Η εταιρία ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ - ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε., έχοντας να επιδείξει πολύ καλά οικονομικά αποτελέσματα τα τελευταία χρόνια, επιδιώκει την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, ώστε να αποκτήσει την κεφαλαιουχική δυνατότητα που θα της επιτρέψει την επενδυτική είσοδο στις μεγάλες αγορές της ανατολικής Ευρώπης.

Η εταιρία ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ – ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε., έχοντας να επιδείξει πολύ καλά οικονομικά αποτελέσματα τα τελευταία χρόνια, επιδιώκει την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, ώστε να αποκτήσει την κεφαλαιουχική δυνατότητα που θα της επιτρέψει την επενδυτική είσοδο στις μεγάλες αγορές της ανατολικής Ευρώπης.

"Λάβετε υπόψη σας ότι περισσότεροι από 14.000 τόνοι οσπρίων και ρυζιού, που κυκλοφορούν ως τυποποιημένα προϊόντα σήμερα στην ελληνική αγορά, μπαίνουν στα ελληνικά σπίτια ανά μονάδες συσκευασιών του μισού και του ενός κιλού με το εμπορικό σήμα ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ. Φανταστείτε, λοιπόν, το ποσοτικό και το ποιοτικό μέγεθος της αξίας που εκφράζει η εικόνα μας!", τονίζει με έμφαση ο κ. Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ – ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε. Και συνεχίζει: "Αντιμετωπίζουμε το μέλλον αισιόδοξα διότι η φήμη και η καταξίωση των προϊόντων μας στην ελληνική αγορά είναι δεδομένη. Διότι η εμπιστοσύνη του τελικού καταναλωτή στην επωνυμία μας είναι τόσο μεγάλη, ώστε τα προϊόντα μας έχουν γίνει συνώνυμα της ποιότητας και της αξιοπιστίας".

Επενδύσεις σε εξοπλισμό – σχέδια για νέα προϊόντα

Συζητώντας με τον κ. Καραγεωργίου σχετικά με τους άμεσους στόχους και τα επενδυτικά πλάνα της εταιρίας, μας ενημέρωσε ότι ήδη από τις αρχές του χρόνου βρίσκεται σε εξέλιξη -και εντός του 2000 πρόκειται να ολοκληρωθεί- ένα επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 500 εκ. δρχ., για την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού του εργοστασίου της ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ, προκειμένου να αυτοματοποιηθεί πλήρως η διαδικασία της παραγωγής. Αναφερόμενος στα μεσοπρόθεσμα σχέδια της εταιρίας και ειδικότερα όσον αφορά στην παραγωγή νέων προϊόντων, ο κ. Καραγεωργίου μας είπε ότι ήδη μελετάται η διεύρυνση της ποικιλίας των προϊόντων ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ στην κατεύθυνση του εμπλουτισμού της με νέα είδη φυσικής και υγιεινής διατροφής όπως τα επεξεργασμένα δημητριακά. Επίσης, όπως μας είπε, η εταιρία πρόκειται σύντομα να επεκτείνει τη συλλογή των προϊόντων της pet με νέα είδη ζωοτροφών.

Προμαγειρευμένα φαγητά: είναι ακόμα νωρίς…

Πώς αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο που ενέχει για την κατανάλωση των προϊόντων σας -και όλων εν γένει των τροφίμων που χρειάζονται μαγείρεμα- η ενδυνάμωση της τάσης υπέρ του γρήγορου φαγητού εκτός του σπιτιού; -ρωτήσαμε το συνομιλητή μας. Όπως μας εξήγησε, “μια μερική αντιμετώπιση του προβλήματος είναι να προχωρήσουμε, παράλληλα με την παραγωγή των κλασικών σειρών των προϊόντων μας, στην παραγωγή και προμαγειρευμένων τροφίμων, τα οποία είναι δυνατόν να προσφέρονται σε μορφές ημιέτοιμων γευμάτων. Η σκέψη υπάρχει, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι στα άμεσα σχέδιά μας καθώς, όσο κι αν φαίνεται περίεργο, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη συμβαίνουν σημαντικές εξελίξεις προόδου στον τομέα των προμαγειρευμένων τροφίμων, στη χώρα μας το μέγεθος των τζίρων που επιτυγχάνουν τα τέτοιας επεξεργασίας προϊόντα είναι ελάχιστο. Η ζήτηση ακόμα είναι πολύ χαμηλή. Εξάλλου, το μέγεθος των επενδύσεων σε τεχνολογίες και μηχανήματα για την παραγωγή τους, συγκρινόμενο με την απόδοση που έχουν σήμερα στην ελληνική αγορά, είναι ασύμφορα υψηλό”.

