«Πράσινες» συσκευές για μεγαλύτερη οικονομία στις τσέπες των χρηστών και καθαρότερο περιβάλλον προτείνουν πλέον όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών παγκοσμίως. Η μείωση της σπατάλης νερού και ενέργειας, η μικρότερη κατανάλωση απορρυπαντικού, η φροντίδα για την ανακύκλωση κλπ αποτελούν προτεραιότητα και επιχείρημα τόσο των κατασκευαστών ηλεκτρικών συσκευών όσο και των δικτύων διανομής τους, με σκοπό την αναζωογόνηση της κλαδικής αγοράς, που τα τελευταία χρόνια γνωρίζει σημαντική κάμψη πωλήσεων παγκοσμίως. Στο πλαίσιο αυτό, η «πράσινη» αγορά παρουσιάζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Μόνο στα ψυγεία, το μερίδιο των «πράσινων» συσκευών είναι της τάξης του 70%, ενώ ανάπτυξη 30% ως 50% έχουν τα αντίστοιχα πλυντήρια ρούχων και πιάτων, τα κλιματιστικά κλπ.

Η μείωση της σπατάλης νερού, ενέργειας και η μικρότερη κατανάλωση απορρυπαντικού, η φροντίδα για την ανακύκλωση των συσκευών και η χρήση υλικών που ανακυκλώνονται και βιοδιασπώνται αποτελεί προτεραιότητα των επιχειρήσεων που, εκτός από την προβολή του κοινωνικού τους προσώπου, αναζητούν τρόπους, ώστε να δημιουργήσουν μια νέα αγορά στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, ο οποίος τα τελευταία χρόνια τόσο στην Ελλάδα όσο και στην παγκόσμια αγορά γνωρίζει σημαντική κάμψη πωλήσεων.

Η μείωση των διαθεσίμων εισοδημάτων, σε συνδυασμό με τον μεγάλο κύκλο ζωής αυτών των προϊόντων, στρέφει τις εταιρείες στη δημιουργία κινήτρων προς τους καταναλωτές, προκειμένου να πραγματοποιούν νέες αγορές. Στο πλαίσιο αυτό, η «πράσινη» αγορά παρουσιάζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Μόνο στα ψυγεία, το μερίδιο των «πράσινων» συσκευών -αν και είναι ακριβότερα από τα συμβατικά- είναι της τάξης του 70%, ενώ ανάπτυξη 30% ως 50% έχουν και τα αντίστοιχα πλυντήρια ρούχων και πιάτων, τα κλιματιστικά κλπ.

Νέο πεδίο ανταγωνισμού

Παράλληλα, οι κατασκευαστές στοχεύουν στην δημιουργία τηλεοράσεων μικρότερης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, με την ελπίδα ότι θα δώσουν ένα σημαντικό κίνητρο αγοράς στους καταναλωτές. Η Sony, πχ, λανσάρισε την «πρώτη πράσινη γενιά» τηλεοράσεων LCD, καθώς τα νέα μοντέλα Eco Bravia εξοικονομούν 40% ενέργεια σε σχέση με τα περυσινά μοντέλα. Οι Samsung και Panasonic ανακοίνωσαν την παραγωγή νέων μοντέλων, με ανάλογες περικοπές στην ενεργειακή κατανάλωση, χωρίς όμως να τους δώσουν τον χαρακτηρισμό «πράσινα».

Οι λευκές οικιακές συσκευές απαιτούν το 60% της ηλεκτρικής ενέργειας του μέσου νοικοκυριού. Από το ποσοστό αυτό περίπου το 35% απορροφάται μόνο από ψυγεία και καταψύκτες. «Και μόνο αυτό προσφέρει σημαντικό κίνητρο στον καταναλωτή να αντικαταστήσει τη συμβατική του συσκευή από μια «πράσινη», αφού, όπως υπολογίζεται, στο τέλος της ζωής της ο χρήστης της, λόγω της εξοικονόμησης ενέργειας, θα έχει αποσβέσει το 100% του κόστους κτήσης της πράσινης συσκευής», υποστηρίζει στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής αλυσίδας ηλεκτρικών.

Πόλεμος προσφορών

Με το επιχείρημα αυτό όλοι οι λιανέμποροι πλέον επιδίδονται σε πόλεμο πρόσφορων στην εν λόγω την κατηγορία προϊόντων. Οι δύο μεγαλύτεροι «παίκτες» της αγοράς, Κωτσόβολος και Ηλεκτρονική Αθηνών, το προηγούμενο διάστημα πραγματοποίησαν προγράμματα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών, προωθώντας ταυτόχρονα την πώληση νέων οικολογικών συσκευών.

Η δημιουργία «πράσινων» συσκευών απασχολεί ιδιαίτερα τους κατασκευαστές, καθώς σε αυτές βλέπουν το μέλλον του κλάδου. Μόνο ο όμιλος Electrolux, που έχει τα σήματα λευκών ηλεκτρικών συσκευών AEG, Zanussi, Kelvinator, Εureko, Zoppas, Frigidaire κά, από το 2000 μέχρι σήμερα κατάφερε να δημιουργήσει συσκευές που καταναλώνουν λιγότερο ρεύμα κατά 24% στα πλυντήρια πιάτων, 22% στα πλυντήρια ρούχων και 30% στα ψυγεία. Επισημαίνεται ότι στην τελευταία εικοσαετία τα ψυγεία και οι καταψύκτες του ομίλου προσφέρουν εξοικονόμηση ενέργειας κατά 65% σε σχέση με την παλαιότερη τεχνολογία.

Αν και οι περισσότερες οικολογικές σημάνσεις είναι προαιρετικές, η Ευρωπαϊκή Σήμανση Ενεργειακής Απόδοσης είναι υποχρεωτική για νέα ψυγεία, καταψύκτες, πλυντήρια, στεγνωτήρια, ηλεκτρικούς φούρνους και λαμπτήρες. Τα προϊόντα κατατάσσονται σε μία κλίμακα από G μέχρι Α, Α+ και Α++. ‘Οσο υψηλότερη είναι η βαθμολόγηση της οικιακής συσκευής, τόσο λιγότερο ηλεκτρικό καταναλώνει. Σε άλλα ηλεκτρικά προϊόντα, όπως οι τηλεοράσεις και τα ηχοσυστήματα, η σήμανση δεν είναι υποχρεωτική.