σχέσεις αγάπης με το ζώο του και ισορροπίας με το πορτοφόλι του.
  • Η σχέση “καθήκοντος” του ζώου έναντι του τροφού του (τα κυνηγητικά σκυλιά και τα σκυλιά φύλακες χρήζουν διαφορετικής φροντίδας για να είναι αποδοτικά).
  • Η ηλικία του ζώου και τα πιθανά προβλήματα της υγείας του.
  • Η ικανοποίηση του ζώου από την κατανάλωση της μιας ή της άλλης μάρκας τροφής.

Οι παράγοντες αυτοί μπορούν να αξιοποιούνται επικοινωνιακά κατά περίπτωση προγράμματος προώθησης πωλήσεων.

Υπ΄όψιν ότι:

  • Η γάτα δεν υποφέρει τη διατροφική μονοτονία και είναι περισσότερο εξαρτημένη από τις έτοιμες τροφές (καθ’ ότι αμιγώς σαρκοβόρο). Το ράφι χρειάζεται πέντε ή έξι ποικιλίες γατοτροφών.
  • Ο σκύλος είναι πιο βολικός, αλλά χρειάζεται κι αυτός τουλάχιστον τρεις ποικιλίες τροφών.
  • Η σύνθεση του μενού των ζωοτροφών στο ράφι -είτε για σκύλους είτε για γάτες- πρέπει να παρακολουθεί τη βασική σύνθεση πρωτεϊνών του διατροφικού μενού των ανθρώπων (κόκκινα-λευκά κρέατα και ψάρι).