Το χρηματιστήριο θα δώσει το επενδυτικό διαβατήριο

Σε ερώτησή μας σχετικά με το πώς αντιλαμβάνεται και πώς σχεδιάζει μακροπρόθεσμα τις προοπτικές της εταιρίας του, σε ένα περιβάλλον παγκοσμιότητας του ανταγωνισμού, συγκέντρωσης της οικονομίας και υπέρβασης των οικογενειακών επιχειρηματικών σχημάτων, ο κ. Καραγεωργίου μας δήλωσε: “Είναι γεγονός ότι γενικότερα το κλασικό μοντέλο της οικογενειακής επιχείρησης ήδη ολοκληρώνει τον κύκλο του από άποψη δυνατοτήτων ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει ότι στο βαθμό που κάποιες οικογενειακές βιομηχανικές επιχειρήσεις, όπως η δική μας, εξακολουθήσουν μακροπρόθεσμα να λειτουργούν υπό το ισχύον καθεστώς, μοιραία θα παρουσιάσουν μειονεκτήματα στην ανταγωνιστικότητά τους. Για μας, δεδομένου ότι τα οικονομικά μας αποτελέσματα εμφανίζουν μία από τις θετικότερες εικόνες, όχι μόνο μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου μας, αλλά στο σύνολο των ελληνικών βιομηχανικών επιχειρήσεων, ο δρόμος είναι δεδομένος: Η εισαγωγή της εταιρίας στο χρηματιστήριο, προκειμένου να αποκτηθεί η κεφαλαιουχική δυνατότητα και επάρκεια για την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της εντός και εκτός των ελληνικών συνόρων. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος μας στην ερχόμενη διετία".

Όπως μας εξήγησε ο κ. Καραγεωργίου, μόνον έτσι θα καταστεί δυνατή μια σοβαρή προσπάθεια για την οικονομική διείσδυση της εταιρίας -στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης- σε χώρες και αγορές οι οποίες σήμερα εμφανίζουν εξαιρετικά μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, είτε για την εξ’ αρχής δημιουργία θυγατρικών εταιριών βιομηχανικής παραγωγής, είτε για την εξαγορά εκεί εταιριών του κλάδου, είτε για επιχειρηματικές συνεργασίες “…πάντα βιομηχανικού χαρακτήρα”, επιμένει ο συνομιλητής μας, διαπιστώνοντας: “Τέτοιες χώρες και αγορές είναι όλες του πρώην σοσιαλιστικού μπλοκ, οι οποίες σημειωτέον παρουσιάζουν καταπληκτικές ομοιότητες με τη φάση ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κατά τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Το τεράστιο πλεονέκτημα που προσφέρουν -και ακριβώς γι’ αυτό μας ενδιαφέρουν- είναι το μέγεθός τους, καθώς και η προοπτική της ανάπτυξής τους υπό τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης”.

Οι ευκαιρίες εκτός των συνόρων βρίσκονται στις βιομηχανικές επενδύσεις

Αλλά γιατί ο συνομιλητής μας επιμένει στις δραστηριότητες "βιομηχανικού" χαρακτήρα; Όπως μας εξηγεί, “σίγουρα η εξαγωγική δραστηριότητα αποτελεί τη φυσική επέκταση μιας εταιρίας καθώς, προκειμένου να αναπτύσσεται και να ισχυροποιείται, πρέπει να απευθύνει τα προϊόντα της όλο και σε νεότερες μάζες καταναλωτών. Βλέπετε, ο στενός κύκλος των μερικών εκατομμυρίων καταναλωτών της χώρας μας είναι πολύ μικρό μέγεθος για μια εταιρία που φιλοδοξεί να αντέξει στο διεθνή ανταγωνισμό. Ειδικότερα για την περίπτωση του κλάδου μας, δεδομένης της τάσης του σύγχρονου προτύπου ζωής στο φαγητό έξω από το σπίτι, είναι πιθανόν να χαθεί ένα κομμάτι της παραδοσιακής βάσης μας από την εγχώρια κατανάλωση. Αλλά αυτό που ονομάζουμε εμείς “παραδοσιακό πρότυπο” κατανάλωσης στις χώρες που σας ανέφερα, είναι το ισχύον -πολύ περισσότερο που η εκεί βάση της κατανάλωσης είναι ασύγκριτα μεγαλύτερη από την εγχώρια.

