Ποια είναι τα brands που ξεχώρισαν το 2023; Σε μια χρονιά που οι πληθωριστικές πιέσεις ήταν έντονες, ορισμένα brands διατήρησαν την θέση τους –και την κυριαρχία τους– στη λίστα των 100 Top Brands, κάποια έπεσαν στην κατάταξη, ενώ άλλα εμφανίστηκαν στη λίστα για πρώτη φορά. Και κάποια λίγα έκαναν «άλμα» στην κατάταξη και βρέθηκαν στις πρώτες δεκαπέντε θέσεις!

Σε μια διαρκώς εξελισσόμενη και δυναμική αγορά, όπως αυτή των σούπερ μάρκετ και των cash & carry, ο ανταγωνισμός μεταξύ των FMCG brands εντείνεται. Τόσο οι μεγάλες γεωπολιτικές κρίσεις –αρχικά ο εν εξελίξει πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και από το περασμένο φθινόπωρο η μόνιμη απειλή του στην πάντα εύφλεκτη και ματωμένη Μέση Ανατολή– όσο και η κλιματική κρίση, με τις επιπτώσεις τους στην εφοδιαστική αλυσίδα και εν γένει στην οικονομία, την οποία αναστατώνουν η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός, αλλά και οι τεχνολογικές εξελίξεις αναδιαμορφώνουν το τοπίο του λιανεμπορίου και επαναπροσδιορίζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Σε αυτό το κλίμα ορισμένα FMCG brands κατάφεραν να ξεχωρίσουν. Όπως επιβεβαιώνει και ο κ. Βαγγέλης Φώσκολος, Retail Sales Director της Circana, «παρά τις επιπτώσεις των πληθωριστικών πιέσεων τουλάχιστον για δύο χρόνια, με βασική συνέπεια την άνοδο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα ισχυρά brands εμφανίζουν εξαιρετική αντοχή, κερδίζοντας ακόμα μια χρονιά την ψήφο εμπιστοσύνης του αγοραστικού κοινού».

Πριν προχωρήσουμε στην εξέταση της λίστας, πρέπει να σημειώσουμε ότι η φετινή λίστα της Circana με τα 100 Top Brands δεν είναι άμεσα συγκρίσιμη με την περυσινή, καθώς προστέθηκαν, στο μεταξύ, και συνυπολογίζονται πλέον στη σχετική έρευνα τα στοιχεία πωλήσεων των discount σούπερ μάρκετ της αγοράς μας. Κι έτσι, πάντως, η λίστα δίνει πληροφορίες που συνεισφέρουν στην εξαγωγή κάποιων σημαντικών συμπερασμάτων για τις 100 top μάρκες.

