Μπορεί η τουριστική αγορά να πέτυχε φέτος το καλοκαίρι δύο νέα ιστορικά ρεκόρ, καθώς οι αφίξεις και τα έσοδά της ανέβηκαν «ένα σκαλί ψηλότερα», ωστόσο αυτά δεν αποτυπώθηκαν στα μεγέθη και τη δυναμική της οργανωμένης λιανικής, πολύ δε περισσότερο της οργανωμένης χονδρικής.
Όπως ομολογούν ανώτατα στελέχη των δύο κλάδων, κατά τη φετινή τουριστική περίοδο τα έσοδα των σούπερ μάρκετ κινήθηκαν σε μέσα επίπεδα οριακά ανοδικά συγκριτικά με το περσινό καλοκαίρι, ενώ ο κλάδος των cash and carry καταστημάτων είχε πτώση εσόδων. Όπως εξηγούν, οι λόγοι για τους οποίους τα δίκτυα πωλήσεων δεν ακολούθησαν την τάση των τουριστικών εσόδων, σχετίζονται:
Πρώτον, με τον αρνητικό πληθωρισμό που άφησε το στίγμα του στις δύο επιμέρους αγορές, το λιανεμπόριο και το χονδρεμπόριο. Σημειωτέον ότι ο δείκτης του κλαδικού πληθωρισμού ήταν αρνητικός ήδη από τον περασμένο Μάιο. Συνεπώς δεν υπήρξε καν ένα μικρό διάστημα της τουριστικής περιόδου κατά το οποίο τα δίκτυα πωλήσεων να στηρίξουν τα έσοδά τους στις ανατιμήσεις.
Δεύτερον, με τη συνεχιζόμενη τάση του all inclusive που «τράβηξε» τις περισσότερες από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες της χώρας, η οποία επίσης στέρησε έσοδα από την αγορά του κλάδου. Όμως, σε ό,τι αφορά την οργανωμένη χονδρική, το πλήγμα ήταν μικρότερο, επειδή ούτως ή άλλως οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες δεν συνηθίζουν να κάνουν τις προμήθειές τους από τα cash and carry, προτιμώντας το κλασικό χονδρεμπόριο.
Τρίτον, με το γεγονός ότι η μαζική εστίαση φέτος δεν παρουσίασε αξιοσημείωτη ανάπτυξη, ασκώντας πίεση στις προσδοκίες επιδόσεων της οργανωμένης χονδρικής. Η ανάπτυξη του Airbnb μπορεί να έδωσε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, καθώς προτιμήθηκαν τα ψώνια από τα σούπερ μάρκετ για καθημερινό μαγείρεμα στο σπίτι, περιορίζοντας αισθητά τις απώλειες του κλάδου από το αρνητικό πληθωρισμό, όμως λειτούργησε εντελώς αντίθετα στις πωλήσεις της οργανωμένης χονδρικής: Οι διαρροές εσόδων ήταν μεγάλες, καθώς οι αγορές Ho.Re.Ca. δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των προμηθευτών τους.
Και τέταρτον, με τη μειωμένη μέση κατά κεφαλή δαπάνη των ξένων τουριστών, συγκριτικά με την αντίστοιχη δαπάνη του 2023.
Ελπίδες για διεύρυνση της τουριστικής σεζόν
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν, ωστόσο, ότι όσες εκ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ δραστηριοποιούνται με καταστήματά τους σε τουριστικές περιοχές που υπήρξε το αδιαχώρητο από τη συρροή τουριστών, όπως για παράδειγμα στην Μύκονο, την Σαντορίνη, την Ίο, την Κρήτη, την Χαλκιδική κ.α., η εξέλιξη των πωλήσεών τους ήταν αισθητά καλύτερη εκείνης που καταγράφηκε σε άλλες τουριστικές περιοχές της χώρας.
Ενδιαφέρον έχει το σχόλιο γνωστού παράγοντα της τουριστικής αγοράς, σύμφωνα με τον οποίο το καλοκαίρι φέτος η τουριστική σεζόν ξεκίνησε πιο αργά. Μέχρι τα μέσα του Ιουλίου η κίνηση ήταν μάλλον υποτονική, αλλά τον Αύγουστο η αγορά ήταν σε πλήρη δράση έως το τέλος του μηνός, με αποτέλεσμα ό,τι χάθηκε στην αρχή της σεζόν να κερδηθεί στο τέλος της. Όπως επισημαίνει, δεν αποκλείεται τα επόμενα χρόνια να υπάρξει διάχυση του πληθυσμού των τουριστών αρκετά νωρίτερα της τυπικής έναρξης της θερινής περιόδου, όπως και μετά το τέλος της, δηλαδή ένας σημαντικός αριθμός τουριστών να κάνει τις διακοπές του εκτός φουλ σεζόν. Μια τέτοια εξέλιξη, όπως τονίζει, θα επιδράσει θετικά τόσο στην τουριστική αγορά όσο και στο εμπόριο, αφού οι δύο κλάδοι θα μπορούν να εξυπηρετήσουν καλύτερα το πελατειακό κοινό, ενώ θα αποφευχθεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού, που πλήττει ήδη αρκετές τουριστικές περιοχές της χώρας.