Αν και το 2014 άρχισε με θετικές προοπτικές για την πορεία των εσόδων του οργανωμένου λιανεμπορίου, στο δεύτερο μισό του έτους αποδείχθηκε μια ακόμη σκληρή χρονιά, στη διάρκεια της οποίας δοκιμάστηκαν οι αντοχές των αλυσίδων, λόγω της περαιτέρω πτώσης του συνολικού τζίρου, αλλά και των ανατροπών που προκάλεσε το κύμα εξαγορών, στις οποίες προχώρησαν οι Μαρινόπουλος και Σκλαβενίτης.

Το βέβαιο για την περυσινή χρονιά ήταν ότι κράτησε ψηλά το ενδιαφέρον όλων, ενώ διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις για καταιγιστικές εξελίξεις και επιθετικές κινήσεις στη διάρκεια του 2015. Ας δούμε όμως, πως κινήθηκαν πέρυσι οι ισχυροί της αγοράς και πως έστρωσαν το… χαλί για τη νέα χρονιά:

Μαρινόπουλος
Δυναμική επιστροφή στην ανάπτυξη έκανε το 2014 η Μαρινόπουλος, πετυχαίνοντας χαμηλό διψήφιο ποσοστό αύξησης του τζίρου της. Η εξέλιξη αυτή αφενός εκτίναξε τα έσοδά της σε επίπεδο ικανό να της εξασφαλίσει και το 2014 την πρώτη θέση στον κλάδο και αφετέρου της πρόσθεσε νέα μερίδια αγοράς, σε έναν κλάδο όπου μαίνεται σκληρός ο πόλεμος μεταξύ των οργανωμένων δικτύων. Στη θετική εικόνα της εταιρείας συνέβαλλαν καθοριστικά οι επενδύσεις της στην καινοτομία, οι αναβαθμίσεις των καταστημάτων της, η παροχή νέων υπηρεσιών στους πελάτες της και οι γενναίες επενδύσεις της στις τιμές και τις προσφορές. Σημαντική «ένεση» στα έσοδά της αποτέλεσαν και οι εξαγορές στις οποίες προέβη, με πιο εντυπωσιακή αυτή της Κρόνος στην Πάτρα, την οποία ουδείς ανέμενε.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Το 2014 αποτέλεσε για την αλυσίδα μια ακόμη χρονιά ανάπτυξης. Σύμφωνα με πληροφορίες του σελφ σέρβις, το περυσινό 12μηνο φαίνεται πως έκλεισε γι’ αυτήν με άνοδο τζίρου ανάλογη του εννιαμήνου, δηλαδή περίπου 3%-4%. Ο τζίρος της εταιρείας υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε κοντά στα 1,8 δισ. ευρώ. Σημαντική ήταν η συμβολή στην ανάπτυξη της ΑΒ Βασιλόπουλος των νέων σημείων πώλησης που εγκαινίασε. Ειδικότερα, στο δίκτυό της προστέθηκαν 18 εταιρικά καταστήματα και περίπου 10 franchise, ενώ οι επενδύσεις της σε νέα καταστήματα, ανακαινίσεις παλαιών και σε δομές κεντρικών αποθηκών ανήλθαν στα 80 εκατ. ευρώ.

Ι & Σ Σκλαβενίτης
Ανατροπές στο λιανεμπόριο προκάλεσε με την πολιτική της και η Σκλαβενίτης. Η εξαγορά της Makro και του 60% της Αφοί Βερόπουλοι στη Χαλκιαδάκης άλλαξαν τις ισορροπίες στην αγορά, δημιουργώντας τάσεις επιτάχυνσης των εξελίξεων στην κορυφή της πυραμίδας του λιανεμπορίου, καθώς και στις μεσαίες βαθμίδες της. Μόνο για τις δύο αυτές εξαγορές η αλυσίδα επένδυσε συνολικά 90 εκατ. ευρώ. Η επεκτατική πολιτική της, σε συνδυασμό με τα νέα εταιρικά της καταστήματα, σαφώς της εξασφαλίζουν αυξημένο τζίρο στα 1,65 δισ. ευρώ και μερίδια αγοράς, ενώ εκτιμάται ότι και το 2014 θα διατηρήσει ψηλά τον πήχη της κερδοφορίας. Παράλληλα, το 2014 η Σκλαβενίτης άρχισε να οργανώνει τις δομές της ώστε να βγει και εκτός Αττικής, πράγμα στο οποίο συμβάλλει, φυσικά, και η απόκτηση του δικτύου των Makro. Ήδη, από τα τέλη της περσινής χρονιάς άρχισε να λειτουργεί το νέο της κέντρο logistics στον Ασπρόπυργο, που θα αποτελέσει τη νέα βάση της αλυσίδας για την τροφοδοσία των καταστημάτων της και εκτός Αττικής –το πρώτο θα εγκαινιαστεί φέτος στην Κόρινθο.