Top 100 brands 2023
Α/Α Brand Πωλήσεις 2023 (σε εκατ. ευρώ) Διαφορά 2023/2022 (σε εκατ. ευρώ) Μεταβολή 2023/2022, %
1 Coca Cola αναψυκτικά 139,0 20,6 17,5%
2 Nescafe στιγμιαίος καφές 98,3 3,3 3,5%
3 Παπαγάλος Λουμίδη ελληνικός καφές 78,8 2,8 3,7%
4 Μπάρμπα Στάθης κατεψυγμένα λαχανικά 59,1 4,3 7,9%
5 Skip απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 55,2 11,3 25,8%
6 Ariel απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 52,0 7,4 16,6%
7 Όλυμπος Επιλεγμενο φρέσκο γάλα 51,3 1,0 2,0%
8 NΟΥΝΟΥ Family γάλα 46,1 1,6 3,7%
9 Άλφα μπίρες 43,9 5,2 13,6%
10 Amita χυμός 41,1 1,6 4,1%
11 Everyday σερβιέτες 39,9 3,4 9,3%
12 Τotal γιαούρτι 38,2 1,6 5,1%
13 Νουνού γάλα εβαπορέ 37,9 2,2 6,1%
14 Melissa ζυμαρικά 36,2 -0,2 -0,4%
15 Katselis ψωμι για τόστ 36,1 7,9 28,2%
16 Pampers παιδικές πάνες και πάνες βρακάκια 35,0 2,2 6,8%
17 Ήπειρος συσκευασμένο τυρί 33,4 4,7 16,3%
18 Καραμολέγκος ψωμί για τοστ 33,1 -1,6 -4,7%
19 Misko ζυμαρικά 32,9 0,1 0,3%
20 Fairy υγρό απορρυπαντικό πιάτων 32,4 5,8 21,6%
21 ΙΟΝ σοκολάτες 32,0 2,7 9,1%
22 Mmmilk γάλα 29,9 4,1 15,8%
23 Babylino παιδικές πάνες και πάνες βρακάκια 29,5 4,7 19,0%
24 Sani πάνες ενηλίκων 28,7 0,4 1,5%
25 Rio mare ψαρικα κονσέρβα 28,7 0,2 0,6%
26 φρεσκούλης ετοιμες σαλάτες 27,9 3,2 12,8%
27 Lenor μαλακτικό ρούχων 27,7 0,3 1,3%
28 Lurpak βούτυρο 27,4 0,6 2,1%
29 Soupline μαλακτικό ρούχων 27,3 -1,6 -7,7%
30 Always σερβιέτες 26,8 2,9 12,3%
31 Μιμίκος κοτόπουλα 26,6 -0,3 -1,2%
32 Gillette ξυραφάκια (ολοι οι τυποι) 26,4 1,7 7,0%
33 Ifantis αλλαντικά ραφιού 25,8 -0,1 -0,5%
34 Παυλίδης σοκολάτες 25,3 2,1 8,3%
35 Amstel μπίρες 25,2 1,3 5,6%
36 Χρυσά αυγά 25,0 5,3 27,1%
37 Ζαγόρι νερό 25,0 2,8 12,8%
38 Babycare μωρομάντιλα 24,5 0,1 0,5%
39 ολυμπος φρέσκοι χυμοί 24,3 2,8 13,1%
40 ΚΡΙ ΚΡΙ γιαούρτι 24,2 1,6 7,1%
41 Fix μπίρες 24,0 1,0 4,2%
42 Δωδώνη συσκευασμένο τυρί 22,8 0,2 1,1%
43 Johnnie Walker ουίσκι 22,8 3,2 16,5%
44 Χρυσή ζύμη κατεψυγμένες ζύμες 22,3 2,0 10,1%
45 Όλυμπος γιαούρτι 22,2 0,0 -0,2%
46 septona μωρομάντιλα 21,7 5,6 35,0%
47 Lay’s πατατάκια 21,7 4,2 24,0%
48 Σοκοφρέτα γκοφρέτα 21,3 3,2 17,7%
49 Colgate οδοντόκρεμα 21,0 1,8 9,6%
50 βίκος νερο 20,9 4,8 29,6%
51 Klinex χλωρίνες 20,7 0,3 1,4%
52 Calgonit απορρυπαντικό πλυντηρίου πιάτων 20,4 2,6 14,5%
53 Βιτάμ μαργαρίνες 20,3 -0,7 -3,3%
54 quaker δημητριακά 20,2 1,3 6,7%
55 Jacobs καφές φίλτρου 18,9 -1,3 -6,5%
56 Trata ψαρικα κονσέρβα 18,7 1,8 10,8%
57 Κύκνος τοματοειδή 18,6 3,2 21,0%
58 Λουξ αναψυκτικά 18,6 0,3 1,7%
59 Παπαδοπούλου Petit Beurre μπισκότα 18,1 2,0 12,3%
60 Κnorr κύβοι 17,8 1,1 6,4%
61 Lacta σοκολάτες 17,8 2,1 13,7%
62 Γεύση 2 Παπαδοπούλου Ψωμί του τοστ 17,7 4,5 34,0%
63 Caprice πουράκια γκοφρέτας 17,2 2,6 18,2%
64 Tena πάνες ενηλίκων 17,1 1,2 7,6%
65 hellmann’s μαγιονέζα 16,9 0,7 4,1%
66 Creta Farms Εν Ελλάδι 16,9 0,9 5,6%
67 Elite φρυγανιές 16,8 0,0 -0,1%
68 Τσαούσης αυγά 16,7 2,9 20,9%
69 Μerenda σοκοπάστα 16,5 2,0 13,6%
70 Ολυμπος ζωής γάλα 16,3 0,4 2,5%
71 Καθημερινα φρεσκο γαλα 16,0 1,4 10,4%
72 Becel Pro Active μαργαρίνες 15,7 0,5 3,4%
73 Barilla ζυμαρικά 15,7 -0,1 -0,4%
74 φάρμα κουκάκι φρέσκο γάλα 15,5 2,7 17,7%
75 7days κρουασάν 15,3 2,9 23,6%
76 Βίκος αναψυκτικά 15,3 3,2 26,1%
77 Ελ γκρέκο καμινέτα και φιαλίδια 15,0 0,5 3,6%
78 Nikas αλλαντικά 15,0 -1,8 -11,0%
79 Dixan απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 14,9 -2,4 -13,7%
80 Ολυμπος φυτικο γάλα 14,9 -1,6 -9,6%
81 Agrino ρύζι 14,8 0,4 2,7%
82 Jacobs καφές espresso 14,7 2,3 18,9%
83 Παπαδοπούλου φρυγανιές 14,7 -3,2 -27,4%
84 Schweppes αναψυκτικά 14,3 2,3 19,4%
85 Παπαδοπούλου Γεμιστά μπισκότα 14,3 1,9 15,2%
86 Philadelphia τυρί κρέμα 14,3 -0,3 -1,8%
87 Καραλης συσκευασμένο τυρί 14,2 2,3 19,3%
88 noynoy συσκευασμενο τυρι 14,2 -0,5 -3,6%
89 Μεβγάλ φρέσκο γάλα 14,2 2,3 19,4%
90 Pummaro τοματοειδή 14,0 2,2 18,9%
91 Life χυμός 13,6 0,6 4,6%
92 lavazza εσπρέσο 13,6 3,1 30,0%
93 Alpro φυτικά ροφήματα 13,6 1,7 14,7%
94 Δωδώνη γιαούρτια 13,6 0,0 -0,2%
95 cheetos σνάκ 13,5 1,6 13,1%
96 Άλτις ελαιόλαδο 13,5 0,6 4,3%
97 Fitness δημητριακά 13,5 -2,0 -12,8%
98 Zewa χαρτί υγείας 13,4 -0,5 -3,9%
99 Το Μάννα παξιμάδια 13,2 0,9 7,7%
100 Delta φυτικο γάλα 13,1 0,1 0,5%

