Μετά από επτά χρόνια, το πείραμα Fresh Pickup της Amazon έληξε άδοξα, χρησιμεύοντας ίσως ως ένα μάθημα γύρω από τις καταναλωτικές συνήθειες.
Ο κολοσσός του Διαδικτύου το 2017 έκανε θεαματική είσοδο στο λιανεμπόριο τροφίμων, εξαγοράζοντας την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Whole Foods έναντι 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Σκοπός της Amazon ήταν να φέρει μία επανάσταση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, αντίστοιχη με αυτήν που έφερε στο χώρο των διαδικτυακών αγορών. Σε αυτό το πλαίσιο εντασσόταν και μία άλλη πρωτοποριακή κίνηση που έκανε την ίδια χρονιά: η λειτουργία δύο καταστημάτων Amazon Fresh Pickup στο Σιάτλ των Ηνωμένων Πολιτειών. Η λειτουργία των δύο αυτών καταστημάτων ήταν καινοτόμα: οι πελάτες έκαναν τις παραγγελίες τους μέσω Διαδικτύου και όριζαν την ώρα που θα πήγαιναν εκεί για να παραλάβουν τα ψώνια τους. Όταν έφταναν εκεί, ένα σύστημα ανάγνωσης πινακίδων αναγνώριζε το αυτοκίνητό τους και εκείνοι απλώς περίμεναν για λίγο μέσα σε αυτό, μέχρι να έρθει ένας υπάλληλος και να τοποθετήσει τα ψώνια τους στο πορτ μπαγκάζ.
Στην πραγματικότητα όμως, το πείραμα δεν στέφθηκε ποτέ από επιτυχία. Το εγχείρημα δεν επεκτάθηκε σε περισσότερα καταστήματα ή σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ και το ένα από τα δυο Fresh Pickup έκλεισε τον Ιανουάριο του 2023, ενώ το δεύτερο έβαλε λουκέτο τον περασμένο μήνα.
Ξεπεράστηκε από την πραγματικότητα
Για το 2017 το σύστημα ήταν πράγματι πρωτοποριακό. Όμως έκτοτε άλλαξαν πολλά στον κόσμο – ένα από αυτά ήταν η επέλαση των υπηρεσιών διανομής παραγγελιών, οι οποίες σταδιακά επεκτάθηκαν από το έτοιμο φαγητό και στα ψώνια από το σούπερ μάρκετ, καθιστώντας ευκολότερο από ποτέ να γεμίσει κανείς το ψυγείο του. Πλέον, για πολλούς καταναλωτές το να πάνε σε ένα σούπερ μάρκετ έστω και για να παραλάβουν απλά την παραγγελία τους είναι μια περιττή ταλαιπωρία, εφόσον μπορούν να την παραλάβουν στο σπίτι μέσα σε λίγα λεπτά. Αντί δηλαδή η παραλαβή από το κατάστημα να είναι μία ευκολία, όπως φαινόταν το 2017, αντιμετωπίζεται ως μία αχρείαστη διαδικασία.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραμάτισε ασφαλώς και η πανδημία, καθώς στην περίοδο των lockdowns οι καταναλωτές ήθελαν να αποφύγουν τον συνωστισμό και έτσι αρκετοί ήταν αυτοί που «ανακάλυψαν» για πρώτη φορά τον κόσμο των διαδικτυακών αγορών και του delivery για οποιοδήποτε προϊόν. To πείραμα λοιπόν της Amazon απέτυχε, καθώς όταν ξεκίνησε έμοιαζε να είναι μπροστά από την εποχή του, όμως μέσα σε λίγα μόλις χρόνια ξεπεράστηκε από την ίδια την πραγματικότητα και την (απρόβλεπτη) αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter