Το “smart shopping” κυριαρχεί πλέον στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς το σταθερό τους εισόδημα έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια έχουν άμεσο αντίκτυπο στις καταναλωτικές συνήθειες τόσο των Ελλήνων, αλλά και διεθνώς. Αναλυτικότερα, η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πως επηρεάζει ο Πληθωρισμός την Αγοραστική Δύναμη και τις Συνήθειες των Καταναλωτών» και η σύγκριση της Ελλάδας με άλλες 18 χώρες που διεξήχθηκε μέσω του δικτύου YouGov, έδειξε ότι τους τελευταίους 12 μήνες σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές έκαναν τουλάχιστον μία ενέργεια smart shopping και σκοπεύουν να συνεχίσουν στο μέλλον. Ειδικότερα, η Ελλάδα έρχεται πρώτη στο ποσοστό πρόθεσης των καταναλωτών να κάνουν κάποια ενέργεια εξοικονόμησης χρημάτων μέσα στο 2024 (97%), ενώ δεύτερη έρχεται η Ινδονησία αλλά με πολύ μεγάλη διαφορά στο μέσο όρο ενεργειών.
Οι αγορές αλκοόλ από τους Έλληνες έχουν περιοριστεί καθώς δεν θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης
Επιπρόσθετα, μία από τις βασικότερες τακτικές εξοικονόμησης χρημάτων που ακολουθούν οι Έλληνες καταναλωτές – και όχι μόνο – είναι το γνωστό “brand hopping” και η αναζήτηση και επιλογή προσφορών (51% των Ελλήνων αγόρασαν περισσότερα προϊόντα σε προσφορά 1+1 δώρο), ενώ πολλοί έχουν κάνει ιεράρχηση των αναγκών τους και έχουν σταματήσει τελείως τις αγορές κάποιων αγαθών (47% οι Έλληνες, 39% σε παγκόσμιο επίπεδο). Για παράδειγμα, το αλκοόλ δεν θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης για τους Έλληνες, σύμφωνα με τη Focus Bari, και αυτό φαίνεται καθώς συγκριτικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες πρώτη επιλογή, και με μεγάλη απόσταση από τη δεύτερη, είναι να σταματήσουν τελείως τις εν λόγω αγορές.Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι σε πολλές χώρες εμφανίζεται υψηλή πρόθεση να κάνουν ενέργειες εξοικονόμησης χρημάτων και ο μέσος όρος των διαφορετικών ενεργειών για πιο έξυπνες αγορές κυμαίνεται μεταξύ 3.5-5 ανάλογα με την δραστηριότητα/ ευρηματικότητα λιανεμπορίου και καταναλωτών.
Στην κορυφή των τακτικών εξοικονόμησης χρημάτων η μείωση αγορών εκτός περιόδου εκπτώσεων
Μέσα από την έρευνα της Focus Bari προέκυψε ότι οι Έλληνες καταναλωτές καταφεύγουν πρωτίστως στη μείωση των αγορών τους και περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να κάνουν τα ψώνια τους τους τελευταίους δώδεκα μήνες (48%) με στόχο την εξοικονόμηση χρημάτων, και δευτερευόντως προτιμούν να κάνουν σύγκριση τιμών είτε online, είτε στα καταστήματα (37%), ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο με τους υπόλοιπους καταναλωτές παγκοσμίως.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter