Η συνολική ζήτηση του καφέ εξελίχθηκε με ποσοστιαία μεταβολή -6,8% μεταξύ Αυγούστου 2015 και Ιουνίου 2018 συνεπεία της επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο προϊόν, ενώ συνολικά το 2018 η μείωση του όγκου πωλήσεών του συγκριτικά με το 2017 άγγιξε το -1,9%, σύμφωνα με τη μελέτη της Nielsen Elasticity Study, που παρουσίασε πρόσφατα η Ελληνική Ένωση Καφέ, η οποία εργάζεται για την άρση του μέτρου.

Η επιβολή του ΕΦΚ στον καφέ οδήγησε σε αύξηση της τιμής του 10%-30%, καθώς και μέχρι το διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης του. Οι μεγαλύτερες συνέπειες διαπιστώνονται στις τιμές ραφιού, με αυξήσεις 23%, οι οποίες είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες, όπως ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής).

Το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις, ενώ έχει επιφέρει αύξηση του λαθρεμπορίου, του παραεμπορίου και των παράνομων εισαγωγών του προϊόντος. Η Ελλάδα έχει μία από τις υψηλότερες κατά κεφαλήν ετήσιες καταναλώσεις καφέ στον κόσμο, περίπου 510 κούπες. Από άποψη προτιμήσεων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών, με μερίδιο 32%, ο στιγμιαίος με 30% ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα.