Τα κέρδη των σούπερ μάρκετ από τη διακίνηση των νωπών οπωροκηπευτικών βάζει στο στόχαστρό του το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σύμφωνα με πηγές του, οι σχετικοί έλεγχοι αποκάλυψαν υπερτιμολογήσεις, μη αναγραφή εκπτώσεων επί των τιμολογίων αγοράς, με εκβιαστικές εκπτώσεις, ακόμη και με την οργάνωση εικονικών δικτύων διαμεσολάβησης στη διακίνηση, με σκοπό το «φούσκωμα» των τιμών! 'Οπως δηλώνουν, «αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, διαπραγματευόμενες απευθείας με τους παραγωγούς οπωροκηπευτικών, κερδίζουν εκπτώσεις υπό την απειλή αποκλεισμού από το ράφι». «Πώς είναι δυνατόν οι μεν μανάβηδες των λαϊκών αγορών να μας κατηγορούν για εξοντωτικό ανταγωνισμό και από την άλλη το ΥΠΑΝ να θεωρεί ότι αισχροκερδούμε;», διερωτώνται στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι οι έλεγχοι ανέδειξαν σειρά παρατυπιών για αρκετούς από τους βασικούς «παίκτες» του κλάδου, που σχετίζονται με υπερτιμολογήσεις, μη αναγραφή εκπτώσεων επί των τιμολογίων αγοράς, με εκβιαστικές εκπτώσεις, ακόμη και με την οργάνωση εικονικού δικτύου διαμεσολάβησης στη διακίνηση, με σκοπό το «φούσκωμα» των τιμών! Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν, ωστόσο, ότι «όσο δύσκολο ήταν να εντοπιστούν οι παράνομες πρακτικές, άλλο τόσο θα είναι δύσκολο να θεμελιωθούν νομικά, ώστε να μπορούν να στηριχθούν οι αποφάσεις επιβολής των κυρώσεων».

Πάντως, όπως επισημαίνουν, από τον έλεγχο διαπιστώνεται ότι «δεν είναι λίγες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ οι οποίες, διαπραγματευόμενες απευθείας με τους παραγωγούς νωπών οπωροκηπευτικών, κερδίζουν εκπτώσεις υπό την απειλή αποκλεισμού από το ράφι». Πρόκειται, μάλιστα, για εκπτώσεις οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν και το 30%. Δεν αναγράφονται επί των τιμολογίων, αλλά εκχωρούνται με άλλα παραστατικά, ώστε η τιμή κτήσης των προϊόντων, επί των οποίων υπολογίζονται τα ανώτατα ποσοστά κέρδους κατά τα προβλεπόμενα από τον Αγορανομικό Κώδικα, να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα!

Μπαγαποντιά πρώτου μεγέθους!

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, στο στόχαστρο του υπουργείου έχει τεθεί και μια από τις πλέον επιθετικές αλυσίδες σε θέματα τιμών, η οποία φέρεται να έχει συστήσει στην Ιταλία εταιρεία διακίνησης νωπών προϊόντων, με σκοπό την εξασφάλιση παραστατικών αγοράς εισαγόμενων οπωροκηπευτικών με «φτιαχτές» τιμές, ώστε ο υπολογισμός των περιθωρίων κέρδους να γίνεται από υψηλή βάση!

Παράγοντας του Υπουργείου Ανάπτυξης επισημαίνει ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Γ. Βλάχος, ο οποίος είναι άριστος γνώστης των θεμάτων που άπτονται της διακίνησης των νωπών προϊόντων, φέρεται να είναι ιδιαιτέρως ενοχλημένος από το γεγονός ότι σχεδόν στο σύνολό τους οι παρεχόμενες προς το οργανωμένο λιανεμπόριο εκπτώσεις δεν μετακυλίονται στον καταναλωτή.

Η επισήμανση του άτοπου των καταγγελιών

Από την πλευρά τους κορυφαίοι παράγοντες του λιανεμπορίου, υπεραμυνόμενοι των πρακτικών που εφαρμόζουν για την προμήθεια των νωπών φρούτων και λαχανικών, δηλώνουν ότι σε κάθε περίπτωση τα σούπερ μάρκετ κινούνται στο πλαίσιο του νόμου, προσφέροντας τα οπωροκηπευτικά σε τιμές εξαιρετικά ανταγωνιστικές.

Επισημαίνουν, επίσης, ότι οι διακινητές προϊόντων μέσω των λαϊκών αγορών, πολύ δε περισσότερο οι συνοικιακοί μανάβηδες, διαμαρτύρονται χρόνια τώρα για τις χαμηλές τιμές των αλυσίδων, καθώς και για την απώλεια μεριδίων αγοράς. «Πώς επιτυγχάνουμε αυτές τις τιμές;», διερωτώνται τα στελέχη της οργανωμένης λιανικής, έχοντας έτοιμη την απάντηση: «Με την παράκαμψη του κυκλώματος των χονδρεμπόρων, για το οποίο τόσα έχουν λεχθεί. Δεν είναι οξύμωρο σχήμα, λοιπόν, από τη μια οι πωλητές στις λαϊκές να μας κατηγορούν για εξοντωτικό ανταγωνισμό εναντίον τους και από την άλλη το Υπουργείο Ανάπτυξης να θεωρεί ότι αισχροκερδούμε σε βάρος των καταναλωτών;».