Στόχος της ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ είναι να αποτελέσει την πρώτη ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που θα εγκαινιάσει κατάστημά της στο Βελιγράδι και προς τούτο σύντομα πρόκειται να στείλει στελέχη της, προκειμένου να μελετήσουν από κοντά τη σερβική αγορά.rnΣτη FIROM ο όμιλος, μετά την ολοκλήρωση του τέταρτου καταστήματός του, προγραμματίζει τη δημιουργία έξι ακόμα νέων εμπορικών μονάδων του εντός της επόμενης τετραετίας.rnΟ κ. Ν. Βερόπουλος, μέλος της διοίκησης του ομώνυμου ομίλου, σκιαγραφεί τα χαρακτηριστικά των αγορών της Σερβίας, της FIROM και της Βουλγαρίας, σχολιάζοντας τις δυνατότητες διείσδυσης των λιανεμπορικών επιχειρήσεων σε αυτές, καθώς και το διαμορφούμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον τους.

Μεγάλο είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων επιχειρηματιών για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Πρόσφατα, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννος Παπαντωνίου, συνοδευόμενος από μια ομάδα επιχειρηματιών, πραγματοποίησε σύντομη περιοδεία σε τρία βαλκανικά κράτη, επιδιώκοντας τη σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων της χώρας μας με τη Σερβία, τη Βουλγαρία και τα Σκόπια.

Μεταξύ των παραγόντων της αγοράς που συνόδευσαν τον κ. Παπαντωνίου ήταν και ο κ. Νίκος Βερόπουλος, μέλος της διοίκησης του ομίλου Βερόπουλος και γενικός γραμματέας του ΣΕΣΜΕ, ο μοναδικός επιχειρηματίας που ουσιαστικά εκπροσώπησε τον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων από την πλευρά των σούπερ μάρκετ. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο κ. Βερόπουλος είχε τη δυνατότητα και την ευκαιρία να συνομιλήσει με κορυφαίους πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες των προαναφερόμενων χωρών, ενώ παράλληλα σκιαγράφησε τις τοπικές αγορές μελετώντας τα υπέρ και τα κατά αυτών. Μιλώντας στο “σελφ σέρβις” για τις εντυπώσεις που αποκόμισε από τη σύντομη περιοδεία του στα Βαλκάνια, ο κ. Βερόπουλος τόνισε ότι τα επόμενα χρόνια η Σερβία θα αποτελέσει για τον κλάδο του λιανεμπορίου μια ακόμη μεγάλη αγορά με πολλές προοπτικές για όσους τολμήσουν να ρισκάρουν επενδυτικά. Παράλληλα υπογράμμισε την παρουσία ξένων κεφαλαίων στη Βουλγαρία, ενώ για τα Σκόπια μίλησε από θέση… ισχύος, καθότι, όπως είναι γνωστό, η Βερόπουλος έχει σημαντική παρουσία στην τοπική αγορά.

Όπως ο ίδιος ανέφερε, μετά τη δημιουργία και του τέταρτου καταστήματος, που θα έχει την έδρα του στη Μπίτολα, η εταιρεία προετοιμάζει για την επόμενη τετραετία τη δημιουργία έξι ακόμη εμπορικών μονάδων, με έδρες στην πρωτεύουσα των Σκοπίων (δύο καταστήματα) και σε τέσσερις ακόμη μεγάλες πόλεις της χώρας. Σήμερα η αλυσίδα έχει παρουσία στα Σκόπια με δύο μονάδες, μια στο Τέτοβο και μια στη Μπίτολα, όπου, όπως προαναφέρθηκε, σύντομα θα λειτουργήσει ένα ακόμη κατάστημα.