Διαμαντής Μασούτης
Ο βορειοελλαδική αλυσίδα, με ηγετική παρουσία σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και με βάσεις πλέον κοντά στην Αττική –στην Εύβοια– για την αγορά της οποίας δεν κρύβει το ενδιαφέρον της, στη διάρκεια του 2014, με την επιθετική πολιτική εκπτώσεων και προσφορών που ακολούθησε, κατάφερε να συντηρήσει τον τζίρο της, αυξάνοντάς τον οριακά (0,42%) σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, περίπου στα 740,5 εκατ. ευρώ έναντι 737 εκατ. ευρώ το 2013. Στη διαμόρφωση του θετικού αποτελέσματος συνέβαλαν τα 8 νέα καταστήματα που εγκαινίασε η εταιρεία στη διάρκεια της χρονιάς –τα 4 εξ αυτών στην Εύβοια. Σήμερα η Μασούτης αριθμεί 254 καταστήματα, από τα οποία τα 235 είναι σούπερ μάρκετ και τα 19 cash & carry. Τη στιγμή της συγγραφής του παρόντος άρθρου, ήρθε στο φως της δημοσιότητας η πρόθεση εξαγοράς εκ μέρους της Δ. Μασούτης της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Λεβίδης της Χίου.

Metro
Έτος σταθερότητας αποδείχθηκε το 2014 για τη Metro, η οποία, παρά τη δυσμένεια του οικονομικού κλίματος, το τελευταίο τετράμηνο του έτους κατάφερε να διατηρήσει τον τζίρο της στα επίπεδα του 2013, δηλαδή στα 700 εκατ. ευρώ. Η κερδοφορία της, σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, παραμένει επίσης στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εταιρική χρήση. Πέρυσι η αλυσίδα επένδυσε περί τα 15 εκατ. ευρώ στη δημιουργία έξι νέων καταστημάτων, δύο cash & carry και τεσσάρων My Market. Στα τέλη του έτους η αλυσίδα διέθετε συνολικά 108 καταστήματα, εκ των οποίων τα 62 λιανικής και τα 46 χονδρικής. Στις προθέσεις της είναι να επιμείνει με νέες επενδύσεις στην επέκταση δικτύου, με έμφαση στον τομέα της λιανικής, καθώς στην οργανωμένη χονδρική έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας.

Όμιλος Βερόπουλος
Το 2014 ήταν για τον όμιλο χρονιά σημαντικών εξελίξεων, εφόσον πούλησε στη Σκλαβενίτης τη συμμετοχή της κατά 60% στη Χαλκιαδάκης, εξασφαλίζοντας σημαντική ρευστότητα, αλλά και επισημοποιώντας το κανάλι διαβούλευσης για νέες μελλοντικές συνέργειες. Για την Αφοί Βερόπουλοι η περυσινή χρονιά ξεκίνησε με καλούς οιωνούς, σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των πωλήσεών της, αλλά στην πορεία η πτωτική τάση της αγοράς επέδρασε ανασταλτικά στη διατήρηση των ρυθμών ανάπτυξης. Στα έσοδα της εταιρείας συνέβαλλαν και τα 6 νέα σημεία πώλησης που προστέθηκαν στο δίκτυό της και οι βελτιωμένες αποδόσεις των καταστημάτων που ανακαινίστηκαν. Σε επίπεδο ομίλου, τα μεγέθη τονώθηκαν σημαντικά, λόγω της πολύ καλής επίδοσης του δικτύου του σε Σερβία και ΠΓΔΜ.

Πέντε
Νέα μερίδια αγοράς έφερε το 2014 στην Πέντε. Το 12μηνο έκλεισε γι’ αυτήν με μια μικρή άνοδο πωλήσεων της τάξης του 0,5% περίπου στα 435 εκατ. ευρώ και με την κερδοφορία της, βάσει των πρώτων εκτιμήσεων της διοίκησής της, κοντά στην περυσινή, δηλαδή στα 10 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα διατήρησε και το 2014 τις υποχρεώσεις της σε πολύ χαμηλά επίπεδα, κρατώντας σε μηδενική βάση τον δανεισμό της, ενώ επέμεινε επενδυτικά δημιουργώντας τρία νέα καταστήματα. Ταυτόχρονα, έθεσε τις βάσεις για ταχύτερη ανάπτυξη του δικτύου της τη φετινή χρονιά. Πρέπει να σημειωθεί ότι το 2014 ολοκληρώθηκε και νομικά η απορρόφηση της Αργώ από την Πέντε, οπότε τα δύο δίκτυα λειτουργούν ως μια εταιρεία από την 1η Ιανουαρίου 2015, με κοινό ισολογισμό και κοινά συστήματα προμήθειας και διακίνησης προϊόντων.