Τα χαμένα έσοδα των προηγουμένων μηνών θα κυνηγήσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις τις επόμενες 45 ημέρες, καθώς από την Δευτέρα 16 Ιουλίου αρχίζουν οι φετινές θερινές εκπτώσεις, που θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου. Κυρίως μέχρι τα τέλη του Ιουλίου, δεδομένης της αυγουστιάτικης φυγής των καταναλωτών από τα μεγάλα αστικά κέντρα, οι έμποροι θα προσπαθήσουν να ρεφάρουν, τονώνοντας τις εισπράξεις τους με τη διάθεση στην αγορά προϊόντων σε δελεαστικές τιμές. Οσο για το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, οπότε οι τσέπες των καταναλωτών θα είναι άδειες, ας είναι καλά το πλαστικό χρήμα...
Μέλημά τους είναι να επιτύχουν τον μέγιστο δυνατό τζίρο στις δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων, καθώς από την 1η Αυγούστου αναμένεται μαζική η φυγή των κατοίκων από τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας προς τις τουριστικές περιοχές. Παράγοντες της αγοράς επεσήμαναν στο greekretail ότι οι έμποροι γνωρίζουν πως ο κύριος όγκος του τζίρου τους πρέπει να γίνει το αργότερο έως το τέλος του μηνός, καθότι στη συνέχεια η αγορά θα νεκρώσει, για να αναθερμανθεί κάπως από τις 20 Αυγούστου. Τότε οι καταναλωτές, άρτι αφιχθέντες από τις διακοπές τους, θα είναι με άδειες τσέπες, οπότε τα περιθώρια για ψώνια δεν θα είναι μεγάλα.
Αν σε κάτι ελπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις για το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου αυτό είναι η διευκόλυνση του πλαστικού χρήματος, η οποία θα δώσει σε αρκετούς την ευκαιρία να προβούν σε αγορές χαμηλού κόστους.
Στο μεταξύ, καθ’ όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων το Υπουργείο Ανάπτυξης θα διενεργεί εντατικούς ελέγχους, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας και, κατά συνέπεια, να διασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές δεν θα πέφτουν θύματα παραπλανητικών ενεργειών και πρακτικών. Ελεγχοι έγιναν όμως και αυτή την εβδομάδα, ώστε να διαπιστωθεί το κατά πόσο οι εμπορικές επιχειρήσεις έδειξαν την προβλεπόμενη αυτοσυγκράτηση, αποφεύγοντας τις προεκπτώσεις και τις προσφορές.
Επ’ απειλή τιμωρίας
Σημειώνεται ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις εκπτώσεις, προβλέπει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Τριάντα ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, απαγορεύεται στους υπεύθυνους των εμπορικών καταστημάτων να ανακοινώνουν στο καταναλωτικό κοινό εκπτώσεις ή προσφορές με οποιονδήποτε τρόπο, ιδιαίτερα με διαφήμιση, επιστολές ή ανάρτηση διαφημιστικών πινακίδων. Παράλληλα, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Α4/620/16-5-2005 εγκύκλιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, η διενέργεια προωθητικών ενεργειών πωλήσεων, η οποία δεν εκδηλώνεται καθ’ όλο το έτος ως συνεχής πρακτική της επιχείρησης αλλά μόνο κατά την περίοδο απαγόρευσης των προσφορών ισοδυναμεί με απαγορευμένες προσφορές και, ως εκ τούτου, τιμωρείται. Ετσι, φαινόμενα προσφορών ή όψιμων πρακτικών προώθησης πωλήσεων κατά την περίοδο που προηγείται των τακτικών εκπτώσεων προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό και, κατά συνέπεια, πρέπει να καταγγέλλονται και να τιμωρούνται.
- Η αναγραφή της διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση, είναι υποχρεωτική στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
- Για τις εκπτωτικές αναγγελίες προς τον πελάτη τα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος είναι βαρύτατα, ενώ αξίζει να τονιστεί ότι τα εν λόγω πρόστιμα πρώτα εισπράττονται και κατόπιν αμφισβητούνται στα Διοικητικά Δικαστήρια.