Σταθερά σε τζίρο, αλλά ελαφρώς πτωτικά σε αριθμό συναλλαγών κινείται η κατηγορία του γάλακτος στη μικρή λιανική το τελευταίο δωδεκάμηνο, σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε στο FOODReporter η Intale, τα οποία βασίζονται στα δεδομένα πωλήσεων από τα περισσότερα από χίλια περίπτερα και μίνι μάρκετ που χρησιμοποιούν την εφαρμογή διαχείρισης Intale Point.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, και λαμβάνοντας υπ’όψιν τα καταστήματα που αποτελούν σταθερό δείγμα (εξαιρώντας δηλαδή καταστήματα που άνοιξαν ή έκλεισαν στη διάρκεια αυτής της περιόδου)στο δωδεκάμηνο Μαΐου 2023 – Απριλίου 2024 η κατηγορία του γάλακτος παρουσιάζει οριακή πτώση 0,3% σε τζίρο, ενώ ο αριθμός των συναλλαγών με προϊόντα της κατηγορίας έχει υποχωρήσει κατά 3,8% σε σχέση με το αντίστοιχο δωδεκάμηνο του 2022-2023.

Κυριαρχούν γάλα υψηλής παστερίωσης και φρέσκο
Πώς όμως αναλύεται αυτός ο τζίρος ως προς τις υποκατηγορίες του γάλακτος; Εδώ ξεχωρίζουν δύο μεγάλες κατηγορίες που μοιράζονται το 70% περίπου των πωλήσεων της κατηγορίας: το γάλα υψηλής παστερίωσης, που αντιπροσωπεύει το 36,9% των πωλήσεων στο εξεταζόμενο 12μηνο, και το φρέσκο γάλα, που αντιπροσωπεύει το 31,8% των πωλήσεων. Ωστόσο, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι σε σχέση με το αντίστοιχο 12μηνο του 2022-23, το φρέσκο γάλα έχει χάσει 2,5 ποσοστιαίες μονάδες (βρισκόταν στο 34,3%), ενώ το γάλα υψηλής παστερίωσης κινείται στα ίδια επίπεδα. Η τρίτη μεγαλύτερη υποκατηγορία γάλακτος είναι το σοκολατούχο γάλα, που αποτελεί το 17,9% των πωλήσεων της κατηγορίας, ποσοστό αυξημένο συγκριτικά με το 16,6% του προηγούμενου δωδεκαμήνου. Μικρότερα είναι τα μερίδια για το γάλα εβαπορέ (5,2%) και τα φυτικά ροφήματα (3,7%), με τα τελευταία μάλιστα να εμφανίζουν μια κάμψη από το 4,1% του αντίστοιχου δωδεκαμήνου 2022-23.

Αυξημένη η τιμή ανά τεμάχιο σε όλες τις υποκατηγορίες
Η κατηγορία του γάλακτος δεν έχει μείνει ανεηηρέαστη από τις πληθωριστικές πιέσεις, και αυτό αντανακλάται στα στοιχεία της Intale, που δείχνουν πως σε όλες τις υποκατηγορίες έχει αυξηθεί το τελευταίο δωδεκάμηνο η τιμή ανά τεμάχιο, με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμής (+9,7%) να καταγράφεται στο γάλα εβαπορέ. Ακολουθεί το σοκολατούχο γάλα με αύξηση 7,6%, ενώ μικρότερες ανατιμήσεις καταγράφονται στο φρέσκο γάλα (+4,5%), το γάλα υψηλής παστερίωσης (+3,5%) και τα φυτικά ροφήματα (+2,9%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατηγορία του γάλακτος αποτελεί το 6,6% του συνολικού τζίρου των Beverages, ενώ συμμετέχει στο 6.4% των συναλλαγών που περιέχουν Beverages. Επίσης, η κατηγορία του γάλακτος δεν παρουσιάζει πολύ υψηλή εποχικότητα, ωστόσο το τελευταίο 12μηνο οι μήνες με τον χαμηλότερο τζίρο ήταν ο Φεβρουάριος και ο Απρίλιος 2024, ενώ ο μήνας με τον υψηλότερο τζίρο ήταν ο Οκτώβριος 2023.

98 συναλλαγές το μήνα ανά κατάστημα με φρέσκο γάλα
Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία, διαπιστώνουμε ότι το τελευταίο 12μηνο το φρέσκο γάλα σημειώνει το μεγαλύτερο μηνιαίο αριθμό συναλλαγών ανά κατάστημα (98 συναλλαγές), ενώ ακολουθεί το υψηλής παστερίωσης και το σοκολατούχο. Το μεγαλύτερο έξοδο ανά καλάθι όμως το έχει η υποκατηγορία των φυτικών ροφημάτων (3,73€), η οποία σημειώνει και την υψηλότερη μέση τιμή τεμαχίου (3,34€).

Ένα ενδιαφέρον δεδομένο είναι, τέλος, ότι οι καταναλωτές αγοράζουν κατά μέσο όρο 1,5 τεμάχιο εβαπορέ ανά καλάθι, το οποίο αποτελεί και το μεγαλύτερο μέσο όρο μεταξύ όλων των υποκατηγοριών του γάλακτος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter