Στέφθηκαν με επιτυχία οι εργασίες της 6ης Εβδομάδας Μάρκετινγκ, που οργάνωσε το ΕΙΜ (Ελληνικό Ινστιτούτο Μάρκετινγκ) της ΕΕΔΕ (Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων). Κύριο θέμα της φετινής Εβδομάδας Μάρκετινγκ ήταν οι εξελίξεις που συντελούνται στο χώρο του λιανεμπορίου.

Στέφθηκαν με επιτυχία οι εργασίες της 6ης Εβδομάδας Μάρκετινγκ, που οργάνωσε το ΕΙΜ (Ελληνικό Ινστιτούτο Μάρκετινγκ) της ΕΕΔΕ (Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων). Κύριο θέμα της φετινής Εβδομάδας Μάρκετινγκ ήταν οι εξελίξεις που συντελούνται στο χώρο του λιανεμπορίου.

Οι εκδηλώσεις της 6ης εβδομάδας Μάρκετινγκ του ΕΙΜ ολοκληρώθηκαν με το διήμερο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό κέντρο της ΕΕΔΕ. Στο πλαίσιο της Εβδομάδας Mάρκετινγκ πραγματοποιήθηκαν επίσης με επιτυχία και μια σειρά εκδηλώσεων όπως: ομιλίες σε εκπαιδευτικά ιδρύματα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο), ομιλίες/ δείπνα σε Ρόδο και Ηράκλειο και η ημερίδα των φοιτητών στην Αθήνα, την οποία ακολούθησε η τελετή απονομής στους φοιτητές των βραβείων Μάρκετινγκ PHILIP MORRIS.

Το συνέδριο με θέμα "Λιανεμπόριο, η ελληνική πραγματικότητα στο κατώφλι του 21 ου αιώνα", είχε σκοπό να καταγράψει τις τάσεις και τις αλλαγές που διαδραματίζονται στον ευρύτερο χώρο του λιανεμπορίου και να διερευνήσει πώς αυτές θα επηρεάσουν τις στρατηγικές των επιχειρήσεων στο άμεσο μέλλον.

Στο δείπνο της Πέμπτης, 25 Μαϊου, μίλησε για την κυβερνητική πολιτική στα θέματα του εμπορίου η υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Μιλένα Αποστολάκη, ενώ στο γεύμα της Παρασκευής ανέπτυξε τις απόψεις του κόμματός του ο βουλευτής και υπεύθυνος οικονομικού τομέα της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιώργος Αλογοσκούφης . Το συνέδριο χαιρέτησαν ο κ. Louis Delcart, Vice President της European Marketing Confederation (EMC), ο πρόεδρος της ΕΕΔΕ κ. Ν. Εμπέογλου, ο πρόεδρος του ΕΙΜ κ. Ν. Πανουσόπουλος και ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου κ. Δ. Μάρκου.

Τα θέματα του συνεδρίου καλύφθηκαν από εξειδικευμένους και έγκριτους ομιλητές στο χώρο του λιανεμπορίου. Τα συμπεράσματα μπορούν να συνοψισθούν ως ακολούθως:

  • Στο λιανεμπόριο έχουμε και εξέλιξη (κλάδος τροφίμων) κα επανάσταση (κλάδος ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών).
  • Στα τρόφιμα (σούπερ μάρκετ) παρατηρούνται μεγάλες συγχωνεύσεις, κυριαρχούν οι μεγάλες επιφάνειες πώλησης ενώ προσανατολίζονται σε non-food κατηγορίες για αύξηση της κερδοφορίας, παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών και καλύτερο μερτσαντάιζινγκ.
  • Στα ηλεκτρικά έχουμε πραγματική επανάσταση. Το 2002 οι αλυσίδες θα καλύπτουν το 80% της αγοράς, όταν σήμερα είναι γύρω στο 50%. Ακολουθεί ένα γενικό ξεκαθάρισμα της αγοράς με συνακόλουθη αύξηση των υπηρεσιών και έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα.
  • Εταιρίες οικιακού εξοπλισμού: Η είσοδος των ΙΚΕΑ στην αγορά, καθώς και η "επανάσταση" του Habitat, είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη μελλοντική της εξέλιξη. Κοινός παρανομαστής όλων των καταστημάτων η απόλυτη εξυπηρέτηση του πελάτη. Ο πελάτης να νιώθει στο κατάστημα "καλύτερα" απ' ό,τι στο σπίτι του.
  • Ταχεία εστίαση: Οι πολυεθνικές αλυσίδες δεν πέτυχαν στη χώρα μας. Αυτό σημαίνει ότι ο Έλληνας δεν θυσιάζει τις γευστικές του συνήθειες. Δεν παρατηρείται δηλαδή μιμητισμός στο συγκεκριμένο χώρο. Είναι σημαντικό ότι leader είναι ελληνικές επιχειρήσεις όπως το Goody's και το Everest. Η τοποθεσία των καταστημάτων, η ποιότητα του φαγητού και η ποιοτική εξυπηρέτηση είναι καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας.
  • Το e-commerce θα αποτελέσει συντομότατα σημαντικό πεδίο δραστηριότητας του λιανικού εμπορίου. Και μπορεί σήμερα ακόμη να είναι ασαφή τα οφέλη από τη χρήση του, αλλά το ερώτημα δεν είναι τι κερδίζει όποιος το χρησιμοποιεί, αλλά τι χάνει όποιος δεν προετοιμαστεί εγκαίρως για τη χρήση του.
  • Το franchise χαρακτηρίστηκε σαν ένα δυνατό εργαλείο γρήγορης ανάπτυξης μιας εταιρίας. Το σημαντικό στο σύστημα franchise είναι η επιλογή των franchisees. Να είναι άνθρωποι που θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες και όχι απλώς να κερδίσουν γρήγορα χρήματα. Η επικοινωνία ανάμεσα στον franchisor και τον franchisee πρέπει να επικεντρώνεται στη συνεχή εκπαίδευση του δεύτερου από τον πρώτο.
  • Ο ανθρώπινος παράγοντας κρίθηκε ως ο σημαντικότερος για τις επιχειρήσεις. Τα συστήματα επιλογής, η εκπαίδευση, τα κίνητρα, η αξιολόγηση του προσωπικού είναι θέματα άμεσης προτεραιότητας και βαρύνουσας σημασίας για την επιβίωση και την ανταγωνιστικότητα της λιανεμπορικής επιχείρησης.