Πολύ κοντά στη σύναψη συμφωνίας συνεργασίας για τη διαχείριση του εμπορικού σήματος Spar στην Ελλάδα βρίσκεται η Bazaar, η οποία ήδη βρίσκεται σε προχωρημένες σχετικές συζητήσεις με τον ιταλικό όμιλο Spar International. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η συμφωνία δεν αποκλείεται να υπογραφεί εντός του Δεκεμβρίου. Η ελληνική αλυσίδα φαίνεται πως έχει καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εκκίνησης του εγχειρήματος αξιοποίησης του πολυεθνικού αυτού σήματος.

Σημειώνεται ότι η Spar είχε παρουσία επί δεκαετίες στην Ελλάδα αρχικά υπό τον πάλαι ποτέ ισχυρό όμιλο Αφοί Βερόπουλοι, εν συνεχεία με εταιρεία η οποία πριν από χρόνια ανέλαβε κατ’ αποκλειστικότητα τα δικαιώματα χρήσης του εν λόγω σήματος, ενώ ακολούθησε συνεργασία, βάσει της οποίας τη μεν τροφοδοσία του δικτύου Spar ανέλαβε η Bazaar, τις δε εμπορικές συμφωνίες ο όμιλος αγορών Αστέρας, ενώ η τοπική εταιρεία Spar κατείχε την ευθύνη και τον έλεγχο του σήματος.

Πλέον, όπως όλα δείχνουν, η Bazaar θα αναλάβει εξ ολοκλήρου το σήμα Spar στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες του «σελφ σέρβις», η διοίκηση της εταιρείας, στον βαθμό που οριστικοποιηθεί η συμφωνία της με τη Spar International, προτίθεται, πρώτον, να επενδύσει στο brand, δημιουργώντας δομές μικρών μαγαζιών Spar, έκτασης περίπου 400τμ, τα οποία θα δραστηριοποιηθούν κατά κύριο λόγο σε τουριστικές περιοχές, με προτεραιότητα στην Ρόδο, την Κρήτη και τα νησιά των Κυκλάδων, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα πολυεθνικό σήμα ισχυρής αναγνωρισιμότητας από το διεθνές καταναλωτικό κοινό. Τέτοια καταστήματα θα δημιουργηθούν και στο κέντρο της Αθήνας, που επίσης είναι πόλος μεγάλης διεθνούς τουριστικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση η Bazaar προτίθεται να εκμεταλλευθεί το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Spar international, που είναι η διεθνής εικόνα και φήμη της.

Δεύτερον, η Bazaar σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός δικτύου εταιρικών και franchise καταστημάτων σήματος Spar, αποφεύγοντας την ανταγωνιστική συνύπαρξή τους στις ίδιες γειτονιές. Σε πρώτη φάση, ειδικότερα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025, η εταιρεία θέλει να δημιουργήσει έξι ή επτά εταιρικά μαγαζιά Spar, στα οποία θα βασιστεί, προκειμένου να επεκτείνει περαιτέρω το δίκτυό τους με το σύστημα franchise. Δυνητικά η Bazaar μπορεί να προσελκύσει και τους περίπου τριάντα συνεργαζόμενους επιχειρηματίες-χρήστες του σήματος Spar, που σε αυτή τη φάση βρίσκονται εκτός τροφοδοσίας από τον ιταλικό όμιλο, παραμένοντας εν μέρει υπό τη σκέπη του ομίλου αγορών Αστέρας.
Τρίτον, το δίκτυο Spar θα τροφοδοτείται και από τις τρεις αποθήκες της Bazaar, δηλαδή από την αποθήκη της στου Ρέντη απ’ όπου διακινούνται προϊόντα ξηρού φορτίου, από τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της αλυσίδας στο Μοσχάτο, απ’ όπου γίνεται η τροφοδοσία με προϊόντα ψυγείου, εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά, χυμούς και μπίρες, και από έναν τρίτο αποθηκευτικό χώρο, γειτονικό στον προαναφερόμενο του Μοσχάτου, ο οποίος θα αφιερωθεί αποκλειστικά στην κάλυψη των αναγκών του δικτύου καταστημάτων Spar. Τα private label προϊόντα του ιταλικού ομίλου θα διατίθενται στο δίκτυο Spar από τη μια εκ των δύο αποθηκών της Bazaar στο Μοσχάτο, ενώ η τροφοδοσία του με επώνυμα προϊόντα θα γίνεται από τις σχετικές υποδομές που υποστηρίζουν τα καταστήματα Bazaar. Το δίκτυο Spar δεν θα διαθέτει τα private label προϊόντα της Bazaar.