Tα brands με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 2023 ο τζίρος της αγοράς των σούπερ μάρκετ εμφάνισε ανάπτυξη 10% συγκριτικά με το 2022. Από άποψη αξίας πλησίασε πέρυσι τα τα 11,8 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, ο τζίρος των τροφίμων, που αντιστοιχεί στο 76% του κλαδικού τζίρου, αυξήθηκε κατά 9,3%, των προϊόντων προσωπικής περιποίησης και ομορφιάς κατά 8,6% και των προϊόντων φροντίδας του σπιτιού κατά 9,5%.
Τα brands με τις μεγαλύτερες αυξήσεις πωλήσεων είναι τα ακόλουθα: Septona μωρομάντιλα (35%), Γεύση² Παπαδοπούλου Ψωμί του τοστ (34%), Lavazza espresso (30%), Βίκος εμφιαλωμένο νερό (29,6%), Κατσέλης ψωμι για τόστ (28,2%) και Χρυσά αυγά (27,1%).

Μεταβολές στις θέσεις των top brands στη λίστα
Για μία ακόμη χρονιά στην κορυφή της λίστας παραμένουν τα brands Coca Cola αναψυκτικά (Νο 1), Nescafé στιγμιαίος καφές (Νο 2), Παπαγάλος Λουμίδης ελληνικός καφές (Νο 3), Μπάρμπα Στάθης κατεψυγμένα λαχανικά (Νο 4) και Skip απορρυπαντικό πληντυρίου ρούχων (Νο 5). Φαίνεται ότι τα brands αυτά έχουν πιστούς καταναλωτές. Αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση στην δεκάδα, είναι το brand Όλυμπος Επιλεγμένο φρέσκο γάλα: Από την 81η θέση πέρυσι ανήλθε στην 7η θέση της λίστας φέτος! Κάποια brands έκαναν τεράστιο άλμα στη λίστα, ανεβαίνοντας αρκετές θέσεις στην κατάταξη: Τα εμφιαλωμένα νερά Βίκος ανέβηκαν 43 θέσεις και βρέθηκαν στην θέση 50, το ψωμί Κατσέλης ανέβηκε 29 θέσεις (Νο 15), τα μωρομάντηλα Septona ανέβηκαν 27 θέσεις και βρέθηκαν στη θέση 46, τα Caprice πουράκια γκοφρέτας ανέβηκαν 25 θέσεις (Νο 63), τα Βίκος αναψυκτικά ανέβηκαν 23 θέσεις και βρέθηκαν στη θέση 76 της λίστας.

Κάποια από τα brands που έχασαν θέσεις στην κατάταξη ήταν τα εξής: το Δέλτα Καθημερινά Φρέσκο Γάλα έπεσε 33 θέσεις και βρέθηκε στην 71η θέση της λίστας, τα Fitness Δημητριακά έπεσαν κατά 26 θέσεις και βρέθηκαν στη θέση 97 της λίστας, το ίδιο και τα Nikas αλλαντικά και τα λουκάνικα που βρέθηκαν στη θέση 78, το Zewa χαρτί υγείας έπεσε κατά 24 θέσεις και βρέθηκε στην θέση 98 της λίστας.

