Μέσα σε αντίξοες συνθήκες, με απουσία κεφαλαίων και με ένα κράτος διακείμενο εχθρικά απέναντι σε κάθε προοδευτική κίνηση, το ελληνικό λιανεμπόριο κατάφερε να απαλλαγεί από τη μιζέρια του μικρομάγαζου και να δημιουργήσει με την πάροδο των χρόνων ένα δυναμικό κλάδο. Την εξέλιξη του λιανεμπορίου κατά την προηγούμενη τριακονταετία, όπως αυτή σκιαγραφείται μέσα στα τεύχη του περιοδικού μας, θα επιχειρήσουμε να παρουσιάσουμε συνοπτικά σε αυτό το επετειακό τεύχος.

Η πορεία του ελληνικού λιανεμπορίου τα τελευταία 30-35 χρόνια θα άξιζε να γίνει αντικείμενο γραφής ενός συγγραφέα σαν τον Ονορέ Ντε Μπαλζάκ. Όπως εκείνος αποτύπωσε στα γραπτά του την άνοδο της καπιταλιστικής κοινωνίας στη Γαλλία του 19ου αιώνα, θα μπορούσε μία δυνατή πένα να περιγράψει σήμερα τις κοινωνικοοικονομικές αλλαγές που εκδηλώθηκαν στην Ελλάδα για πρώτη φορά μετά τον πόλεμο και έλαβαν τρομακτικές διαστάσεις στη δεκαετία του ’70 και του ’80. Τρομακτικές για χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, που είχαν ανθήσει τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες και στη συνέχεια έσβησαν, για να τις διαδεχτούν πιο δυναμικές, πιο οργανωμένες και τελικά πιο μεγάλες ελληνικές λιανεμπορικές εταιρείες. Σε ένα τρίτο κύμα αλλαγών, οι τελευταίες δέχτηκαν με τη σειρά τους την επίθεση ξένων «εισβολέων». Όλες αυτές τις εξελίξεις, που έχουν καταγραφεί στα τεύχη του «σελφ σέρβις» και στις ειδικές εκδόσεις μας, συνοψίζοντας σε τρεις ενότητες:

 1. Η εξέλιξη της ελληνικής αγοράς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.

2. Η λανθασμένη στάση του κράτους απέναντι στο λιανεμπόριο.

 3. Η ανάπτυξη του κλάδου των σούπερ μάρκετ.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΛΕΠΕ ΤΕΥΧΟΣ Νο. 306