Σημειώνουμε ότι κάθε κατάστημα Spar εκτιμάται ότι θα αποδίδει κατά μέσο όρο ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 1,5-2 εκατ. ευρώ. Στον βαθμό που η Bazaar οργανώσει αρχικά ένα δίκτυο περίπου σαράντα μαγαζιών Spar, δυνητικά ο ετήσιος τζίρος του εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει τα 60-80 εκατ. ευρώ.

Το 2025 θα είναι επί της ουσίας έτος-πιλότος για την ανάπτυξη του δικτύου Spar, καθότι θα δοκιμαστούν τα πρώτα του εταιρικά καταστήματα και γενικότερα η δυναμική του ιταλικού σήματος. Η λειτουργία του εν λόγω δικτύου δεν θα απαιτήσει την ίδρυση και οργάνωση ξεχωριστής εταιρείας. Την ευθύνη τόσο για τη διαχείριση των δικαιωμάτων χρήσης του σήματος Spar όσο και για τη λειτουργία των απαιτούμενων υποδομών για την ανάπτυξη του δικτύου, όπως και για την υποστήριξη όσων συνάψουν συνεργασίες franchise, θα την έχει η Bazaar, η οποία, στο πλαίσιο αυτό, θα στελεχωθεί με νέο προσωπικό.

Οι επιδόσεις της Bazaar φέτος
Σε ό,τι αφορά την πορεία ανάπτυξης της Bazaar, οι τελευταίες πληροφορίες μας λένε ότι η διοίκησή της αναμένει ότι η τρέχουσα χρονιά θα κλείσει με αύξηση τζίρου της τάξεως του 1,5%-2% στα 250 εκατ. ευρώ έναντι 245 εκατ. ευρώ το 2023. Η κερδοφορία της εταιρείας αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2023, με την αξία της να κινείται στο επίπεδο των 5-5,5 εκατ. ευρώ.

Στελέχη της Bazaar χαρακτηρίσουν ως ιδιαίτερα θετικές τις εν λόγω επιδόσεις, καθότι ουσιαστικά η εταιρεία διατηρεί τα μερίδιά της σταθερά, σε μία χρονιά στη διάρκεια της οποίας υλοποίησε μια σειρά εσωτερικών αναδιοργανώσεων, οι οποίες κατά κύριο λόγο απέβλεπαν στον εκσυγχρονισμό και την ψηφιακή μετάβαση της εταιρείας, με την εφαρμογή νέου ERP συστήματος, όπως και WMS στις αποθήκες της. Σημειώνουμε ότι η εταιρεία εγκαινίασε φέτος τη λειτουργία έξι νέων σούπερ μάρκετ, όλων εταιρικών και σε ενοικιαζόμενα ακίνητα –τα πέντε εξ αυτών στην πρωτεύουσα και το έκτο στην Κρήτη. Επίσης, φέτος η εταιρεία έριξε ιδιαίτερο βάρος στη λειτουργία της νέας κεντρικής αποθήκης της στην περιοχή του Ρέντη.

Σήμερα το δίκτυο της Bazaar περιλαμβάνει 121 εταιρικά σούπερ μάρκετ και εβδομήντα franchise καταστήματα. Το μερίδιο συμμετοχής του συστήματος δικαιόχρησης στις ετήσιες πωλήσεις της εταιρείας ανέρχεται περίπου στο 15%, ενώ τα προϊόντα των συλλογών ιδιωτικής ετικέτας της Bazaar καλύπτουν περίπου το 30% των ετήσιων εσόδων της.

Σχέδια και στοχεύσεις για το 2025
Στη νέα χρονιά η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία ακόμη πέντε νέων εταιρικών σούπερ μάρκετ, ενώ η διοίκησή της προσβλέπει στην αύξηση του εταιρικού τζίρου κατά 5% συγκριτικά με τη φετινή χρονιά –στον υπολογισμό της δεν περιλαμβάνει τα δυνητικά έσοδα από τη χρήση και ανάπτυξη του σήματος Spar. Υπό αυτή την έννοια οι πωλήσεις της Bazaar τη νέα χρονιά υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 260-265 εκατ. ευρώ. Ασφαλώς όταν η εταιρεία «θα κάνει ταμείο» τέτοια εποχή του χρόνου, θα προσθέσει στα έσοδά της την απόδοση του νέου εγχειρήματός της.

Υπενθυμίζουμε ότι στον τομέα των ψηφιακών πωλήσεων η Bazaar δεν έχει μέχρι σήμερα δραστηριοποιηθεί με την ανάπτυξη eshop. Ωστόσο, η εταιρεία εξυπηρετεί τις κατ’ οίκον παραδόσεις παραγγελιών πελατών της, μέσω συνεργασίας της με την eFood. Εξάλλου, σύντομα πρόκειται να υπογράψει σχετική σύμβαση και με τη Wolt.