Κάποια brands (πέρα από εκείνα της πεντάδας) παρέμειναν στις θέσεις που κατείχαν και το 2022: Ο Χυμός Amita (No 10), τα Pampers παιδικές πάνες και πάνες βρακάκια (Νο 16), η μπίρα Fix (Νο 41), τα αυγά Τσαούσης (Νο 68), το Όλυμπος ζωής φρέσκο γάλα (Νο 70), ο Όλυμπος φυτικό γάλα (Νο 80) και το Καράλης συσκευασμένο τυρί (Νο 87).

Ο κ. Φώσκολος επισημαίνει ότι παρότι οι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι μ’ ένα κλίμα παρατεταμένων προκλήσεων, που ανακλάται στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός τους, «φαίνεται πως δεν «διαπραγματεύονται» την πιθανότητα απουσίας των αγαπημένων τους επωνύμων προϊόντων από το καλάθι των αγορών τους. Αξιοποιώντας προσφορές, επαναξιολογώντας ποσότητες και συχνότητα κατανάλωσης, πραγματοποιώντας περισσότερες επισκέψεις και μάλιστα σε περισσότερες από μία επωνυμίες σούπερ μάρκετ, κατάφεραν να διατηρήσουν το επίπεδο της κατανάλωσής τους και το 2023 στα επώνυμα προϊόντα. Η βιομηχανία από την πλευρά της διατήρησε και σε πολλές περιπτώσεις αύξησε τα προωθητικά της πλάνα καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς, δίνοντας την ευκαιρία στο καταναλωτικό κοινό να προμηθεύεται τα αγαπημένα του brands σε μειωμένες τελικές τιμές».
Κάποια brands συγκριτικά με το 2022 εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στη λίστα: Το Calgonit απορρυπαντικό πλυντηρίου πιάτων, το Φάρμα Κουκάκι Φρέσκο Γάλα, ο Jacobs καφές espresso, τα Schweppes αναψυκτικά, το Μεβγάλ φρέσκο γάλα, ο Lavazza espresso, τα Cheetos σνακ και το Δέλτα φυτικό γάλα.

Οι νέες καταναλωτικές τάσεις
Σε ό,τι αφορά τις καταναλωτικές τάσεις, ο κ. Φώσκολος τονίζει ότι τα τελευταία χρόνια «η βιώσιμη ανάπτυξη, η ευεξία και η υγιεινή διατροφή, η αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης, οι φυτικές επιλογές, τα έτοιμα και ημιέτοιμα γεύματα, φαίνεται ότι παρά το πληθωριστικό περιβάλλον γίνονται πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του DNA των κορυφαίων brands». Σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές τάσεις, ο συνομιλητής μας θεωρεί ότι θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε συν τω χρόνω πώς θα επηρεαστεί η συνολική ζήτηση από το γεγονός ότι οι νεότερες γενιές (Gen Z) μπαίνουν σε παραγωγικές ηλικίες, με την έννοια ότι η απόφαση για τη διάθεση της καταναλωτικής δαπάνης θα γίνεται όλο και περισσότερο υπόθεση των ανθρώπων αυτών των ηλικιακών ομάδων.

Ταυτότητα έρευνας TOP 100 Brands 2023
Η έρευνα αφορά καταστήµατα σούπερ µάρκετ και υπέρ µάρκετ. Καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης (δεν περιλαµβάνονται άλλα νησιά). Ως σούπερ µάρκετ ορίζονται τα καταστήµατα αυτοεξυπηρέτησης µε έναν κεντρικό χώρο πληρωµών και µε τουλάχιστον δύο ταµειακές µηχανές, ενώ ως υπέρ µάρκετ ορίζονται τα καταστήµατα αυξηµένης επιφάνειας πωλήσεων άνω των 2.500τµ και µεγαλύτερης ποικιλίας προϊόντων. Το εξεταζόµενο δείγµα περιλαµβάνει συνολικά σχεδόν 2.500 καταστήµατα. Δεν περιλαµβάνονται τα καταστήµατα self service µίας ταµειακής μηχανής. Τα δεδοµένα προκύπτουν από τα εβδοµαδιαία µηχανογραφηµένα στοιχεία των πωλήσεων FMCG αποκλειστικά σταθερού barcode ανά κατάστημα.