Στο «χρηματιστήριο ρόδων» του 'Ααλσμεερ, κοντά στο 'Αμστερνταμ, κάθε χρόνο περίπου μια εβδομάδα πριν από τις 14 Φεβρουαρίου περισσότερα από 100 εκατομμύρια κόκκινα τριαντάφυλλα αλλάζουν χέρια. Κάποια από αυτά φτάνουν στην Ελλάδα για να ομορφύνουν την γιορτή ενός... αγίου, αναμφισβήτητα διαφορετικού από τους υπόλοιπους, "αγίου του έρωτα", αλλά κυρίως των εμπόρων. Ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου ο λιανικός τζίρος των... ερωτικών αισθημάτων εκτινάσσεται στα ύψη. Οι ανθοπώλες, οι ζαχαροπλάστες αλλά και άλλες κατηγορίες επιχειρηματιών βλέπουν εν τω μέσω του «νεκρού» Φεβρουαρίου τις πωλήσεις τους να αυξάνονται έως και 30%.

‘Οπως λένε οι επιχειρηματίες, “ο συνήθης τζίρος ενός ανθοπωλείου μπορεί να αυξηθεί ακόμα και επτά φορές την ημέρα των ερωτημένων, με τα τριαντάφυλλα να είναι οι πρωταγωνιστές στις προτιμήσεις των καταναλωτών”. Τα στοιχεία το επιβεβαιώνουν, καθώς στις 14 Φεβρουαρίου πραγματοποιείται το 40% των πωλήσεων τριαντάφυλλων παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κένυα, που είναι μια από τις μεγαλύτερες παραγωγούς ρόδων στον κόσμο, για την ημέρα αυτή διαθέτει στη διεθνή αγορά περίπου το 1/3 της ετήσιας παραγωγής της!

‘Ομως και τα καταστήματα με είδη δώρων και τα ζαχαροπλαστεία γνωρίζουν κάθε χρόνο στις 14 Φεβρουαρίου αύξηση των πωλήσεων τους, που κυμαίνεται από 15% έως και 30% σε σχέση με τις υπόλοιπες ημέρες. ‘Οπως λένε οι ζαχαροπλάστες, αν τις καθημερινές πωλούν κατά μέσο όρο 20-30 τούρτες, στις 14 Φεβρουαρίου ο αριθμός τους ξεπερνά τις 50, ενώ υπολογίζουν ότι πωλούν 15% έως 25% περισσότερα γλυκά άλλων ειδών, που είναι φτιαγμένα ειδικά για την περίσταση (τα περισσότερα σε σχήμα καρδιάς).

Οι άρρενες πιο γαλαντόμοι

Το μέσο κόστος των αγορών των ερωτευμένων Νεοελλήνων υπολογίζεται ότι κυμαίνεται από 50 ως 100 ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις των εμπόρων, ποσό το οποίο δεν διαφέρει σημαντικά από εκείνο που διαθέτουν άλλοι Ευρωπαίοι, όπως οι ‘Αγγλοι, ή οι Βορειοαμερικανοί την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Μάλιστα, όπως δείχνουν έρευνες, οι άνδρες είναι ανά τον κόσμο πιο κουβαρντάδες από τις γυναίκες, αφού ξοδεύουν σχεδόν τα διπλάσια χρήματα από αυτές για κάρτες, λουλούδια και διάφορα δώρα. «Οι άνδρες, πιο γαλαντόμοι στα δώρα που επιλέγουν, είναι συνήθως οι πελάτες των ακριβών καταστημάτων, όπως τα κοσμηματοπωλεία, αυτή την ημέρα”, λέει εκπρόσωπος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, διευκρινίζοντας ότι την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου επιλέγονται κατά κανόνα συμβολικά δώρα, ανεξαρτήτως της αξίας τους. Εξάλλου, στο πλαίσιο αυτό, πολλές αλυσίδες ένδυσης, καλλυντικών, κοσμηματοπωλεία κλπ διαθέτουν προϊόντα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της λιανικής των… αισθημάτων, είτε αυτό αφορά στο αμπαλάζ τους είτε σε άλλα στοιχεία συμβολισμού.

Πόσο αποδέχονται οι ‘Ελληνες την ερωτική αγιότητα του Βαλεντίνου, αγοράζοντας δώρα για το ταίρι τους; Οι επιχειρηματίες λένε ότι, ακόμα και εκείνοι που δηλώνουν την αντίθεσή τους στον άγιο, αναγκάζονται, λόγω ημέρας, να κάνουν έστω και μικρές αγορές. Παλιότερη έρευνα της Visa έδειξε σχετικά ότι μόλις το 14% των καταναλωτών αρνείται την προσφορά δώρου στην αγαπημένη ή τον αγαπημένο αυτή την ημέρα, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό των ανδρών, 36%, επιλέγει να χαρίσει κάποιο δώρο μόνο και μόνο για να μην απογοητευτεί η σύντροφος!