Η πτώση του τζίρου άνω του 10% κι ο περιορισμός του πλαστικού χρήματος έως 60% ήταν τα δύο βασικά χαρακτηριστικά των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, σε σχέση με τις αντίστοιχες περυσινές. Κορυφαίοι παράγοντες της λιανικής τονίζουν ότι φέτος διαπιστώθηκαν μεγάλες διαφορές επιδόσεων μεταξύ καταστημάτων διαφορετικών κλάδων, αλλά και διαφορετικών περιοχών της ίδιας πόλης. Πάντως, εκτιμάται ότι συνολικά η απόδοση των εκπτώσεων, αν και μικρότερη σε σχέση με πέρυσι, ήταν καλύτερη της αναμενόμενης. Φρούδες αποδείχθηκαν οι ελπίδες που είχαν εναποθέσει στις εκπτώσεις οι Θεσσαλονικείς έμποροι. Παρά τις αρχικές προσδοκίες τους, η απογοήτευση τους κυρίευσε κατά το 65%, ενώ κατά το 60% δηλώνουν μείωση πωλήσεων μεταξύ 5% και 50%, σε σχέση με πέρυσι.

‘Ομως, σε σύνολο, η εμπορική κίνηση, αν και μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, διαμορφώθηκε σε επίπεδα καλύτερα από τα αναμενόμενα. «Μετά τον περσινό Δεκέμβριο, που ήταν από τους χειρότερους των τελευταίων -και δη πολλών- ετών, το εμπόριο ανέμενε φέτος στις εκπτώσεις ότι η αγορά κυριολεκτικά θα έχανε τη γη κάτω από τα πόδια της», ανέφερε στο greekretail ο κ. Δημ. Αρμενάκης, πρόεδρος της ΕΣΕΕ, προσθέτοντας ότι στη λήξη των εκπτώσεων οι διαπιστώσεις ήταν σαφώς καλύτερες από ό,τι όλοι ανέμεναν.

Ειδικότερα, όπως μας εξήγησε, τις πρώτες 10-15 ημέρες των εκπτώσεων η αγορά κινήθηκε πολύ καλά -ίσως, καλύτερα από πέρυσι-, όμως στη συνέχεια η εικόνα άλλαξε, οπότε το συνολικό αποτέλεσμά τους ήταν χαμηλότερο από το αντίστοιχο του 2008.

«Διαπιστώνουμε ότι οι καταναλωτές τηρούν μια στάση συγκράτησης των δαπανών τους, αφού δεν ξέρουν “τι τους ξημερώνει”. Δεν μπορώ, ωστόσο, να δεχθώ ότι η κρίση ήδη έχει εκείνες τις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά που θα δικαιολογούσαν την πτώση της κατανάλωσης. Το διαθέσιμο εισόδημα δεν έχει μειωθεί. Η ψυχολογία του κόσμου, όμως, είναι άσχημη», συμπεραίνει ο κ. Αρμενάκης.

Ωφελημένοι και χαμένοι

Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις του, στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις τις καλύτερες επιδώσεις είχαν τα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης λόγω των πολύ υψηλών εκπτώσεων στα είδη των περισσότερων εξ αυτών. ‘Ομως, στην πλειονότητά τους τα καταστήματα λευκών και μαύρων συσκευών κατέγραψαν μείωση του όγκου πωλήσεων.

Ο κ. Αρμενάκης επισήμανε, επίσης, ότι φέτος διαπιστώθηκε σαφώς η πτώση της εμπορικής κίνησης στις περιφερειακές αγορές, σε σχέση με τις κεντρικές αγορές, οι οποίες συγκέντρωσαν τον μεγαλύτερο όγκο του τζίρου, ενώ τα πολυκαταστήματα δεν πέτυχαν, όπως υποστήριξε, τους στόχους τους.

Σε ό,τι αφορά στο διάστημα που ήδη διανύουμε, τα εμπορικά καταστήματα έχουν επιδοθεί στον αγώνα των 10ήμερων προσφορών, όπως προβλέπει ο νόμος, ενώ για το διάστημα 10-15 Μαρτίου, οπότε εορτάζεται η «Ημέρα του Καταναλωτή», εντείνουν τη δράση τους με το σύνθημα «μια τιμή-χαμηλή τιμή», επιμένοντας στις προσφορές, χωρίς ταμπέλες και διπλές τιμές.

Κακά μαντάτα από τη Θεσσαλονίκη

Φρούδες αποδείχθηκαν οι ελπίδες των καταστηματαρχών της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους στις χειμερινές εκπτώσεις για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος και την ανάκαμψη της κίνησης στην αγορά του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της πόλης. Παρά τις αρχικές προσδοκίες τους, η απογοήτευση κυρίευσε το 65% των επαγγελματιών. «Μαύρα μαντάτα» προκύπτουν και από το «μέτωπο» του τζίρου, καθώς το 60% των επιχειρηματιών της πόλης δήλωσαν ότι, όχι μόνο δεν ευνοήθηκαν από τις χειμερινές εκπτώσεις, αλλά κατέγραψαν μείωση πωλήσεων.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης σε δείγμα 200 επιχειρήσεων της πόλης, για το 60% των επιχειρήσεων οι καλύτερες εβδομάδες από άποψη πωλήσεων στις εκπτώσεις ήταν η πρώτη και η δεύτερη, ενώ κατά το 8% δήλωσε «καμία».

Στο ιστορικό κέντρο της πόλης «μη ικανοποιημένο» από τις εκπτώσεις δήλωσε το 64% των εμπόρων, ενώ κατά το 61% εκτίμησαν ότι ο τζίρος τους μειώθηκε μεταξύ 5% και 50%, πιστεύοντας ότι γι’ αυτό ευθύνεται σε ποσοστά 47% η οικονομική κρίση και 41% το κυκλοφοριακό, η έλλειψη χώρων στάθμευσης κλπ.

Για το 75% των ερωτηθέντων οι καλύτερες εβδομάδες των εκπτώσεων ήταν οι δύο πρώτες, ενώ για το 76% η προ εκπτώσεων περίοδος δεν άφησε αισθήματα ικανοποίησης. Στο τμήμα της θεσσαλονικιώτικης αγοράς που περικλείεται από τις οδούς Εγνατία, Βενιζέλου και Ι. Δραγούμη, η απογοήτευση «απλώθηκε» στο 78% του δείγματος -την ίδια στιγμή κατά το 72% οι έμποροι της περιοχής δήλωσαν συρρίκνωση τζίρου, αποδιδόμενη, κατά το 49% των ερωτηθέντων, στην οικονομική κρίση.