Το ΥΠΑΝ με τους χειρισμούς του, όσον αφορά στην αντιμετώπιση της ακρίβειας στα είδη πρώτης ανάγκης, μπερδεύει τους πάντες. Ανακοινώνει ανακλήσεις ανατιμήσεων ή μειώσεις τιμών, χωρίς να δίνει στοιχεία ούτε για τις εταιρείες που τις κάνουν ούτε για τα προϊόντα που αφορούν. Τι πραγματικά συμβαίνει; Ποια προϊόντα ανατιμώνται, σε ποια οι τιμές μειώνονται; Ουδείς ξέρει! Σύμφωνα, όμως, με την πληροφόρηση του greekretail, βάσει των τιμοκαταλόγων της βιομηχανίας προς το λιανεμπόριο, σε 34 προϊόντα οι τιμές θα αυξηθούν από 2,22% έως και 22%, σε 3 προϊόντα ανακλήθηκαν ανατιμήσεις της τάξης του 0,06% έως 14% και σε 2 προϊόντα σημειώθηκε μείωση τιμών της τάξης του 4,5% και του 15%.

Την περασμένη εβδομάδα, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ανακλήσεις ανατιμήσεων για 3.443 κωδικούς προϊόντων 17 επιχειρήσεων, καθώς και μειώσεις τιμών για 144 κωδικούς προϊόντων τριών εταιρειών, ενώ δήλωσε ότι βρισκόταν σε διαπραγμάτευση για την ανάκληση ακόμη 900 ανατιμήσεων, χωρίς ωστόσο να δώσει στοιχεία για τις εταιρείες. Στοιχεία δεν έδωσε, επίσης, για τα προϊόντα, των οποίων οι ανατιμήσεις ανακλήθηκαν, καθώς και για όσα αποφασίσθηκαν μειώσεις τιμών. Την επόμενη ημέρα τα ΜΜΕ φιλοξενούσαν ρεπορτάζ, στα οποία γινόταν λόγος για “κύμα ανατιμήσεων σε 1.000 κωδικούς προϊόντων”, δίνοντας στοιχεία για τις κατηγορίες των προϊόντων που αφορούσαν οι αυξήσεις, ενώ μόλις προχθές το υπουργείο προχώρησε σε νέες ανακοινώσεις, κάνοντας λόγο για δεύτερο «πακέτο» ανάκλησης ανατιμήσεων.

Αυτή τη φορά οι λίστες που κυκλοφόρησε περιελάμβαναν στοιχεία για 2.662 ανατιμήσεις κωδικών, τις οποίες ανακάλεσαν τρεις βιομηχανίες, ενώ στη δημοσιότητα έδωσε μια ακόμη λίστα με στοιχεία για μειώσεις τιμών σε 133 κωδικούς προϊόντων.

Παιχνίδι με αριθμούς, χωρίς ονόματα

Το αξιοπερίεργο είναι ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν έδωσε και πάλι στοιχεία για τον αριθμό των προϊόντων, καθώς και για το ποια ακριβώς περιλαμβάνονταν στις προαναφερόμενες λίστες, με αποτέλεσμα ουδείς να γνωρίζει τι πραγματικά συμβαίνει στα ράφια των αλυσίδων, ποια προϊόντα ανατιμώνται, σε ποια οι τιμές μειώνονται, και πώς οι μεταβολές αυτές επιδρούν στο οικογενειακό εισόδημα. Μάλιστα, φέρεται αποφασισμένο να συνεχίσει την πολιτική τής δημοσιοποίησης νέων καταλόγων με μεταβολές τιμών, γεγονός που θα περιπλέξει ακόμη περισσότερο την κατάσταση σχετικά με την πραγματική πορεία των τιμών.

Τι πραγματικά συμβαίνει

Το greekretail, σε μια προσπάθεια ουσιαστικής κυρίως αντικειμενικής καταγραφής των μεταβολών στις τιμές των αγαθών που πωλούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, κατάφερε να συγκεντρώσει κάθε διαθέσιμο -μέχρι χθες- στοιχείο σχετικό με αυξήσεις ή και μειώσεις τιμών. Τα στοιχεία προκύπτουν από τιμοκαταλόγους της βιομηχανίας προς το λιανεμπόριο, οι οποίοι στην πλειονότητά τους θα ισχύσουν το αμέσως επόμενο διάστημα.

Η λίστα, λοιπόν, που έχει στη διάθεσή του το greekretail περιλαμβάνει:

  • 34 προϊόντα, των οποίων οι τιμές θα αυξηθούν από 2,22% έως και 22%,
  • 3 προϊόντα για τα οποία ανακοινώθηκε ανάκληση αυξήσεων από 0,06% έως και 14% και
  • 2 προϊόντα με μειώσεις τιμών 4,5% και 15% αντίστοιχα.

Η λίστα περιλαμβάνει ανατιμήσεις, μεταξύ άλλων, στον τυποποιημένο τόνο, στα αλκοολούχα ποτά, τα σοκολατάκια, το ούζο, τη μαγιονέζα, τον τοματοπολτό, τις σαλάτες, τα σαπούνια, τα κρασιά, τα βιολογικά προϊόντα και τα γλυκά κουταλιού.

Σημειώνεται ότι μπορεί τα προϊόντα να είναι λίγα σε αριθμό, ωστόσο αφορούν σε εκατοντάδες κωδικούς. Οι μειώσεις των τιμών σε δύο προϊόντα αφορούν σε σάλτσες και καλσόν, ενώ οι ανακλήσεις των ανατιμήσεων σχετίζοντας, επίσης, με σάλτσες, όπως και με σοκολάτες και καραμέλες.