Το ΕΚΚΕΝΤΡΟ εκπροσωπεί 15 επιχειρήσεις χονδρεμπόρων. Εκτός από την καθημερινή εξυπηρέτηση των 3.500 σημείων λιανικής πώλησης, αναπτύσσει και αξιόλογη εισαγωγική δραστηριότητα. Βασικοί του στόχοι: ανταγωνιστικές τιμές, γρήγορη εξυπηρέτηση και χιλιάδες νέοι κωδικοί προϊόντων.

Το ΕΚΚΕΝΤΡΟ εκπροσωπεί 15 επιχειρήσεις χονδρεμπόρων. Εκτός από την καθημερινή εξυπηρέτηση των 3.500 σημείων λιανικής πώλησης, αναπτύσσει και αξιόλογη εισαγωγική δραστηριότητα. Βασικοί του στόχοι: ανταγωνιστικές τιμές, γρήγορη εξυπηρέτηση και χιλιάδες νέοι κωδικοί προϊόντων.

Ο κ. Τάσος Χουλιάρας, πρόεδρος του ομίλου ΕΚΚΕΝΤΡΟ, μιλά στο «μαγαζί μας» για όλα τα μεγάλα θέματα που αφορούν στον χώρο του οργανωμένου χονδρεμπορίου, αλλά και για τη σχέση του κλάδου με τις μεγάλες εταιρείες και τα χιλιάδες σημεία λιανικής πώλησης.

Το μαγαζί μας: Γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος του χονδρεμπορίου στη λειτουργία των μικρών μαγαζιών, τι προσφέρει;

Τάσος Χουλιάρας: Το χονδρεμπόριο προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στα σημεία λιανικής πώλησης και στους ιδιοκτήτες. Μπορεί να παίρνει παραγγελίες σε εβδομαδιαία βάση για να προμηθεύει τους πελάτες του με τα προϊόντα που επιθυμούν, χωρίς να τους υπερφορτώνει με εκείνα που δεν τους είναι απαραίτητα και να καλύπτει τις ανάγκες τους παραδίδοντας την ώρα που πρέπει τα ταχυκίνητα προϊόντα.

Έχουμε πελάτες που τους εξυπηρετούμε σε καθημερινή βάση. Αυτή η σχέση μοιάζει με εκείνη του πελάτη με τον περιπτερά: Όπως ο πελάτης παίρνει από τον περιπτερά τα τσιγάρα του σε καθημερινή βάση, έτσι και ο περιπτεράς ή ο ιδιοκτήτης καταστήματος ψιλικών προμηθεύεται από εμάς τα ζαχαρώδη του καθημερινά. Η σχέση αυτή -χονδρέμπορου και ιδιοκτήτη μικρού μαγαζιού- χαρακτηρίζεται από μια αμεσότητα. Αυτό σημαίνει σε ένα άλλο επίπεδο πως υπάρχει και μια σχέση που επιτρέπει και μια άλλη πολιτική στο θέμα των πιστώσεων.

Το μαγαζί μας: Πόσο σημαντικό είναι σήμερα το θέμα των διαπροσωπικών σχέσεων με τους ιδιοκτήτες των μικρών μαγαζιών;

Τάσος Χουλιάρας: Είναι σημαντικότατο. Ειδικά όταν ο χονδρέμπορος επισκέπτεται το σημείο λιανικής και παίρνει την παραγγελία ο ίδιος. Είναι καθοριστικό να έχει ο χονδρέμπορος σε εβδομαδιαία βάση την προσωπική επικοινωνία με τον πελάτη του, όχι βέβαια μέσω τηλεφώνου. Αυτό το μήνυμα προσπαθούμε να μεταφέρουμε και στους νέους πωλητές.

Το μαγαζί μας: Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε συνήθως στην τροφοδοσία των πελατών σας;

Τάσος Χουλιάρας: Κατά τη γνώμη μου το σημαντικότερο πρόβλημα αφορά το στόλο αυτοκινήτων και την διανομή των προϊόντων σε μια πόλη που το κυκλοφοριακό κάνει ιδιαίτερα δύσκολη την μετακίνηση και την στάθμευση. Σε διάφορα σημεία της πόλης, όπως για παράδειγμα στη Φιλολάου, μπορεί μέσα σε δέκα λεπτά να πάρεις κλήση από την τροχαία.

Το χονδρεμπόριο πάει παντού και συμφέρει

Το μαγαζί μας: Ποιες είναι οι σχέσεις σας με τις μεγάλες παραγωγικές εταιρείες του κλάδου των τροφίμων-ποτών;

Τάσος Χουλιάρας: Το χονδρεμπόριο είναι μια διαδικασία διαμεσολάβησης μεταξύ των μεγάλων παραγωγικών εταιρειών, των μεγάλων εισαγωγικών επιχειρήσεων και των σημείων λιανικής πώλησης. Μας έχουν ανάγκη και μας χρησιμοποιούνε επειδή η υπηρεσία που προσφέρουμε στοιχίζει λιγότερο από ό,τι θα στοίχιζε σε μια μεγάλη εταιρεία να διακινήσει η ίδια τα προϊόντα της. Κάποιες εταιρείες δημιούργησαν δικό τους δίκτυο διανομής των προϊόντων, αλλά ανέβασαν αισθητά το κόστος. Εξυπηρετούμε λοιπόν και τα συμφέροντα της βιομηχανίας αλλά και τα συμφέροντα των μεγάλων εισαγωγικών επιχειρήσεων.