Όσο για τη Σερβία, η Βερόπουλος εκτιμά ότι είναι μια αγορά με επενδυτικό ενδιαφέρον, οπότε φέτος τα στελέχη της εταιρείας αναμένεται να αρχίσουν την ανάλυση των δεδομένων προκειμένου στο άμεσο μέλλον να προγραμματιστεί η υλοποίηση επενδυτικών πρωτοβουλιών στη γειτονική μας χώρα. Στόχος της Βερόπουλος, βέβαια, δεν είναι άλλος από το να αποτελέσει την πρώτη ελληνική αλυσίδα που θα πατήσει το… πόδι της στο Βελιγράδι.

Ας δούμε όμως ποιες ήταν οι εντυπώσεις που αποκόμισε ο κ. Νίκος Βερόπουλος από το πρόσφατο ταξίδι του στα Βαλκάνια.

Εντυπώσεις

ΣΕΡΒΙΑ: Περιοχή με υψηλότερο βιοτικό, μορφωτικό και εισοδηματικό επίπεδο έναντι των Σκοπίων και της Βουλγαρίας. Το Βελιγράδι αποτελεί μια αρκετά μοντέρνα πόλη, που επιθυμεί τις επενδύσεις για να κερδίσει το χρόνο που έχασε από τους πρόσφατους βομβαρδισμούς και γενικότερα για να εξαλείψει τις καταστροφικές συνέπειες που δημιουργήθηκαν στην οικονομία της χώρας από τις εχθροπραξίες με τις ΗΠΑ. Από την πλευρά του ο σερβικός λαός φέρεται αποφασισμένος να πουλήσει ακριβά στο ξένο κεφάλαιο, γεγονός το οποίο δημιουργεί υψηλό κόστος για τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις. Στο μεταξύ, όλοι διαπιστώνουν ότι η Σερβία περνάει σε μια νέα εποχή, όμως ο δρόμος που υπολείπεται για ασφαλείς επενδύσεις είναι ακόμη μακρύς. Ο έντονος προστατευτισμός στην οικονομία, το εύθραυστο πολιτικό σκηνικό, η ισχυρή παραοικονομία, η εσωστρέφεια της κρατικής μηχανής και οι αδιαμόρφωτοι νομικοί και θεσμικοί κανόνες κάνουν έως και αδύνατη σήμερα τη διείσδυση του λιανεμπορίου στη σερβική αγορά. Πάντως, η εικόνα αυτή τα αμέσως επόμενα χρόνια θα αλλάξει, οπότε όποιος έχει ήδη μπει στη φάση της προετοιμασίας για επενδύσεις κερδίζει έδαφος έναντι όσων παρακολουθούν με σκεπτικισμό και από απόσταση… ασφαλείας τις εξελίξεις στη γειτονική μας χώρα.







Τα υπέρ

Τα κατά

Υψηλό βιοτικό – μορφωτικό επίπεδο

Παραοικονομία

Λαός φιλικά προσκείμενος προς την Ελλάδα

Προβλήματα υποδομών λόγω πολέμου

Μεγάλη αγορά (10 εκατ. πληθυσμός)