Ε, λοιπόν, οι μεμονωμένες προσπάθειες εμπορικής διείσδυσης, που λίγο ως πολύ χαρακτηρίζουν τον κλάδο, παρά το γεγονός ότι κάποιες από αυτές είναι πετυχημένες, δεν μπορεί παρά να αντιμετωπιστούν ως προσωρινή λύση. Ας μη γελιόμαστε, οι σοβαρές επιχειρηματικές ευκαιρίες βρίσκονται στις παραγωγικές-βιομηχανικές παρά στις εμπορικές επεκτάσεις. Διότι είναι ανέφικτο με ένα εργοστάσιο στην Ελλάδα να μπορέσει κάποιος να καλύπτει επαρκώς αγορές τέτοιου μεγέθους -είναι πριν απ’ όλα ασύμφορο. Ταυτόχρονα, όμως, είναι ουτοπικό να θεωρήσει κάποιος ότι, χωρίς ίδια κεφάλαια -ή με κεφάλαια που θα αντλήσει μέσω δανεισμού (και αλίμονο σε όσους επιλέγουν αυτή την οδό)- είναι δυνατόν να προχωρήσει σε επενδυτικά εγχειρήματα αξιώσεων. Να γιατί η εισαγωγή μας στο χρηματιστήριο αποτελεί προτεραιότητα πρώτου μεγέθους”.

Σε ερώτησή μας σχετικά με το πότε ο ίδιος εκτιμά ότι η εταιρία του θα είναι σε θέση να προσδιορίσει συγκεκριμένα την επενδυτική στρατηγική της στην ανατολικοευρωπαϊκή αγορά, ο συνομιλητής μας δήλωσε: "Σίγουρα μετά την εισαγωγή της εταιρίας μας στο ΧΑΑ, οπότε εντός των ορίων ενός πενταετούς πλάνου ανάπτυξης αναμένουμε ότι θα αρχίσουν τα σχέδιά μας να παίρνουν σάρκα και οστά. Στο μεταξύ, ήδη κάνουμε επαφές, συζητήσεις, δηλαδή εκδηλώνεται σχετικά κάποια κινητικότητα…".

Ο δρόμος της συγκέντρωσης άνοιξε. Περάστε…

Υπάρχουν οι προϋποθέσεις ή σκέψεις για την ανάληψη, ενδεχομένως, μιας κοινής επιχειρηματικής πρωτοβουλίας μεταξύ της εταιρίας σας και άλλης, ή άλλων επιχειρήσεων του κλάδου, ώστε στην κατεύθυνση της συγκέντρωσης της οικονομικής δυνατότητάς σας να οικοδομήσετε μια επενδυτική προοπτική όπως αυτή που αναπτύξατε; -ρωτήσαμε τον κ. Καραγεωργίου. “Επαφές και συζητήσεις γίνονται. Κάποιες από αυτές πιθανώς να ευδοκιμήσουν, οπότε να προχωρήσουμε στο δρόμο της συγκέντρωσης του κλάδου μέσω των συνεργασιών, των συγχωνεύσεων ή των εξαγορών. Το μόνο δεδομένο είναι ότι ο δρόμος της συγκέντρωσης είναι ήδη ανοικτός. Μένει να δούμε πόσοι θα τον βαδίσουν μαζί και πόσοι κατά μόνας, υπό την πίεση των νόμων της αγοράς και προς όφελος των μεριδίων των ανταγωνιστών τους. Για την ώρα ακόμα δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο…”.

Κλείνοντας, ο κ. Καραγεωργίου τόνισε: “Η εταιρία μας συμπλήρωσε περίπου τριανταπέντε χρόνια, κερδίζοντας σε γνώση και εμπειρίες τη δύναμη της καθιέρωσης των προϊόντων της σε μια αγορά αναπτυσσόμενη, μεταβαλλόμενη και δύσκολη. Σήμερα, δικαιωμένοι από τους Έλληνες καταναλωτές, πατάμε πολύ γερά στα πόδια μας κι αυτό, αν μη τι άλλο, μας κάνει αισιόδοξους για το μέλλον”.

ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ: 1965-2000

35 χρόνια “νόστιμα προϊόντα από τη μάνα γη”

1965: Ιδρύεται η εμπορική εταιρία ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Ο.Ε. από τους αδελφούς Νίκο και Βαγγέλη Καραγεωργίου (ο πρώτος σήμερα είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας και συνδιευθύνων σύμβουλος ο δεύτερος). Η εταιρία ασχολείται με την εμπορία ρυζιού και οσπρίων. Είναι η εποχή που κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες γόνδολες στα καταστήματα τροφίμων της ελληνικής αγοράς. Τα δύο αδέλφια αντιλαμβάνονται ότι η ανάπτυξη των σελφ σέρβις θα απαιτεί στο μέλλον όλο και περισσότερα τυποποιημένα τρόφιμα και στρέφονται στην αναζήτηση των προϋποθέσεων για την τυποποίηση των προϊόντων που εμπορεύονται.

1968: Η εταιρία αγοράζει τις πρώτες μηχανές τυποποίησης και ως βιοτεχνία πλέον, εγκατεστημένη στην περιοχή του Αιγάλεω, τυποποιεί και εμπορεύεται τα προϊόντα της -αρχικά μόνο στην Αθήνα- με το εμπορικό σήμα ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ.