Το μαγαζί μας: Ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου απέναντι σας;

Τάσος Χουλιάρας: Οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν ένα τιμοκατάλογο ο οποίος είναι ενιαίος. Επί του τιμοκαταλόγου αυτού υπάρχουν οι λεγόμενες παροχές, οι εκπτώσεις. Εμείς αυτό κερδίζουμε. Υπάρχουν λοιπόν οι στάνταρ εκπτώσεις του κάθε κλάδου και οι ποσοτικές εκπτώσεις ή οι εκπτώσεις που δίνονται στο τέλος του χρόνου, εάν πιαστούν κάποιοι στόχοι.

Το μαγαζί μας: Σε σύγκριση με τα σούπερ μάρκετ, υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση;

Τάσος Χουλιάρας: Κοιτάξτε. Οι μεγάλες εταιρείες στον τιμοκατάλογο δεν πουλάνε φθηνότερα. Υπάρχουν όμως οι γνωστές συμφωνίες που κλείνουν μία φορά το χρόνο και εκεί μπορεί να δώσουν στο σούπερ μάρκετ το μπόνους της ποσοτικής κίνησης. Επίσης θα κάνουν διαφορετική τιμή σε περίπτωση που το προϊόν μπει μπροστά στο ράφι, σε θέση που τραβά αμέσως την προσοχή του πελάτη. Αναφέρομαι στον γνωστό «πόλεμο του ραφιού». Εκεί η μεγάλη εταιρεία θα δώσει προσφορές ή ειδικές τιμές σε μια αλυσίδα. Εδώ είναι και το θέμα. Χρόνια ολόκληρα οι μεγάλοι του εμπορίου προσπαθούν να αλλάξουν τη σχέση χονδρεμπορίου-λιανεμπορίου και δεν τα έχουν καταφέρει. Την επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό αλλά δεν κατάφεραν να την οδηγήσουν εκεί που θα ήθελαν.

Το μαγαζί μας: Πως το εξηγείτε αυτό;

Τάσος Χουλιάρας: Ο τρόπος λειτουργίας και η δομή της αγοράς είναι διαφορετική σε σύγκριση με τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Το διαφορετικό έγκειται κυρίως στις ιδιομορφίες του λεκανοπεδίου. Είναι τα χιλιάδες σημεία λιανικής πώλησης, οι απαιτήσεις των πελατών που θέλουν το εμπόρευμα στην ώρα του και το κυκλοφοριακό που επηρεάζει τους χρόνους μεταφοράς, δηλαδή το τελικό κόστος.

Το μαγαζί μας: Ποιες είναι οι τάσεις του οργανωμένου χονδρεμπορίου, προς τα πού πηγαίνει ο κλάδος σας;

Τάσος Χουλιάρας: Υπάρχουν στην αγορά σοβαρά περιθώρια για την ανάπτυξη μας. Σήμερα στο λεκανοπέδιο υπάρχουν τρεις όμιλοι χονδρεμπόρων, ο 9ΣΥΝ, η ΔΕΛΤΑ και το ΕΚΚΕΝΤΡΟ. Ο δικός μας όμιλος έχει 15 χονδρεμπορικές επιχειρήσεις. Καλύπτουμε περίπου 3.500 χιλιάδες σημεία λιανικής πώλησης μέσα στο λεκανοπέδιο. Όπως καταλαβαίνετε, άλλο πράγμα είναι να κάνει ο κάθε ένας από μας ξεχωριστά μια συμφωνία με τις μεγάλες εταιρείες και έχει άλλη δυναμική να εκπροσωπείς 15 χονδρεμπορικές επιχειρήσεις. Όμως, εκτός από τη διακίνηση προϊόντων, έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια και εισαγωγική δραστηριότητα. Εισάγουμε δικά μας προϊόντα τα οποία διακινούμε στα σημεία πώλησης που εξυπηρετούμε. Προσπαθούμε να διευρύνουμε τη γκάμα των προϊόντων μας με νέους κωδικούς.

Το μαγαζί μας: Μιλήσατε για εισαγωγική δραστηριότητα. Η σχέση σας με τις τράπεζες ποια είναι;

Τάσος Χουλιάρας: Είμαστε ένας κλάδος που δεν επιδιώκει ιδιαίτερες σχέσεις με τις τράπεζες, επειδή τα ποσοστά κέρδους που έχουμε είναι περιορισμένα, δηλαδή της τάξης του 10%-15%. Έτσι, εάν μπούμε στη διαδικασία της δανειοδότησης είμαστε χαμένοι από χέρι.

Το μαγαζί μας: Σαν κλάδος αντιμετωπίζετε κάποια ιδιαίτερα προβλήματα;

Τάσος Χουλιάρας: Βέβαια, και είναι πολύ σημαντικά. Υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες στο συνταξιοδοτικό μας, στο ασφαλιστικό, σε θέματα μεταβίβασης της επιχείρησης από τον πατέρα στον γιο. Επίσης υπάρχουν και τα θέματα που έχουν σχέση με τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αυτοκινήτων, αφού αυτό το κόστος δεν μπορούμε να το εντάξουμε στα πάγια έξοδα. Είναι απαράδεκτο να κυκλοφορούν αυτοκίνητα χωρίς ψυκτικούς θαλάμους. Ό,τι έχουμε καταφέρει μέχρι τώρα το καταφέραμε με πολλές προσωπικές θυσίες.