Ακριβό κόστος επενδύσεων

Μικρή διείσδυση των ξένων

Απροσδιόριστο θεσμικό πλαίσιο

Προοπτικές για το μελλοντική ανάπτυξη της αγοράς

Επενδύσεις υψηλού ρίσκου

ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ: Είναι μια αγορά που έχουν ήδη κατακτήσει ξένες αλλά και ελληνικές εταιρείες στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων. (Metro Γερμανίας, Billa Αυστρίας, Τροφό Ελλάδας). Αυτό βέβαια διαμορφώνει ανταγωνιστικές συνθήκες, καθώς και δυσκολίες στη διείσδυση νέων παικτών στην τοπική αγορά, όμως, από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι στη Βουλγαρία ήδη δραστηριοποιούνται ξένοι ισχυροί όμιλοι αποδεικνύει εμπράκτως ότι έχει σχηματοποιηθεί το απαιτούμενο θεσμικό – νομικό πλαίσιο, που καθορίζει τους όρους και τις διαδικασίες για την υλοποίηση επενδυτικών πρωτοβουλιών. Η αγορά της Βουλγαρίας έχει έντονες διαφοροποιήσεις έναντι των υπολοίπων βαλκανικών κρατών, με τους κατοίκους της να αναζητούν το φθηνό προϊόν, κυρίως λόγω του χαμηλού βιοτικού επιπέδου. Και στη χώρα αυτή ανθεί η παραοικονομία, που γίνεται για άλλη μια φορά ο πιο σκληρός ανταγωνιστής των καλά οργανωμένων επιχειρήσεων. Η Σόφια αποτελεί μια μεγάλη αγορά με 1,5 εκατ. κατοίκους. Όμως, με δεδομένο ότι έχει ήδη καταληφθεί από ξένες εταιρείες, δεν παρουσιάζει πλέον ιδιαίτερο ενδιαφέρον για επενδύσεις στον τομέα του λιανεμπορίου τροφίμων. Ως αγορά, πάντως, δείχνει να διαθέτει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, με έντονα τα χαρακτηριστικά του ανταγωνισμού. Τέλος, λόγω του χαμηλού βιοτικού επιπέδου είναι πολύ πιο εύκολο να αναπτυχθούν στη χώρα αυτή τα hard discount καταστήματα







Τα υπέρ

Τα κατά

Νοοτροπία για αγορές σε σούπερ μάρκετ

Παραοικονομία

Ξεκάθαρο νομικό – θεσμικό καθεστώς

Ιδιωτική μαφία

Μεγάλη αγορά

Έντονη παρουσία του ξένου κεφαλαίου

Χαμηλό βιοτικό επίπεδο και απαιτήσεις

ΣΚΟΠΙΑ: Εδώ η Βερόπουλος παίζει… εντός έδρας. Έχοντας δημιουργήσει μια μικρή αλλά καλά οργανωμένη αλυσίδα καταστημάτων σούπερ μάρκετ, δείχνει να γνωρίζει από κάθε πλευρά τον τρόπο λειτουργίας της γειτονικής μας χώρας. Ουσιαστικά πρόκειται για μια οργανωμένη αγορά που απειλείται όμως από παράγοντες αποσταθεροποίησης (πολιτικές εξελίξεις – αλβανική μειονότητα). Σε νομικό και θεσμικό επίπεδο τα Σκόπια καταβάλλουν προσπάθεια να διαμορφώσουν συνθήκες οι οποίες να επιτρέπουν τη διενέργεια επενδύσεων. Παράλληλα απαιτούνται ειδικοί χειρισμοί στις σχέσεις των επιχειρηματιών με το δημόσιο, καθότι το διάστημα που διανύουμε η χώρα βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο, σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση των Σκοπίων έχει επικεντρώσει την προσοχή της στις ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων που ελέγχονται από το κράτος. Βέβαια, η τοπική αγορά παραμένει υπό καθεστώς προστατευτισμού, ενώ οι δασμοί στα εισαγόμενα προϊόντα είναι της τάξης του 10 – 40%. Το γεγονός αυτό, συν το υψηλό κόστος που προϋποθέτει η απόκτηση ακινήτων σε εμπορικά σημεία κυρίως της πόλης των Σκοπίων, κάνουν αρκετά δύσκολη τη διείσδυση μιας επιχείρησης στην τοπική αγορά, ενώ αν συνυπολογιστεί και το μέτριο ως χαμηλό εισόδημα των πολιτών οι δυσκολίες διογκώνονται. Βέβαια, η άλλη… όψη του νομίσματος θέλει τη χώρα να προσφέρει φθηνό εργατικό δυναμικό, γεγονός το οποίο περιορίζει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων.







Τα υπέρ

Τα κατά

Φθηνό εργατικό δυναμικό

Χαμηλά εισοδήματα

Χώρος για νέους “παίκτες”

Υψηλό κόστος κτήσης ακινήτων

Αποκρατικοποιήσεις δημοσίων επιχειρήσεων

Προστατευτισμός και υψηλοί δασμοί

Χρονοβόρα γραφειοκρατία

Παραοικονομία