Νικητές, ακόμη και με απώλειες, θεωρούνται τα brands που συνθέτουν τη λίστα των top 100 σε πωλήσεις επωνυμιών ταχυκίνητων προϊόντων, του 2015. Σε συνθήκες συνεχούς συρρίκνωσης του καταναλωτικού εισοδήματος, ο αριθμός των brands που είχαν θετική πορεία πωλήσεων ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος (50 brands έναντι 38 το 2014), ενώ σημειώνεται μείωση στο σύνολο των πωλήσεών τους αθροιστικά, κατά 8,1 εκατ. ευρώ, έναντι των αθροιστικών πωλήσεων της λίστας του 2014.

Στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζονται τα 100 Top brands, βάσει των πωλήσεων που πραγματοποίησαν την προηγούμενη χρονιά μέσω των καταστημάτων σούπερ μάρκετ της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης, όπως καταγράφονται από την έρευνα της IRI Hellas. Παράλληλα, σημειώνεται η μεταβολή των πωλήσεών τους σε σχέση με το 2014, ως μέγεθος (ευρώ) και ως ποσοστό (%).

Ο πίνακας μας δίνει μια πολύ ενδιαφέρουσα συνοπτική εικόνα των πιο επιτυχημένων brands για τη χρονιά που μας πέρασε, στις βασικότερες κατηγορίες food και non food. Αναφορικά με το σύνολο των πωλήσεων που πραγματοποίησαν τα 100 πρώτα σε πωλήσεις brands, διαπιστώνεται πως η πτωτική πορεία του 2014 έναντι του 2013 (1.927,9 εκατ. ευρώ από 1.946,3 εκατ. ευρώ) συνεχίστηκε και το 2015 (1.824,5 εκατ. ευρώ). Με δεδομένο ότι η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ήταν και το 2015 πτωτική -η μείωση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ υπολογίστηκε από την IRI Hellas στο 2,1% σε αξία- το γεγονός ότι 50 από τα 100 Top brands σημείωσαν αύξηση πωλήσεων, αποδεικνύει την σημασία τους για τον πελάτη του συγκεκριμένου καναλιού πώλησης.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως τα δύο πρώτα σε πωλήσεις brands είχαν μείωση πωλήσεων το 2015, κατά 4,7 εκατ. ευρώ (-5%) και 4,8 εκατ. ευρώ (-6,6%) αντίστοιχα. Το θέμα της έντασης των προωθητικών ενεργειών, που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση των πωλήσεων σε αξία, πρέπει σίγουρα να ληφθεί υπόψη στη ανάγνωση του πίνακα που ακολουθεί για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την εξέλιξη των σημαντικών αυτών brands, τη στιγμή που δεν παρουσιάζονται οι αντίστοιχες πωλήσεις σε όγκο.

Οι πρώτοι
Στους 10 πρώτους μεταξύ των Top 100 συγκαταλέγονται οι εξής επωνυμίες: Στην πρώτη θέση, για μία ακόμη χρονιά, τα αναψυκτικά Coca Cola. Σταθερά στη 2η θέση παρουσιάζεται και φέτος, όπως και τις χρονιές 2013 και 2014, ο στιγμιαίος καφές Nescafé. Στην 3η θέση βρίσκεται η Amita (χυμός) και ακολουθούν τα brands Παπαγάλος Λουμίδη ελληνικός καφές, ψωμί για τοστ Καραμολέγκος, Skip, Ariel, Pampers, φρέσκο γάλα Δέλτα και γάλα εβαπορέ ΝΟΥΝΟΥ.

Σημαντικές μεταβολές
Τη μεγαλύτερη άνοδο σε σειρά κατάταξης σημείωσαν τα brands Dixan (από την 66η θέση στην 55η), Lacta (από την 71η θέση στην 61η), Εν Ελλάδι (μπήκαν για πρώτη χρονιά στη λίστα των Top 100 brands, στην 68η θέση), Lurpak βούτυρο (από την 81η στην 70η), 3Α όσπιρα (από την 90η στην 84η) και 7days κρουασάν (που επίσης πρωτοεμφανίζεται στη λίστα, στην 100η θέση).

Τα τρία πρώτα brands σε ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων ήταν: τα γιαούρτια Δωδώνη (με +52,1% και +3,3 εκατ. ευρώ), οι πάνες ενηλίκων Sani (με +30,4% και +3,4 εκατ. ευρώ) και οι παιδικές πάνες και πάνες βρακάκια Babylino (με +28,9% και +5,3 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται πως η συντριπτική πλειονότητα των brands της λίστας των Top 100 του 2015 είναι τρόφιμα (τα 81).

Ελληνικά και ξένα brands
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ακόμη περισσότερα brands (48 έναντι 46 το 2014), που συγκαταλέγονται στα Top 100 brands το 2015, είναι αμιγώς ελληνικά, με την έννοια πως ανήκουν σε επιχειρήσεις που δεν υποστηρίζονται από κάποια μητρική διεθνή εταιρεία.

Σε μια εποχή που ορισμένες πολυεθνικές επιχειρήσεις κρίνουν ως χωρίς προοπτικές ανάπτυξης το οικονομικό περιβάλλον της χώρας και αποφασίζουν να αποεπενδύσουν, ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν στην παραγωγή νέων προϊόντων, τα οποία υποστηρίζουν με δημιουργικά πλάνα επικοινωνίας, έτσι ώστε καταφέρνουν να έχουν μια σημαντική απόδοση. Μάλιστα, μεταξύ των επιχειρήσεων που είχαν αύξηση πωλήσεων, οι ελληνικές επιχειρήσεις αποτελούν την πλειονότητα (30 brands στο σύνολο των 50 brands με θετική μεταβολή).

Ταυτοτητα ερευνας

Γεωγραφική κάλυψη: Το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδος και η Κρήτη Τύπος Καταστημάτων (σούπερ / υπέρ μάρκετ): Ως σούπερ μάρκερ ορίζονται τα καταστήματα αυτοεξυπηρέτησης με έναν κεντρικό χώρο πληρωμών (με 2 τουλάχιστον ταμειακές μηχανές), που προσφέρουν μεγάλη ποικιλία ειδών παντοπωλείου, καθώς και καταναλωτικά είδη μεγαλύτερης διάρκειας, τα οποία προορίζονται για βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη χρήση. Τα υπέρ μάρκετ είναι καταστήματα με αυξημένη επιφάνεια πωλήσεων (πάνω από 2.500 τμ) και ακόμα μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων. Σύνολο σχεδόν 2.500 καταστημάτων.

Στοιχεία: Εβδομαδιαία μηχανογραφημένα στοιχεία πωλήσεων καταστήματος σε επίπεδο barcode. Δεν περιλαμβάνονται πωλήσεις κωδικών «επί ζυγίω». Δεν περιλαμβάνεται η Lidl Hellas.

Μέγεθος Δείγματος: Περισσότερα από 1.650 καταστήματα μεγάλων και μικρών αλυσίδων σούπερ – υπέρ μάρκετ, καθώς και ανεξάρτητα σούπερ μάρκετ Επιλογή των top 100 brands ανάμεσα σε περισσότερες από 205 κύριες προϊοντικές κατηγορίες.