Η αγορά των μικρών καταστημάτων τροφίμων αναπτύσσεται και εκπλήσσει. Για την εξέλιξή της, αξιοποιεί την ενισχυμένη στον καιρό της πανδημίας απαίτηση για ταχύτητα και ευκολία στην πραγματοποίηση αγορών, αλλά και συνολικά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως η αμεσότητα στην επικοινωνία με τον πελάτη και η ευελιξία του ωραρίου λειτουργίας. Δεδομένα έρευνας και προβληματισμοί σχετικά με το μέλλον της απασχόλησαν το Convenience Retailing Conference. Θέματα που απασχολούν τα μικρά καταστήματα τροφίμων, αλλά και προτάσεις για ισχυροποίηση του κλάδου της μικρής λιανικής τροφίμων, συζητήθηκαν στο συνέδριο για τη μικρή λιανική, που διοργανώθηκε στις 2 Νοεμβρίου για τρίτη χρονιά, από το σελφ σέρβις.

Στη συζήτηση που συντόνισε ο κ. Αντώνης Ζαΐρης, γενικός διευθυντής και αναπληρωτής αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, και συμμετείχαν οι κ. Σπύρος Μαζαράκης, διευθυντής του Τομέα Χονδρικής της Μασούτης, Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Wholesales & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος, Σπύρος Πελτέκης, γενικός διευθυντής της Smile Kiosk, και Γιάννης Πηλίδης, γενικός διευθυντής της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, δόθηκε το στίγμα των εξελίξεων στη συγκεκριμένη αγορά στη συγκυρία της πανδημίας, ανιχνεύοντας τις σχετικές μακροπρόθεσμες τάσεις.

Συζητώντας για τις προτεραιότητες της μικρής λιανικής εν μέσω πανδημίας, οι συνομιλητές επισήμαναν τις υψηλές απαιτήσεις από την έκρηξη της ζήτησης και δη και σε νέα προϊόντα για το εν λόγω κανάλι διανομής, τις μέριμνες για την ασφάλεια της υγείας των συνεργατών και των πελατών τους, αλλά και τις πρωτόγνωρες διαχειριστικές δυσκολίες τους, λόγω της εφαρμογής των απαγορευτικών μέτρων για την ανάσχεση της πανδημίας, τα οποία έπληξαν όσα καταστήματα βασίζουν την ανταγωνιστικότητά τους στο διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, μη επιτρέποντάς τους να επωφεληθούν από την ανάπτυξη του τζίρου των FMCG. Τόνισαν, επίσης, την παρακαταθήκη που αφήνει αυτή η συγκυρία, σε ό,τι αφορά την αναζήτηση εκ μέρους του καταναλωτικού κοινού περισσότερης υγιεινής, αλλά και online λύσεων στην εξυπηρέτηση των παραγγελιών. Ακόμα, συμφώνησαν ότι οι περισσότερες εταιρείες λιανικής όχι μόνο επέδειξαν ταχύτητα αντανακλαστικών προσαρμογής στις συνθήκες εκτάκτου ανάγκης, αλλά ανταποκρίθηκαν προσφέροντας και νέες υπηρεσίες εξυπηρέτησης του κοινού τους (home delivery, υπηρεσίες ετοιμασίας πρόχειρου φαγητού-ποτού για on the go κατανάλωση κ.ά.), οι οποίες «ήρθαν για να μείνουν», όπως και ότι εντέλει η συγκυρία της πανδημίας ωθεί ταχύτερα τη λιανική στην omnichannel εποχή και, ταυτόχρονα, «αποδεικνύεται ο καλύτερος χορηγός επικοινωνίας» του καταστήματος ευκολίας. Γι’ αυτό, άλλωστε, προσελκύει το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον των μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων της λιανικής.

Το φυσικό κατάστημα δημιουργεί το μέλλον
Σχολιάζοντας την ανάπτυξη των online πωλήσεων ως ευκαιρία για τη βιωσιμότητα του μικρού καταστήματος, συμφώνησαν ότι, αν και η ψηφιακή πώληση έχει περιθώρια ανάπτυξης και στη μικρή λιανική, το φυσικό κατάστημα θα παραμείνει η μήτρα των καινοτομιών για την εξυπηρέτηση του πελάτη και ότι το μήνυμα της νέας εποχής εδράζεται στη μίξη ή γεφύρωση φυσικών και ψηφιακών μέσων εξυπηρέτησης, πράγμα που αυξάνει τις αξιώσεις των πελατών για ολιστική αντιμετώπιση των αναγκών τους, απαιτώντας συστηματική επενδυτική υποστήριξη. Ωστόσο, παρατηρήθηκε ότι λ.χ. για το περίπτερο είναι ακόμα τολμηρό βήμα η υποστήριξη ηλεκτρονικών πωλήσεων, ότι γενικά το κατάστημα ευκολίας έχει προηγηθεί προ πολλού στην παροχή home delivery αυθημερόν υπηρεσιών από το σούπερ μάρκετ, όπως και ότι το σύστημα franchising δεν ευνοείται ως προς την για όλα τα μέλη του λειτουργία κοινού e-shop εξαιτίας των περιορισμών του νομικού πλαισίου για τον ανταγωνισμό.

Ανατιμήσεις: «Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές»
Συζητώντας για το ανατιμητικό σοκ, οι συνομιλητές συμφώνησαν ότι «δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές» για τη διαχείρισή του πέραν των προσωρινών λύσεων της δημιουργίας αποθέματος προ των νέων τιμολογήσεων, ώστε να καθυστερούν οι αναπόφευκτες επιβαρύνσεις στις τιμές λιανικής, ή της αναζήτησης εναλλακτικών πηγών φτηνότερων προμηθειών. Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίχθηκε ότι η αμοιβαιότητα συμφερόντων προμηθευτών-λιανεμπόρων μπορεί να αμβλύνει τις επιπτώσεις και προτάθηκε η άμεση παρέμβαση της πολιτείας για την έκτακτη μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Επίσης, επισημάνθηκε ότι η επίπτωση στη μικρή λιανική που λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο, αναμένεται μικρότερη απ’ ό,τι στα σούπερ μάρκετ, εφόσον ανέκαθεν πουλά ακριβότερα αυτό το πλεονέκτημά της, για το οποίο και επιλέγεται.

Σε ό,τι αφορά τα πλάνα ανάπτυξης των εταιρειών τους, ο κ. Μαζαράκης δήλωσε ότι η Μασούτης ήδη επεξεργάζεται την εξέλιξη ενός νέου τύπου μικρού καταστήματος, ο κ. Παπαχρυσάνθου προϊδέασε για την έμφαση της ΑΒ Βασιλόπουλος στην εμπορική της πολιτική, τα νέα concept καταστημάτων και την omnichannel διάσταση των υπηρεσιών τους, ο κ. Πηλίδης πρόταξε την επέκταση του δικτύου της εταιρείας του σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές, ανακοινώνοντας σχετικά ότι το 2022 η αλυσίδα «Γρήγορα» θα αποκτήσει βάσεις στους γειτονικούς νομούς του Νομού Θεσσαλονίκης, ενώ ο κ. Πετλτέκης δήλωσε το ενδιαφέρον της Smile Kiosk για αποτελεσματικότερη κάλυψη της Αττικής με το δίκτυό της.

Διαβάστε και τα παρακάτω άρθρα  για το ίδιο θέμα: