Σε σημαντική μείωση του αριθμού των καταστημάτων λιανεμπορίου προβλέπεται πως θα οδηγήσει η ανάπτυξη του online καναλιού αγορών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της UBS.

Συγκεκριμένα η έρευνα αναφέρει πως η αύξηση του μεριδίου των online πωλήσεων στις ΗΠΑ, από 16% σήμερα σε 25% το 2026, θα προκαλέσει «εκλογίκευση» του αριθμού των φυσικών καταστημάτων, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, κατά 75.000. Πιο αναλυτικά, για κάθε 1% μερίδιο που θα κερδίζει το online λιανεμπόριο, προβλέπεται πως θα τίθενται εκτός λειτουργίας 8.000 με 8.500 καταστήματα. Άρα, έως το 2026 θα μειωθεί κατά περίπου το 7% ο αριθμός των καταστημάτων στη χώρα, που σήμερα υπολογίζεται πως ανέρχονται σε 1.044.754 (πηγή: Bureau of Labor Statistics, τμήμα στατιστικών ερευνών του αμερικανικού Υπουργείου Εργασίας).

Οι επιπτώσεις της ανάπτυξης του online λιανεμπορίου δεν θα έχουν την ίδια ένταση σε όλους τους κλάδους. Η σημαντικότερη αριθμητική μείωση προβλέπεται πως θα αφορά στον κλάδο της ένδυσης (25%, 21.000 λιγότερα καταστήματα). Ακολουθούν τα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών, με 10.000 λιγότερα καταστήματα και παρόμοιο ποσοστό μείωσης, περίπου 25% σε σύνολο 39.000 σημείων σήμερα. Τα καταστήματα επίπλων θα χάσουν το 32% του δικτύου τους (8.000 καταστήματα σε σύνολο 25.300), ενώ τα καταστήματα DIY θα μειωθούν κατά 1.000 (περίπου 7% στο σύνολο των 14.500). Όσο για τον κλάδο των τροφίμων, το δίκτυο της λιανικής αναμένεται να μειωθεί κατά 7.000 σημεία, ήτοι κατά 8% στο σύνολο των 89.500 σημείων πώλησης, εάν το μερίδιο της online πώλησης αυξηθεί από 2% που υπολογίζεται σήμερα σε 10%. Η προβλεπόμενη μείωση του αριθμού των καταστημάτων λιανικής κατά 75.000 σημεία εντός της επόμενης επταετίας αντιστοιχεί σε κλείσιμο περίπου 11.000 καταστημάτων ανά έτος. Ο ρυθμός αυτός είναι σχεδόν διπλάσιος του σημερινού. Στις πρώτες 14 εβδομάδες του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του δείγματος της Coresight Research, ανέστειλαν τη λειτουργία τους 5.846 καταστήματα, 8 μόλις λιγότερα από όσα είχαν κλείσει εντός του 2018 (5.854).

Σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Cowen, οι ΗΠΑ διαθέτουν ένα ιδιαίτερα διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων. Σε κάθε πολίτη τους αντιστοιχούν 2,18τμ χώρου λιανικής πώλησης, ενώ ο αντίστοιχος χώρος στον Καναδά είναι 1,5τμ, στο Ηνωμένο Βασίλειο 0,4τμ και στη Γαλλία 0,35τμ. Οι αναλυτές συμπεραίνουν πως ο κλάδος του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ βρίσκεται στην αρχή της πορείας συρρίκνωσης του «μη παραγωγικού» τμήματος του φυσικού δικτύου καταστημάτων.