1974: Με τη δημιουργία του ιδιόκτητου εργοστασίου της εταιρίας στην περιοχή της Νίκαιας στον Πειραιά και την αγορά νέου μηχανολογικού εξοπλισμού, η παραγωγή των προϊόντων ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ αυξάνεται σημαντικά. Ως το τέλος της δεκαετίας του ’70 το δίκτυο διανομής της εταιρίας επεκτείνεται, μέσω περίπου τριάντα αντιπροσώπων διανομέων και ειδικών συνεργατών της, σε όλη την Ελλάδα.

1981: Η εταιρία επενδύει στην αγορά ενός νέου μεγαλύτερου εργοστασίου -έκτασης περίπου 6.000 τ.μ. στην περιοχή του Ρουφ- και στην ανανέωση του μηχανολογικού της εξοπλισμού με συστήματα αυτοματοποίησης των γραμμών της παραγωγής. Μετατρέπεται σε Α.Ε. και μετονομάζεται σε ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ – ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε. Με την εγκατάσταση και λειτουργία ενός σύγχρονου ορυζόμυλου στη νέα παραγωγική μονάδα, οι διαδικασίες επεξεργασίας και τυποποίησης του ρυζιού καθετοποιούνται και η συλλογή των ρυζιών ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ επεκτείνεται, περιλαμβάνοντας όλες τις ποικιλίες του προϊόντος.

Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’80 η εταιρία επεξεργάζεται και τυποποιεί συνολικά δέκα ποικιλίες ρυζιών (συμπεριλαμβανομένων του υγροθερμικής επεξεργασίας κίτρινου ρυζιού, του φυσικού μη αποφλοιωμένου ρυζιού και των εξωτικών ειδών Basmati και Thai) και περίπου είκοσι ποικιλίες οσπρίων. Οι ολοκληρωμένες σειρές προϊόντων με το εμπορικό σήμα ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ κυριαρχούν πλέον ως leader στην αγορά των τυποποιημένων οσπρίων και ρυζιών.

1990: Η εταιρία δημιουργεί ένα κέντρο διανομής των προϊόντων της στη βόρεια Ελλάδα με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα αρχίζει τις εξαγωγικές της δραστηριότητες στις αγορές των Βαλκανίων (Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία), ενώ τοποθετεί τα προϊόντα της και σε αγορές με σημαντική παρουσία του απόδημου ελληνισμού (Γερμανία, ΗΠΑ).

1997: Ξεκινάει η παραγωγή και διάθεση στην αγορά μιας σχετικά μικρής συλλογής προϊόντων pet της εταιρίας.

1998: Η ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ -ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε. πιστοποιείται κατά το ΙSO 9002.

Σήμερα η εταιρία επεξεργάζεται και τυποποιεί περίπου 15 χιλιάδες τόνους προϊόντων ετησίως (η παραγωγή της σχεδόν ισοκατανέμεται μεταξύ των δύο κατηγοριών προϊόντων). Το 95% των προϊόντων της διατίθεται σε συσκευασίες λιανικής πώλησης του μισού και του ενός κιλού. Το υπόλοιπο 5% μοιράζεται στις ειδικές συσκευασίες για την τροφοδοσία του catering και στις εξαγωγές. Εξαιρέσει των εξωτικών ειδών ρυζιού, όλες τις υπόλοιπες ποικιλίες του προϊόντος η εταιρία τις προμηθεύεται από την εγχώρια πρωτογενή παραγωγή, ενώ το 75% της παραγωγής της σε όσπρια στηρίζεται στην προμήθεια πρώτης ύλης κυρίως από τις ΗΠΑ.

Ετήσιος τζίρος άνω των 5,5 δισ. δρχ.

Σήμερα, η ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ -ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε. παρουσιάζει ετήσιο κύκλο εργασιών που υπερβαίνει τα 5,5 δισ. δρχ. Η μέση αύξηση της παραγωγής της κατά την τελευταία τριετία είναι της τάξης του 16%. Στο πελατολόγιό της ανήκουν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ υπολογίζεται ότι τα προϊόντα της είναι τοποθετημένα περίπου σε 10 χιλιάδες μεγάλα και μικρά σημεία πώλησης τροφίμων σε όλη την Ελλάδα. Το δίκτυο πωλήσεων και διανομών της εταιρίας παρέχει στους πελάτες της ολοκληρωμένη υποστήριξη υπηρεσιών μερτσαντάιζινγκ.

Η εταιρία σήμερα απασχολεί περίπου 120 εργαζόμενους, από τους οποίους περίπου οι μισοί είναι εργατοτεχνικό προσωπικό και οι υπόλοιποι στελεχώνουν τις διοικητικές υπηρεσίες και το δίκτυο των πωλήσεων.