Θα μπορούσε να θεωρηθεί υπερβολή ή άσκοπη επανάληψη ο τονισμός της σημασίας που έχει για ένα brand το να κερδίζει σήμερα μία από τις πρώτες θέσεις στην προτίμηση των καταναλωτών, αλλά και μια θέση μεταξύ των 50 πρώτων brands σε πωλήσεις μέσω των καταστημάτων σούπερ μάρκετ.

Η πρωτοφανής, όμως, για τα χρονικά της ελληνικής αγοράς οικονομική κρίση και οι αλλαγές που αυτή επιφέρει, όχι μόνο στην αγοραστική συμπεριφορά αλλά και στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων που αποφασίζουν τις στρατηγικές κινήσεις που καθορίζουν τις εξελίξεις στον κλάδο, αποτελεί μια εντελώς ξεχωριστή περίπτωση. Και ως τέτοια, μας οδηγεί στο να στρέφουμε την προσοχή μας και να προβάλλουμε ακόμη και την επανάληψη μιας διάκρισης, που μέχρι πριν έναν χρόνο ήταν αναμενόμενη. Με αυτό το σκεπτικό, δημοσιεύουμε για δεύτερη χρονιά τα πρώτα 50 σε αξία πωλήσεων προϊόντα, όπως τα κατέγραψε η έρευνα της SymphonyIRI.

Όπως δείχνουν οι έρευνες, αλλά υπαγορεύει και η λογική, οι καταναλωτές, ως πολίτες που έχουν να αντιμετωπίσουν μια νέα πραγματικότητα, την οποία οριοθετούν οι μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, στα έσοδα ανεξάρτητων επιχειρηματιών και οι αυξημένες υποχρεώσεις που προκύπτουν από… έκτακτα φορολογικά μέτρα, προσπαθούν να προσαρμόσουν τις ανάγκες τους αλλά όχι τις απαιτήσεις τους. Έχοντας ως δεδομένο πως το μέλλον διαγράφεται όχι πλέον αβέβαιο αλλά ακόμη πιο δύσκολο, κάνουν αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αγοράζουν προϊόντα –με ιδιαίτερο βάρος στην κάλυψη καθημερινών αναγκών– αλλά εξακολουθούν, ευτυχώς, να επιλέγουν έχοντας ως κριτήριο όχι μόνο την τιμή αλλά τη σχέση της με την υποσχόμενη από τα brands ποιότητα.

Μια άλλη πτυχή της αλλαγής των αγοραστικών συνηθειών είναι η αύξηση των μεριδίων των retailer brands (ο όρος «private brand» έκλεισε τον κύκλο του, όταν τα προϊόντα των λιανεμπόρων έχτισαν την εικόνα τους ως επώνυμα προϊόντα), σε αρκετά σημαντικές κατηγορίες. Το γεγονός αυτό από τη μία πλευρά ενισχύει ακόμη περισσότερο τη θέση των λιανεμπόρων, από την άλλη όμως δημιουργεί νέες συνθήκες στον μεταξύ των supplier brands ανταγωνισμό. Οι μικρότεροι σε μερίδιο πωλήσεων προμηθευτές ουσιαστικά συμπιέζονται μεταξύ των ισχυρών εταιρειών και των φθηνότερων RB προϊόντων. Μάλιστα, μέσα σε συνθήκες μειωμένης ρευστότητας (ή και καθόλου!), δεν έχουν το περιθώριο να επενδύσουν στα απολύτως απαραίτητα –για την ενίσχυση της εικόνας τους αλλά και της διαπραγματευτικής τους θέσης έναντι των λιανεμπορικών επιχειρήσεων– νέα προϊόντα

Μιλάμε, λοιπόν, για πολύ σκληρές συνθήκες ανταγωνισμού, από τις οποίες, όπως και σε κάθε άλλη περίπτωση όπου οι συμμετέχοντες στο παιχνίδι αναμετρούν τις δυνάμεις τους, θα ξεχωρίσει ο πιο ικανός να προσαρμόζεται. Η λίστα των Top 50 brands που ακολουθεί, όπως και οι ιστορίες επιτυχίας που δημοσιεύονται στις επόμενες σελίδες του ειδικού αφιερώματός μας, αποτελούν μια χρήσιμη πηγή στοιχείων επιτυχίας των επωνυμιών που οι ίδιοι οι καταναλωτές επιβραβεύουν με τον πιο αξιόπιστο τρόπο: την αγορά τους.