Στην παλιά δοκιμασμένη συνταγή των «συμφωνιών κυρίων» –αλλά χωρίς να λέγονται πια έτσι– για χαμηλές τιμές στα αγαθά καθημερινής ανάγκης, που διατίθενται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προσφεύγει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, προκειμένου να διασφαλίσει ένα καλάθι πενήντα κωδικών ανά αλυσίδα με βασικά προϊόντα, που θα «προστατεύονται»
από τις συνεχείς ανατιμήσεις.

H σχετική άτυπη συμφωνία επετεύχθη στο πλαίσιο συνάντησης που είχε στις αρχές του Οκτωβρίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, με τους εκπροσώπους όλων των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, από τους οποίους ζήτησε να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση στις ανατιμήσεις, αλλά και να ασκήσουν πίεση στους προμηθευτές τους, ώστε το ανατιμητικό κλίμα να περιοριστεί κατά το δυνατόν περισσότερο. Στόχος του υπουργείου είναι να εξασφαλίσει στα ευάλωτα νοικοκυριά ένα σχετικά οικονομικό καλάθι αγορών, προκειμένου να αντέξουν την επίθεση της ακρίβειας, που αναμένεται τους επόμενους μήνες ακόμα πιο έντονη.

Ας δούμε όμως, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ποιο είναι ακριβώς το πλαίσιο της συμφωνίας, στην οποία κατέληξε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους του κλάδου: Κάθε αλυσίδα αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα «καλάθι» από πενήντα κωδικούς προϊόντων των είκοσι από τις βασικότερες κατηγορίες αγαθών πρώτης ανάγκης. Για τις τιμές αυτών των κωδικών οι αλυσίδες αυτοδεσμεύθηκαν ότι θα καταβάλουν τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια να περιορίσουν τις επιπτώσεις του ασυγκράτητου πληθωρισμού. Επ’ ουδενί λόγο σημαίνει τούτο πως οι αλυσίδες δεσμεύονται για «πάγωμα» ή μειώσεις τιμών. Όμως αυτοδεσμεύονται πως, όταν ειδοποιηθούν να ανατιμήσουν τους συγκεκριμένους κωδικούς, θα επιδιώξουν είτε να «μοιραστούν» κατά το δυνατόν την απορρόφηση των νέων αυξήσεων τιμής με τους προμηθευτές τους είτε θα το αναλάβουν μόνες τους. Η σύνθεση του καλαθιού ανά αλυσίδα θα διαμορφωθεί ελεύθερα μεν από την καθεμιά αλλά δεν θα αλλάζει, ώστε το υπουργείο να έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί την εξέλιξη των σχετικών τιμών.

Στη λίστα με τους πενήντα κωδικούς θα περιλαμβάνονται και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι αλυσίδες θα προβάλλουν τα προϊόντα στα οποία θα συγκρατούν χαμηλά τις τιμές, ώστε να είναι ξεκάθαρο στον καταναλωτή μέσω ποιων επιλογών θα μπορεί να κάνει οικονομικές αγορές. Μάλιστα, θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης επιθετικού μάρκετινγκ ή και διαφήμισης αυτών των πενήντα κωδικών. Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα διαπραγματευτεί με τους προμηθευτές της, προκειμένου να καταλήξει στην επιλογή των προϊόντων που θα συμπεριληφθούν στο οικονομικό «καλάθι», όπως και στην τελική τιμολόγησή τους. Τα «καλάθια» των μεγάλων του κλάδου, όπως τελικά θα διαμορφωθούν μέχρι τα τέλη του Οκτωβρίου, θα αναρτηθούν στο Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου, μέσω του οποίου ο καταναλωτής θα ενημερώνεται άμεσα για την εξέλιξη των τιμών, ενώ θα συγκρίνει μεταξύ τους τα «καλάθια» σε ό,τι αφορά και τη σύνθεση και το συνολικό τους κόστος.

Έως 15% ο κλαδικός πληθωρισμός ως τα τέλη του χρόνου
Σημειώνουμε ότι, προκειμένου το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή τήρηση της εν λόγω συμφωνίας, προέβη σε αντίστοιχη συζήτηση με εκπροσώπους και των προμηθευτών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, από τους οποίους ζήτησε αυτοσυγκράτηση στην τιμολόγηση των προϊόντων τους, ώστε να αποδώσει γενικότερα η προσπάθεια περιορισμού των ανατιμήσεων, που πλήττουν εδώ και πολλούς μήνες την οικονομία και τα νοικοκυριά. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ του Αυγούστου του 2021 και του Αυγούστου φέτος ο εσωτερικός πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ πλησίασε το 11%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις όλων, μέχρι τέλος του έτους δεν αποκλείεται να φτάσει το 15%…