Η γενική "αποψίλωση αρμοδιοτήτων" σήμανε για τον ΕΦΕΤ, με τα υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Υγείας να νομοθετούν προεκλογικώς... κόντρα στην πολιτική του Υπουργείου Ανάπτυξης! Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η αγορά εισέρχεται σε μια νέα εποχή ελεγκτικής αταξίας, με τα συντεχνιακά, οικονομικά, πολιτικά ή και άλλα συμφέροντα να αποτελούν ρυθμιστικούς παράγοντες για τη διενέργεια των ελέγχων. Αλλά το ενιαίο καθεστώς ελέγχων στην αγορά τροφίμων επιβάλλεται από την ΕΕ, οπότε γεννάται το ερώτημα: Οι δύο υπουργοί που παρενέβησαν νομοθετικά, αντίθετα ως προς τα ισχύοντα, είχαν την κάλυψη του πρωθυπουργού;

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξέδωσε Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο εξουσιοδοτεί νομοθετικά τον μηχανισμό του να διενεργεί ελέγχους στις εγκαταστάσεις τεμαχισμού και τυποποίησης κρεάτων και παρασκευασμάτων κρέατος, ψύξης και κατάψυξης αλιευμάτων, παστερίωσης γάλακτος, παρασκευής αυγο-προϊόντων και τυποποίησης μελιού, σε χώρους δηλαδή που βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας ελέγχονται κεντρικά από τον ΕΦΕΤ. Σχεδόν ταυτόχρονα το Υπουργείο Υγείας, παρεμβαίνοντας ανάλογα, εξαίρεσε τον ΕΦΕΤ από τους ελέγχους των εμφιαλωμένων νερών, καθώς και του νερού ως συστατικού τροφίμων και ποτών, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, προετοιμάζει ένα ακόμη νομοθέτημα, με το οποίο ο ΕΦΕΤ θα αποκλειστεί και από τους ελέγχους για τη Δημόσια Υγεία.

Νέα εποχή ελεγκτικής αταξίας

Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η αγορά εισέρχεται σε μια νέα εποχή ελεγκτικής αταξίας, με τα συντεχνιακά, οικονομικά, πολιτικά ή και άλλα συμφέροντα να αποτελούν ρυθμιστικούς παράγοντες για τη διενέργεια των ελέγχων. Αν βέβαια θελήσει κανείς να προσεγγίσει το θέμα πολιτικά, είναι φανερή μια αντίφαση: Ενώ οι ανωτέρω παρεμβάσεις έγιναν σε χρόνο εισόδου της χώρας σε προεκλογική περίοδο και ως εκ τούτου φέρουν τη σφραγίδα της “τακτοποίησης αιτημάτων” (βλέπε πιέσεων) ισχυρών συμφερόντων, η κυβέρνηση το τελευταίο που θα ήθελε μετά το περιπετειώδες σήριαλ των δομημένων ομολόγων, είναι να ανοίξει ένα ακόμη πολιτικό θέμα εις βάρος της… Πάντως, το γεγονός ότι η αγορά έχει αποστασιοποιηθεί πλέον από τις συνθήκες της προετοιμασίας της Ολυμπιάδας του 2004, στο όνομα της οποίας οργανώθηκε σε ενιαία βάση ο ελεγκτικός μηχανισμός, έδωσε την “ευχέρεια” στις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Υγείας να προωθήσουν τις δικές τους πολιτικές, περιφρονώντας τα προκύπτοντα από την ισχύουσα νομοθεσία κατά την τελευταία τριετία, ίσως τις θέσεις της αγοράς, σίγουρα πάντως την επίσημα διακηρυγμένη πολιτική βούληση του υπουργού Ανάπτυξης, κ. Δημ. Σιούφα.

Τώρα ο κ. Σιούφας, αν θέλει να είναι συνεπής με την πολιτική του, καλείται να αναστρέψει την πορεία των πραγμάτων. Ωστόσο, για να ισχύσει κάτι τέτοιο, οφείλει να συγκρουστεί και με τα δύο υπουργεία και ίσως αύριο-μεθαύριο με έναν τρίτο ακόμα συνάδελφό του υπουργό, καθώς το πλαίσιο λειτουργίας του ΕΦΕΤ στηρίζεται στην εφαρμογή Κοινής Απόφασης που φέρει τις υπογραφές συνολικά πέντε υπουργών!

4 ερωτήσεις + 1 απάντηση

΄Οσο για τα ερωτήματα που γεννώνται μετά τα όσα συνέβησαν, είναι και πολλά και σημαντικά. Ειδικότερα, η κυβέρνηση υποχρεούται να απαντήσει στα εξής:

  • Θα διαφυλάξει το ενιαίο καθεστώς ελέγχων στην αγορά τροφίμων, το οποίο, εξάλλου, επιβάλλεται από την ΕΕ;
  • Το πλαίσιο, βάσει του οποίου εκδόθηκαν τα δύο προαναφερόμενα επίμαχα νομοθετήματα, είναι σύννομο;
  • Ο υπουργός Ανάπτυξης είναι διατεθειμένος να συγκρουστεί ενδοκυβερνητικά, προκειμένου να διαφυλάξει την απαρέγκλιτη εφαρμογή της πολιτικής του για την αγορά τροφίμων;
  • Οι δύο υπουργοί που παρενέβησαν νομοθετικά, αντίθετα ως προς τα ισχύοντα, είχαν την κάλυψη του πρωθυπουργού;

Μένει να παρακολουθήσουμε και την πορεία των αντιδράσεων του μηχανισμού του ΕΦΕΤ -εργαζόμενων και διοίκησης- στα όσα γίνονται…

Πάντως, η αγορά στο εξής για ένα μπορεί να είναι σίγουρη: Οι ανακοινώσεις περί ελέγχων και ποινών θα εκδίδονται από τρία υπουργεία, διότι -ας μη γελιόμαστε- η πολιτική, όπως την αντιλαμβάνονται σήμερα βουλευτές και υπουργοί, δυστυχώς, είναι κατ’ αρχάς επικοινωνία και δημοσιότητα και μετά το οτιδήποτε άλλο…